2009-11-27, 14:59
Medlem
Vad har vi egentligen försvaret till? Vad finns det för argument? Vet inte hur den allänna synen på svenska försvaret är.
Hur ser ni på att sverige har trupper i utlandet, bra eller dåligt?
Tycker ni att Sverige borde vara mer involverat i utländska konflikter? varför?

Är det svenska försvarsmaktens uppgift att vid naturkatastrofer (nu kryllar det ju inte av dem) bygga fördämningar och motverka "looting" som förekom i New Orleans (Sveriges motsvarighet: Gudrun/Per)?

Låter väldigt mycket som en blankett men om någon har något vettigt att säga så kanske mna kan bli lite klokare på frågan.
Tack !
Senast redigerad av Sterr 2009-11-27 kl. 15:37.
Citera
2009-11-27, 15:06
Medlem
sprithitlers avatar
Syftet med Sveriges kolonialpolis av idag är att vara penisförlängare för Fredrik Reinfeldt i klubben för inbördes beundran i Bryssel.
Vi har en krigsmakt som inte kan uträtta någonting på egen hand. Allt vi idag har kapacitet till är att ställa upp med delförmågor till övernationella militära axlar.

Edit; svar på frågeställningar.
Jag anser att Sverige skall ha ett starkt försvar som klarar av att långvarigt fördröja fientlig invasion av det egna territoriet och som klarar av att sätta stål bakom Svensk politik i närområdet.
Jag är inte positiv till Svensk närvaro i Afghanistan, vi har inte en tydlig och genomförbar uppgift där. Insatser i Utlandet i blå basker med vita maskiner är jag dock positiv till.
Senast redigerad av sprithitler 2009-11-27 kl. 15:09.
Citera
2009-11-27, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sprithitler
Jag anser att Sverige skall ha ett starkt försvar som klarar av att långvarigt fördröja fientlig invasion av det egna territoriet och som klarar av att sätta stål bakom Svensk politik i närområdet.
Ok, om inte sverige försöker stå pall själva för en invasion varför skulle något annat land då välja att försvara Sverige åt oss? Internationell handel i all ära men att ett land som Spanien som Sverige bedriver handel med ska skydda oss mot Ryssarna känns lite långsökt.
Citera
2009-11-27, 15:53
Medlem
RAzakas avatar
Exakt hur Försvaret skulle se ut vet jag inte, dock skulle jag vilja ha ett värt namnet när Ryssland flyttar fram sina positioner och dessutom bygger gasledning i Östersjön.
Citera
2009-11-27, 16:05
Medlem
sprithitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sterr
Ok, om inte sverige försöker stå pall själva för en invasion varför skulle något annat land då välja att försvara Sverige åt oss? Internationell handel i all ära men att ett land som Spanien som Sverige bedriver handel med ska skydda oss mot Ryssarna känns lite långsökt.

När jag skriver att vi ska ha ett försvar som långvarigt kan fördröja en invasion så menar jag att vi skall ha ett försvar som klarar att hindra Ryssland, USA eller ett samlat fientligt EU att få kontroll över svenskt territorium i månader eller år, även om de satsar signifikanta delar av sin militära förmåga på att försöka ta Sverige.
Citera
2009-11-27, 16:35
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Se hur det gick för indianerna som inte gick samman mot vitingarna

Om jag fick önska skulle jag ha 100 000 man i organisationen. Varav ca 10 000 just nu var i Afghanistan och dödade fiender och inte för att småmysa med lokalbefolkningen. Sedan skulle jag ha 10 000 i Somalia jagande pirater till lands till sjöss och från luften.

Här hemma skulle jag inte hålla hög beredskap utan mer se resurserna som en garanti för att kunna möta oförutsägbara omvärldsförändringar. Givetvis ska alla ut i omgångar och döda presumtiva fiender.

Jag tror vi får utkämpa krig ganska långt bort från vår egen gräns. Gör vi det inte nu kommer de närmare och närmare och snart är det vi som måste försvar vårt land och då blir läget mer desperat.
Citera
2009-11-27, 16:38
Medlem
Starvids avatar
Vad ska vi ha svenska försvaret till?

Det hörs på namnet. Nämligen att försvara Sveriges territorium och Sveriges nationella intressen.
Citera
2009-11-27, 16:41
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Jag tror vi får utkämpa krig ganska långt bort från vår egen gräns. Gör vi det inte nu kommer de närmare och närmare och snart är det vi som måste försvar vårt land och då blir läget mer desperat.
Detta är ju struntprat. Tror du att så fort vi slutar bekämpa talibanerna kommer de att ilasta på en somalisk piratflotta som sätter segel och stävar mot Göteborgs hamn?

Oroar man sig för att det ska komma afghaner och somalier till Sverige är det invandringspolitiken man ska ge sig på.
Citera
2009-11-27, 16:55
Medlem
the-consuls avatar
Vårt försvar ska vi så klart ha i första hand för att försvara vårt land i krig eller mot omfattande terrorism riktat mot Sverige eller svenska intressen. Det ska också bistå det civila samhället med extra ordinära insatser och utrustning i olika kriser.
Även om det inom överskådlig tid inte kommer att finnas en sådan hotbild mot Sverige, att vi riskerar att bli attackerade av främmande makt eller utsatta för typ 9-11, måste vi ändå vidmakt hålla en miniminivå på försvaret, så att vi har något att mobilisera. Vi måste också vidmakt hålla kompetensen och utrustningen, annars är vi rökta direkt om det slår till. Tar ju flera år att bygga upp och mobilisera ett försvar. Ju mer vi har kvar desto kortare tid tar det.

Självklart ska vi också använda försvaret i internationella insatser, av politiska och humanitära skäl. Försvars- och utrikespolitiskt är det ett plus och ger oss fördelar om vi kan sätta upp en styrka och skicka till olika insatser där FN, NATO och EU behöver oss. Hittills har de insatserna tjänat oss väl och ger oss bra rykte som vi kan använda i andra sammanhang.
Citera
2009-11-27, 19:38
Medlem
Woffeltoffels avatar
Ibland hoppas man nästan på att Ryssland rasslar lite med vapnen så det får svenska politiker att vakna..

Mvh
Citera
2009-11-27, 19:50
Medlem
Telefonsamtals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Vad ska vi ha svenska försvaret till?

Det hörs på namnet. Nämligen att försvara Sveriges territorium och Sveriges nationella intressen.

Men å andra sidan har namnet hängt kvar sedan 60-talet. Förut hette det Krigsmakten. Det är nog hög tid för ett nytt namnbyte...

Kolonialpolisen är ju det som bäst beskriver verksamheten. Men det skulle förstås inte komma på tal. Det låter alldeles för träffsäkert. Något långt och otydligt skulle således vara mer realistiskt, exempelvis Myndigheten för svenska koloniala insatser tillsvidare, förkortat SKIT.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2009-11-27 kl. 19:52.
Citera
2009-11-27, 21:06
Bannlyst
Kan inte i mitt stilla sinne förstå vad vi skall ha en krigsmakt till (det är ingen försvarsmakt då 10 000 man och 3 jas-plan inte anses som en försvarsmakt). Sedan att skicka (tror i nuläget 450 man) till Afghanistan känns ju bara patetiskt. Skicka vår antiterrorstyrka/insattspolisen dit i stället. Varför lägga en miljard på några poliser som ändå bara spelar innebandy. Låt packet jobba!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in