När jag senast var i USA blev jag rekommenderad att besöka Freeman's som skulle vara en restaurant med trevlig atmosfär och en sagolik artichoke dip. Stället var trevligt i sig men det var artichokedippen som stod ut. Dippen var i gratängform, kom ut rykande het och serverades med baguette, och var helt sanslöst god.
Återkommen till Sverige mailade jag Freeman's och bad om receptet, fick det föga förvånande inte då det är deras specialitet. Jag började söka efter liknande recept och fann diverse försök att efterlikna just Freeman's variant, just deras tycktes vara omnämnd överallt.
Mitt försök att efterlikna dippen blev inte lyckad. Gjorde en gratäng bestående av potatis, kronärtkockshjärtan (på burk), mycket grädde, parmesan och vitlök. Resultatet blev egentligen en potatisgratäng med en viss smak av kronärtskocka.
Nästa försök utesluter jag potatis och adderar färskost och möjligtvis majonäs.
Det vore oerhört trevligt att komma över receptet och jag undrar därför...
1. har någon av er provat freeman's artichokedip?
2. har någon här på fb har ett liknande recepet på varm gratinerad kronärtkocksdip eller ännu bättre, har freeman's recept

3. vad är det för skillnad på kronärtskocka och jordärtskocka, är någon av dem att föredra i dippen/gratängen
/montanegra