• 1
  • 2
2009-11-28, 03:37
Medlem
Jag har haft liknande problem som TS och varje gång har det vart logiken / moderkortet som pajat. Kan det vara dags att lämna in datorn för reparation?
Citera
2009-11-28, 11:18
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Monzas
Jag har haft liknande problem som TS och varje gång har det vart logiken / moderkortet som pajat. Kan det vara dags att lämna in datorn för reparation?

Behöver inte vara så illa, jag har varit med om att tillkopplad utrustning fått datorer att bete sig helskumt.
Citera
2009-11-28, 14:22
Medlem
kaffelattes avatar
Jag får ju hoppas att MB't inte har gått sönder då datorn bara är 5 månader gammal.. Benja's dator uppvisade samma problem med systeminställningarna så vi antar att det beror på stickan. Vi ska dra och snacka med media markt om dessa stickor då iaf jag tror att den inte stödjer Snow leopard, vilket dom dock sa att den gjorde i butik.

Blev riktigt chockad när jag ringde mac supporten och dom ville ha 490:- för samtalet av mig bara för att det var mjukvarurelaterat
Citera
2009-11-30, 01:27
Medlem
andropas avatar
boota in i single-user mode.

error-checka din hårddisk genom att skriva:

fsck -fy /

när det är klart, skriv:
mount -uw /
för att kunna modifiera innehållet på hårddisken

Backa upp och ta bort alla preferencepanes du lagt till;

mkdir /preferencebackup
cp -R /Users/dittanvändarnamn/Library/PreferencePanes/* /preferencebackup/
rm -rf /Users/dittanvändarnamn/Library/PreferencePanes/*

ta även bort dina startupitems som är program som startar automatiskt när du loggar in, de kanske ställer till det?

rm -rf /Users/dittanvändarnamn/Library/StartupItems/*

skriv sedan:
shutdown -h NOW

och testa att starta som vanligt.

testa æven att ta bort din kernel extension cache, då den kanske blivit korrupt (lite av en long shot...)

rm -rf /System/Library/Extensions.mkext (på leopard)
rm -rf /System/Library/Caches/com.apple.kext.caches/Startup/Extensions.mkext (snow leopard)

alt. boota upp din install-dvd, gå in i Disk Utility och testa att verifiera och reparera disken.
lycka till

angående saknade kernel-dependencies, så spelar det ingen roll i ditt fall
Senast redigerad av andropa 2009-11-30 kl. 01:55.
Citera
2009-12-02, 16:32
Medlem
benjas avatar
Nu har jag löst problemet och det fick bli OS X startskivan som fick skickas till mig! Reparerade skivan och installerade om SL så nu verkar det fungera här men vi får se när jag har starta om datorn igen!

Tack alla för hjälpen ändå!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in