2009-11-25, 22:39
Medlem
Hej!

Jag har haft sne rygg så länge jag kan minnas, dvs om jag står helt avslappnat så är min
vänstra axel några cm högre upp än den högra. Jag har varit en latmask sen jag slutade träna
innebandy och fotboll någon gång under högstadiet. Är 23 år idag, rätt smal och har svårt
för att gå upp i vikt, även om jag äter som en utsvulten varg varje måltid.

Det jag vill säga med detta är att jag inte är beredd att gå in och köra hårdträning direkt,
utan jag kommer nog behöva lite tid att vänja mig.

Så nu till min fråga, tror ni att jag kan räta ut ryggen genom träning på något vis?
Ge förslag på hur jag borde träna! Vet någon om mitt ryggproblem kallas något speciellt så jag
kan kolla upp det lite på nätet och så?

Tacksam för svar!
Citera
2009-11-25, 22:41
Medlem
BePositives avatar
Träning -> Skador och rehabträning

/MOD
Citera
2009-11-25, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BePositive
Träning -> Skador och rehabträning

/MOD
Ber om ursäkt! Tack för flytten
Citera
2009-11-25, 22:45
Medlem
tältpinnes avatar
Herregud människa, du har väl inte gått runt med skolios i alla år utan att ha kontaktat en kiropraktor?
Citera
2009-11-25, 22:46
Medlem
boka möte med en sjukgymnast/naparat för att ta reda på vad som är fel och sen kan h*n säkert hjälpa dig vidare i hur du borde göra för att träna ryggen rätt, råda om folk som kan sånt osv. Skulle jag gjort iaf
Citera
2009-11-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tältpinne
Herregud människa, du har väl inte gått runt med skolios i alla år utan att ha kontaktat en kiropraktor?

Jag var till en kiropraktor när jag var yngre, har som sagt haft sne rygg så länge jag kan minnas! Nu när du säger Skolios så får ett vagt minne av att någon sagt att jag har det, men är inte säker.

Går det att träna bort? Tack för ditt svar!

Citat:
Ursprungligen postat av KlarkCent
boka möte med en sjukgymnast/naparat för att ta reda på vad som är fel och sen kan h*n säkert hjälpa dig vidare i hur du borde göra för att träna ryggen rätt, råda om folk som kan sånt osv. Skulle jag gjort iaf

Som tältpinne säger så är det nog Skolios, men jag åker iväg och tar en halvtimmes dejt med kiropraktorn ändå! Skönt att bli "urknakad".

Tack för svaret!

EDIT: Yep, måste vara skolios. Sådär ser min rygg ut, fast den är sne åt andra hållet då! -> http://www.neuroguiden.se/Diagnoser....rvsystemet.htm
Senast redigerad av Bett 2009-11-25 kl. 22:57.
Citera
2009-11-25, 22:55
Medlem
Axons avatar
Skolios är ofarligt och 90% av dem går att förbättra med träning även om själva scoliosen är kvar.
Citera
2009-11-25, 23:05
Medlem
Odes avatar
Du borde kolla upp din rygg hos en läkare. Skoliosen KAN bli värre med tiden och när du blir äldre kan det bli så att du får svårt att jobba. Ryggvärk som leder till migrän, med mera...

Kolla upp det där.
Citera
2009-11-25, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axon
Skolios är ofarligt och 90% av dem går att förbättra med träning även om själva scoliosen är kvar.

Ok! Jag kikade lite i din signatur och på din blogg och såg något om Idrottsskadecentrum, så jag antar att du jobbar med rehab och är rätt person för min fråga!

Vet du något om Scroth metoden som nämns på Wiki? http://sv.wikipedia.org/wiki/Skolios
Om metoden är framgångsrik och innebär att man ej behöver operera så förstår jag inte varför
den ej används i Sverige! Om Scroth metoden är common knowledge hos er som jobbar på
rehab, så kanske det går att utforma ett sådant träningsprogram ändå?

Tack för ditt svar!
Citera
2009-11-25, 23:08
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ode
Du borde kolla upp din rygg hos en läkare. Skoliosen KAN bli värre med tiden och när du blir äldre kan det bli så att du får svårt att jobba. Ryggvärk som leder till migrän, med mera...

Kolla upp det där.
Nej det behöver han inte göra om han verkligen inte besväras av den. Scolios är helt ofarlig utom i ett fåtal fall.
Citera
2009-11-25, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ode

Kolla upp det där.

Jag har ont i ryggen då och då, men inget allvarligt. Dock så är det en sak som stör mig, som kanske skulle kunna bero på skoliosen.
Jag har oerhört svårt att somna, men vill inte använda piller så det blir att jag ligger vaken. Hur jag än positionerar mig när jag
ska sova, så kan jag inte ligga skönt. Dock så har jag haft sne rygg så länge jag kan minnas, men sömnproblem 6 - 7 år.

Tack för ditt svar!

EDIT: Hittade lite läsning nu, postar länken fall någon med samma problem vill kolla! http://www.schrothmethod.com/
Senast redigerad av Bett 2009-11-25 kl. 23:18.
Citera
2010-08-15, 23:12
Medlem
zWinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bett
Jag har ont i ryggen då och då, men inget allvarligt. Dock så är det en sak som stör mig, som kanske skulle kunna bero på skoliosen.
Jag har oerhört svårt att somna, men vill inte använda piller så det blir att jag ligger vaken. Hur jag än positionerar mig när jag
ska sova, så kan jag inte ligga skönt. Dock så har jag haft sne rygg så länge jag kan minnas, men sömnproblem 6 - 7 år.

Tack för ditt svar!

EDIT: Hittade lite läsning nu, postar länken fall någon med samma problem vill kolla! http://www.schrothmethod.com/

Vet att detta är jätte dött. Har samma problem själv. Hur skulle man kunna ta tag i denna metod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in