2026-07-29, 08:39
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
17 år gammal tråd.

Jag äter i princip enbart karnevoriskt. Hur försvarar jag det? Rent moraliskt gör jag inte det. Inte på det sätt som TS försöker göra med att enbart tillskriva folk med förnuft ett värde medans det blir fritt fram att äta övriga. Har vi rätt att äta upp mentalt handikappade människor som en konsekvens?

Det finns gott om karnevoriska predikanter som vrider sig ut och in för att dom försöker framstå som så otroligt moraliska köttätare. Det blir ganska fånigt. Djur och djurfabriker för med sig en stor mängd mord, ångest och lidande. Ibland överdriven när den beskrivs, ibland icke.

Varför försöka försvara det filosofiskt eller etiskt? Är det inte bättre att erkänna att man är ett egoistiskt "svin" moraliskt sett? Alla djur, inklusive människor som äter andra, gör det på någon annans bekostnad och lidande för att berika sig själva med näringsämnen och protein.

Lite kortfattat så vinner veganer den här debatten om man enbart resonerar kring moral.
Det finns ändå måtta när det kommer till köttätande. Djur föder inte upp andra djur för att äta dem. Om det skulle finnas ett veganskt alternativ som var lika gott som en fet bacon då skulle vi förmodligen välja det framför kött. Anledningen till det är att vi innerst inte är egoistiska svin, vi bryr oss om djur till viss del. Hur hade du velat bli behandlad om du var djur?

En moralisk köttätare kan i alla fall prova äta veganska alternativ. Lite smärta kan man ju få tåla om ens mat växer på någon annans smärta. Det är vad jag skulle önskat om jag var boskapsdjur.
Citera
2026-07-29, 08:52
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Det finns ändå måtta när det kommer till köttätande. Djur föder inte upp andra djur för att äta dem. Om det skulle finnas ett veganskt alternativ som var lika gott som en fet bacon då skulle vi förmodligen välja det framför kött. Anledningen till det är att vi innerst inte är egoistiska svin, vi bryr oss om djur till viss del. Hur hade du velat bli behandlad om du var djur?

En moralisk köttätare kan i alla fall prova äta veganska alternativ. Lite smärta kan man ju få tåla om ens mat växer på någon annans smärta. Det är vad jag skulle önskat om jag var boskapsdjur.
Fast det skulle ju inte ens finnas boskapsdjur om vi inte hade någon nytta av dem. Om alls skulle bli veganer är det ju inte så att alla snälla bönder ändå skulle fortsätta föda upp en massa lyckliga grisar.
Citera
2026-07-29, 08:56
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Fast det skulle ju inte ens finnas boskapsdjur om vi inte hade någon nytta av dem. Om alls skulle bli veganer är det ju inte så att alla snälla bönder ändå skulle fortsätta föda upp en massa lyckliga grisar.
En lycklig gris är en som inte blev född, kan man också tänka. Det är ingen lycka att äta djurfoder och trängas i en ladugård typ hela livet.
Citera
2026-07-29, 19:31
Medlem
RomernasKungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal

"Gott" är en faktor men köttätande från mitt perspektiv handlar främst om näringstäthet. Du kan inte få i dig samma mängd näring som dessutom har samma biotillgänglighet med vegansk kost som mws animalisk. Människan och dess förfäder har konsumerat kött alldeles för länge och evolverat till ett form av beroende av kött.

Man kan överleva på vegansk kost men det är inte optimalt för hälsan långsiktigt.

Veganer argumenterar för veganism främst från ett moraliskt perspektiv. Jag menar att de vinner den moraliska diskussionen. Det är såklart inte moraliskt optimalt med stora fabriker med kycklingar och kossor som plågar varandra och mals ner till kött. Det finns såklart varianter i detta men den stora massindustrin innebär mycket lidande.
Senast redigerad av RomernasKung 2026-07-29 kl. 19:41.
Citera
2026-07-29, 20:40
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RomernasKung
"Gott" är en faktor men köttätande från mitt perspektiv handlar främst om näringstäthet. Du kan inte få i dig samma mängd näring som dessutom har samma biotillgänglighet med vegansk kost som mws animalisk. Människan och dess förfäder har konsumerat kött alldeles för länge och evolverat till ett form av beroende av kött.

Man kan överleva på vegansk kost men det är inte optimalt för hälsan långsiktigt.

Veganer argumenterar för veganism främst från ett moraliskt perspektiv. Jag menar att de vinner den moraliska diskussionen. Det är såklart inte moraliskt optimalt med stora fabriker med kycklingar och kossor som plågar varandra och mals ner till kött. Det finns såklart varianter i detta men den stora massindustrin innebär mycket lidande.
Jag kanske pratar för mig själv till viss del.
När jag äter veganskt tycker jag att det smakar som papper oavsett vad jag försökt kombinera för ingredienser.
Jag har blivit känsligare och känsligare efter mina försök att äta veganskt att jag blir deppig, ledsen och börjar må dåligt bara av smaken. Jag förstår att många inte upplever vegansk mat som någon slags tortyr, men jag äter kött pga min självbevarelsedrift som jag inte har kontroll över. Blir stressad av att bara skriva om det.
För mig är vegansk mat ett gift, säger bara att det inte är gott för att slippa tänka på hur jag mår av den.
Vegansk mat dödar inte alla inifrån och ut, bara vissa. Vill inte se eller tänka på det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in