2009-11-27, 10:23
Medlem
Är det bara jag som tycker att Tobak borde flyttas till Drogforumet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Drog

Citat:
Cigaretten är den vanligaste beredningsformen av tobak – en av världens mest säljande droger.

Citat:
I dagligt tal avses med droger olika rusmedel med psykoaktiv verkan - något som ändrar sinnestillståndet utan att ta omvägen via sinnena - framför allt narkotika men även kaffe, olika tobaksprodukter och alkohol.

I annat fall borde Drogdelen döpas om till "Narkotikaklassade droger"

Mat och Dryck bör inte beblandas med rökning eller snusande. De två senare är ett beroende för att få i sig nikotinet. Att ta ett glas vin till maten eller en god drink är okej. Men det finns nog inte många som röker vid matbordet hemma. Ännu mindre efter lagen som trädde i kraft för flera år sedan där de förbjöd rökning inomhus.

Flytta Tobak till Droger alternativt döp om Drogforumet tycker jag!
Citera
2009-11-27, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar

Mat och Dryck bör inte beblandas med rökning eller snusande. De två senare är ett beroende för att få i sig nikotinet. Att ta ett glas vin till maten eller en god drink är okej. Men det finns nog inte många som röker vid matbordet hemma. Ännu mindre efter lagen som trädde i kraft för flera år sedan där de förbjöd rökning inomhus.

Finns verkligen en sådan lag? Jag trodde den enbart behandlade utställen och resturanger.
Citera
2009-11-27, 10:26
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Per definition så är tobak livsmedel enligt livsmedelsverket. Så visst kan den vara under mat och dryck.

Och att kalla den för en drog, är väl lite att ta i. Visserligen är tobak i och med nikotinet beroendeframkallande. Men det är inte enligt mig en "drog".
Citera
2009-11-27, 10:28
Medlem
Kronoparks hunds avatar
Sant det du säger men skulle inte kännas rätt att se snus ligga i övriga droger..
Citera
2009-11-27, 10:29
Medlem
Babsies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbrahamLincoln
Och att kalla den för en drog, är väl lite att ta i. Visserligen är tobak i och med nikotinet beroendeframkallande. Men det är inte enligt mig en "drog".

På vilket sätt skulle det inte vara en drog menar du?
Citera
2009-11-27, 10:33
Medlem
tältpinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prax^
Finns verkligen en sådan lag? Jag trodde den enbart behandlade utställen och resturanger.

Naturligtvis gör det inte det, TS måste vara spritt språngande galen som tror att man inte får röka i sitt eget hem. För övrigt anser jag att denna tråd bör förstöras.
Citera
2009-11-27, 10:33
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
På vilket sätt skulle det inte vara en drog menar du?
Socker är ett livsmedel, men är samtidigt både vaneframkallande och beroendeframkallande, likaså är koffein beroendeframkallande och mig veterligen räknas det senaste verkligen inte som en drog.

Tobak hör hemma under Mat och dryck.
Citera
2009-11-27, 10:36
Medlem
R.Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaspuffar

Isåfall ska alkoholforumet också direkt mot droger, för du vet att det finns väldigt många människor i Sverige som mer eller mindre är alkoholister. Ja även kaffe räknas ju som en drog enligt din hänvisning, alltså ska alla diskussioner runt kaffe också tas där. Socker kan göra dig hyperaktiv, -> droger.

Tanken har aldrig slagit dig att man t ex kan feströka/snusa ibland?
Vilket inte är relevant då tobak fortfarande räknas som livsmedel och hör hemma där det ligger.
Citera
2009-11-27, 10:47
Medlem
saftad_burks avatar
Ska vi flytta alla trådar som handlar om socker till drogforat också? Socker är ju också en drog.
Nej, man måste dra en gräns, och för mig går den gränsen vid rusgivande preparat. Dock passar alkohol bättre i det forum det ligger nu, så jag har ingenting att klaga på.
Citera
2009-11-27, 10:51
Bannlyst
Ska "Sex" också flyttas till drogforumet?
Citera
2009-11-27, 10:58
Medlem
soptippsbosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phatzer
Ska "Sex" också flyttas till drogforumet?

Nej till fildelning.
Citera
2009-11-27, 11:17
Medlem
Självklart syftade jag förbudet på rökning i restaurang/festlokal och inte i sitt eget hem.

[quote=R.R]Isåfall ska alkoholforumet också direkt mot droger, för du vet att det finns väldigt många människor i Sverige som mer eller mindre är alkoholister. Ja även kaffe räknas ju som en drog enligt din hänvisning, alltså ska alla diskussioner runt kaffe också tas där. Socker kan göra dig hyperaktiv, -> droger.

Tanken har aldrig slagit dig att man t ex kan feströka/snusa ibland?
Vilket inte är relevant då tobak fortfarande räknas som livsmedel och hör hemma där det ligger.[/QUOTE]

Cigaretter är inte klassat som livsmedel, endast snus och tuggtobak är det.
Att blanda in socker i detta ämne är bara korkat. Då socker och tobak inte ens är i närheten av varandra. Socker har 12% moms, Tobak har 25% moms.
Tobak har åldersgräns för att köpa, det har inte socker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in