Jaha. Hade du altså tänkt att sedan ventilera B med den luften? Tror jag förstår... Kan tyvärr säga redan nu att detta inte kommer bli lönsamt eftersom att energi går åt när du leder luften från A till B och den energin hade du lika gärna kunnat använda till att värma upp B, men skitsamma.
Börja med den här ekvationen som beskriver värmeövergång från ett strömmande medium (luft i A) till en yta (rören).
(Fi)=aA(T1-T2)
När (Fi) är värmeövergången [W], a [W/m^2K] är värmeövergångskoefficienten, A [m^2] är ytan och T1 och T2 [K] är temperaturen på mediet respektive ytan.
a beräknar du så här.
a=l/D0,3(9,82dcD^3(T1-T2) / (lT1v^2))^(1/4)
Då l [W/mK] är materialets värmeövergångskoefficient, D [m] är rörets diameter, d [kg/m^3] är luftens densitet, c [J/kgK] är luftens specifika värmekapacitet, v [N/m^2] är luftens kinematiska viskositet.
Jag har då använt Graschofs och Prantls tal för att räkna ut Nussels tal och därmed fått ett uttryck för värmeövergångskoefficienten, a.
Du räknar då ut (Fi) som visar hur mycket energi som överförs till röret per tidsenhet. Detta kommer att variera med längden på röret osv så det lättaste är nog att skriva rör-temperaturen som en possitionsfunktion av flödet (vanligtvis 0,35 l/sm^2) och sedan integrera för att få ett värde på (fi) för hela systemet. Sedan så ska röret överföra energin till luften i dessa men räkna först lite på det här så du känner dig bekväm och pm:a mig sedan för vidare instruktioner.
Jag kan inte heller svära på att allt det här är helt rätt så om någon annan här orkar läsa igenom så gör gärna det och berätta vad ni tror.