Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-11-25, 21:08
Medlem
Flytande_argots avatar
Kan man efterlysa en person utan att bryta mot några regler?

I mitt fall så försöker jag hitta en svensklärare jag hade i gymnasiet 1989. Jag vet hans för och efternamn men får man efterforska hans identitet via FB utan att bryta mot några regler?

Jag tror tyvärr han är död.
Citera
2009-11-25, 21:12
Medlem
Warship-The-Rektums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot

I mitt fall så försöker jag hitta en svensklärare jag hade i gymnasiet 1989. Jag vet hans för och efternamn men får man efterforska hans identitet via FB utan att bryta mot några regler?

varför vill du eftersöka han på FB ? och om han är död har du väl ännu mindre chans att hitta han?

hitta.se eller eniro.se om du vet hans namn och nummer skulle jag vilja säga
Citera
2009-11-25, 21:15
Medlem
Targenors avatar
Citat:

tror inte du bryter mot några regler, men har svårt att se hur det ska kunna vara så intressant för en tråd.

använd upplysning.se eller som tidigare sagts hitta.se / eniro
Citera
Medlem
b0gfettos avatar
Problemet är väl oftast att det inte finns något diskussionsunderlag, om det inte handlar om något brott och platsar i veckans brott eller liknande.

Den här tråden kanske hjälper dig på vägen; https://www.flashback.org/showthread.php?t=438477 .
Lycka till!
Citera
Medlem
Citat:

Enklast är att du går in på skatteverket och ber dom kolla
Citera
2009-11-25, 21:29
Medlem
Zwerchstands avatar
Det sker med ojämna mellanrum i Övrigt och brukar väl då låsas/kastas utan större mankemang. Du kan säkert formulera dig undan 1.01 (som gäller all annonsering, inte bara kontakt-, jobb- & handels-) men inte 0.02 som utöver direktmax tillsägelse för dig är merjobb för moderator – så fråga sådan där.

Redigerat:
Efterlysning
(Efterlyst?)
Senast redigerad av Zwerchstand 2009-11-25 kl. 21:49.
Citera
2009-11-25, 21:44
Medlem
estecos avatar
Är det okej att skapa en "Stora tråden för efterlysningar angående nästan helt okända personer" eller räknas det också som bristande diskussionsunderlag?
Den tråden kanske skulle spåra ur om alla bara drog till med ett namn och ingen hjälpte till att faktiskt leta, men om tillräckligt många angagerade sig tror jag dock att FB skulle kunna hitta nästan vem som helst.

Bara en tanke, mods eller FB-veteraner kan ju säga om det är bra eller anus och förklara varför.
Citera
2009-11-25, 21:54
Medlem
Flytande_argots avatar
Den här lärarens namn har jag fått från gymnasieskolan där han hade våra svenskalektioner...

Det enda jag fick i informationsväg från gymnasieskolan var hans för och efternamn samt staden han bodde i - vilket var sånt jag redan visste.

Ärligt talat så vill jag bara veta om han lever, och om han lever så skulle jag gärna vilja skicka ett tackbrev till honom.

Hur skiljer sig det från Arbetarbroders jul-utskick?
Citera
2009-11-25, 22:10
Medlem
Citat:

Om du har hans namn så finns det ett lättare sätt, använd siten www.birthday.se. Det är i princip ett sökbart folkbokföringsregister över hela Sveriges befolkning.

I annat fall är det ju inte ett brott mot reglerna att koppla ihop en beskrivning av någon person med ett namn. Brottet ligger ju i att koppla ihop ett namn med ett nick för en medlem.
Citera
2009-11-26, 01:46
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:

Hur skiljer sig det från Arbetarbroders jul-utskick?
Inte alls i mina ögon. I båda fallen så tar man fram en människa i offentlighetens ljus, utan att de har blivit informerade om saken. Båda personerna har dessutom post av positiv karraktär att vänta.
Citera
2009-11-26, 02:04
Medlem
cheeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Inte alls i mina ögon. I båda fallen så tar man fram en människa i offentlighetens ljus, utan att de har blivit informerade om saken. Båda personerna har dessutom post av positiv karraktär att vänta.
Nja lite skillnad är det väl på att en person vill skicka ett tackbrev till sin gammla lärare och ett gäng som går ihop och skickar julkort till någon som uppmärksammats i media? Som sagt det finns enklare och säkert bättre sätt att ta reda på om någon lever eller var denne person bor än på FB (som jag antar använder sej av samma metoder när man letar upp dessa personer man läst om i media).
Citera
2009-11-26, 02:13
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheeff
Nja lite skillnad är det väl på att en person vill skicka ett tackbrev till sin gammla lärare och ett gäng som går ihop och skickar julkort till någon som uppmärksammats i media? Som sagt det finns enklare och säkert bättre sätt att ta reda på om någon lever eller var denne person bor än på FB (som jag antar använder sej av samma metoder när man letar upp dessa personer man läst om i media).
Och hur påvisar du denna skillnad? Någonstans i regelverket förmodar jag.....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in