2009-11-26, 17:04
Medlem
NiCrues avatar
Hej allehanda matintresserade,

Kära vänner, vi går - som ni alla antagligen är fullt medvetna om vid det här laget - mot juletider. Sillen skall läggas in. Glöggen brännas och senapen röras samman. För några utav oss blir det även - tradiotionsenligt som sig bör - att duka fram den lagomt söta och krämiga ris á la maltan.

Jag personligen är en av dessa.

I år hade jag dock tänkt att göra en saftsås som min mor talat sig varm om vid ett flertal tillfällen. Saftsåsen består i huvudsak av det danska fruktvinet Kirsberry och körsbärssylt. Tyvärr finns inget recept på såsen längre att finna - därför vänder jag mig till er om hjälp.

Ringer det, måhända, en klocka hos någon flashbackare? Någon som vet med sig att de sitter på ett recept (som åtminstone liknar) det recept som jag ytterst försiktigt försökt förklara?

Och nej, det är inte kärnfysik vi pratar om. Och ja, jag kommer antagligen kunna slänga ihop en sås på eget bevåg. Men traditionalist som jag är så vill jag ha just DEN saftsåsen - och ingen annan (om jag nu inte blir tvingad till det d.v.s).

Nå, sitter ni på något recept? Dela med eder
Citera
2009-11-26, 17:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NiCrue
Hej allehanda matintresserade,

Kära vänner, vi går - som ni alla antagligen är fullt medvetna om vid det här laget - mot juletider. Sillen skall läggas in. Glöggen brännas och senapen röras samman. För några utav oss blir det även - tradiotionsenligt som sig bör - att duka fram den lagomt söta och krämiga ris á la maltan.

Jag personligen är en av dessa.

I år hade jag dock tänkt att göra en saftsås som min mor talat sig varm om vid ett flertal tillfällen. Saftsåsen består i huvudsak av det danska fruktvinet Kirsberry och körsbärssylt. Tyvärr finns inget recept på såsen längre att finna - därför vänder jag mig till er om hjälp.

Ringer det, måhända, en klocka hos någon flashbackare? Någon som vet med sig att de sitter på ett recept (som åtminstone liknar) det recept som jag ytterst försiktigt försökt förklara?

Och nej, det är inte kärnfysik vi pratar om. Och ja, jag kommer antagligen kunna slänga ihop en sås på eget bevåg. Men traditionalist som jag är så vill jag ha just DEN saftsåsen - och ingen annan (om jag nu inte blir tvingad till det d.v.s).

Nå, sitter ni på något recept? Dela med eder

Pröva att söka på www.matklubben.se där finns det mesta
Citera
2009-11-26, 17:18
Medlem
NiCrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakkadakk
Pröva att söka på www.matklubben.se där finns det mesta

Tyvärr finns inget som liknar den saftsås jag efterfrågar
Det närmaste jag kommer är en saftsås av glögg. Vilken säkert är jättegod den med - men som sagt - inte vad jag söker.
Citera
2009-11-26, 17:41
Medlem
Glöm saftsåsen, finns väl inget äckligare? Genuin besvikelse varje gång de blev nån efterrätt med saftsås på torsdagar när man gick i skolan.
Citera
2009-11-26, 19:50
Medlem
NiCrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jebo
Glöm saftsåsen, finns väl inget äckligare? Genuin besvikelse varje gång de blev nån efterrätt med saftsås på torsdagar när man gick i skolan.

Det kan jag förvisso hålla med om. Saftsåsen i skolan var riktigt usel. För söt. För sliskig. För... för blä.

Men den här saftsåsen, med sin lätta smak av alkohol och hemagjord körsbärssylt skall onekligen vara någonting extra
Citera
2009-11-26, 21:46
Medlem
klybans avatar
Köp körsbärssaft eller någon annan körsbärs dryck.
Denna tar du dubbla mängden koncentrat när du kokar saftsoppan.
Precis när den är klar skickar du i kirsenwasser eller någon annan körsbärs sprit/likör efter smak och tycke.
Så kommer lite alkohol ånga bort, men fortfarande ha det du är ute efter.

Varför man tar dubbla koncentratet är för att saftsoppa blir lite fadd smak annars.
För att ytterligare få bättre fart i körsbärssmaken, så kan du köpa cocktailbär eller någon av dom bären som är kryddade med portvin eller liknande.
Dessa brukar finnas bland konserverna.

Då kokar du med dom det sista, typ när du blandar i potatismjölet.
Citera
2009-11-27, 21:07
Medlem
NiCrues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Köp körsbärssaft eller någon annan körsbärs dryck.
Denna tar du dubbla mängden koncentrat när du kokar saftsoppan.
Precis när den är klar skickar du i kirsenwasser eller någon annan körsbärs sprit/likör efter smak och tycke.
Så kommer lite alkohol ånga bort, men fortfarande ha det du är ute efter.

Varför man tar dubbla koncentratet är för att saftsoppa blir lite fadd smak annars.
För att ytterligare få bättre fart i körsbärssmaken, så kan du köpa cocktailbär eller någon av dom bären som är kryddade med portvin eller liknande.
Dessa brukar finnas bland konserverna.

Då kokar du med dom det sista, typ när du blandar i potatismjölet.

Nu börjar det onekligen att brännas. Visserligen ingen körsbärssylt med i receptet - men konceptet (och smaken med dessutom) bör ju vara detsamma.

Gillar förövrigt tanken med att slänga i ett par cocktail bär i slutet av kokningen. Skall absolut prövas!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in