• 1
  • 2
2009-11-27, 11:50
Bannlyst
Datorn har blivit så seg inni helvete på sistone tid, hur får man reda på vilka program som körs i bakgrunden och vilka som inte är nödvändiga?

Sen en annan fråga, varje gång jag går ifrån datorn efter några minuters passivitet så måste jag logga in igen, den var inte så förr, hur får jag bort den skiten ?
Citera
2009-11-27, 11:55
Medlem
MoPos avatar
Tryck ctrl+alt+del, så kommer aktivitetshanteraren upp där kan du trycka på en flik så ser du allt som körs på datorn!

Sedan är det bara att stänga av att datorn ska hamna i vänteläge efter en stunds inaktivitet för att slippa att du ska behöva logga in
Citera
2009-11-27, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MoPo
Tryck ctrl+alt+del, så kommer aktivitetshanteraren upp där kan du trycka på en flik så ser du allt som körs på datorn!

Sedan är det bara att stänga av att datorn ska hamna i vänteläge efter en stunds inaktivitet för att slippa att du ska behöva logga in

Men jag vill inte stänga av datorn, går jag på toa sen kommer tillbaka måste jag logga in igen för att ha varit inaktiv, förstår du vad jag menar ?
Citera
2009-11-27, 12:05
Bannlyst
Jag hittar fan inte del knappen.
Citera
2009-11-27, 12:09
Medlem
ctrl + shift + esc , fungerar också
Citera
2009-11-27, 12:24
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BOLLAREN
Jag hittar fan inte del knappen.

Pröva Any key

Det kanske står "Delete" på ditt tangentbord
Ctrl - Alt - Delete
Citera
2009-11-27, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Pröva Any key

Det kanske står "Delete" på ditt tangentbord
Ctrl - Alt - Delete

Tack, har hur många filer som helst, vilka ska man ha bort då, många exe filer också som är igång ?
Senast redigerad av BOLLAREN 2009-11-27 kl. 12:56.
Citera
2009-11-27, 13:10
Medlem
Bövelens avatar
Argh vilka råd du får.

Klicka på Start - sedan på Kör - sedan skriver du msconfig och trycker på enter.

Under fliken autostart bockar du ur alla bockar FÖRRUTOM sådant du absolut behöver (Antivirus bla).

Starta om datorn.

Voila!

EDIT: Skall tillgägga: INGET av de program där är nödvändiga för att Windows skall fungera, så du kan inte välja fel.
Citera
2009-11-27, 13:49
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Argh vilka råd du får.

Klicka på Start - sedan på Kör - sedan skriver du msconfig och trycker på enter.

Under fliken autostart bockar du ur alla bockar FÖRRUTOM sådant du absolut behöver (Antivirus bla).

Starta om datorn.

Voila!

EDIT: Skall tillgägga: INGET av de program där är nödvändiga för att Windows skall fungera, så du kan inte välja fel.

Om mina råd misstolkas så är det en sak, TS undrade i början hur man får fram "vilka program som körs i bakgrunden" några föreslog då ctrl-alt-del, TS nämner då att h*n saknar del på sitt tgtbord, då nämner jag att det kanske står delete på TS:s tgtbord, att TS sedan tror att han ska radera filer ligger helt utanför min makt, och ungefär där gav jag upp.

Nu kanske det inte var mig du riktade dig åt men jag tog åt mig iaf.
Citera
2009-11-27, 14:47
Bannlyst
Grymt, andra problemet kvarstår, hur blir jag av med den då ?
Citera
2009-11-27, 15:17
Medlem
Bövelens avatar
Citat:
Nu kanske det inte var mig du riktade dig åt men jag tog åt mig iaf.

Inte riktat mot dig

Citat:
Sen en annan fråga, varje gång jag går ifrån datorn efter några minuters passivitet så måste jag logga in igen, den var inte så förr, hur får jag bort den skiten ?

3 frågor:

1. Vilket OS har du?
2. Är/har datorn ansluten till domän? (jobbdator).
3. Vad är det för typ av inloggningsruta? Kan du beskriva den?

Gå till kontrollpanelen och leta upp energisparsparinställningarna. Under skärmsläckare, om du har XP kan du kontrollera om det sitter en bock i "kräv lösenord när du kommer ur skärmsläckareläget" eller liknande. Minns inte i huvet.

I Windows 7 heter det "Lösenordsskydd vid uppvaknande".

/Bövelen
Citera
2009-11-27, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Inte riktat mot dig

3 frågor:

1. Vilket OS har du?
2. Är/har datorn ansluten till domän? (jobbdator).
3. Vad är det för typ av inloggningsruta? Kan du beskriva den?

Gå till kontrollpanelen och leta upp energisparsparinställningarna. Under skärmsläckare, om du har XP kan du kontrollera om det sitter en bock i "kräv lösenord när du kommer ur skärmsläckareläget" eller liknande. Minns inte i huvet.

I Windows 7 heter det "Lösenordsskydd vid uppvaknande".

/Bövelen

Xp
Nej
En vanlig xp inloggning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem