2009-11-25, 22:14
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Nja, vad jag kom fram till, så går min kniv inte ner i botten på beredningskärlet. Kniven befann sig hela tiden över äggulorna, så de blandades aldrig med oljan.
OK, förstår.

~Paul~
Citera
2009-11-25, 22:22
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crackhitler
1. Det där var nog fan det sämsta majonäsreceptet jag någonsin läst. Vad pratar du om?!

2. En majonäs består av äggula, vinäger, senap och olja! INGENTING ANNAT!

3. Om majonäsen blir för "rinnig" så är det bara att vispa i mer olja, desto mer olja - desto fastare majo!
1. Haha, det var ord och inga visor. Testa dock min aioli och återkom gärna med ett nytt utlåtande .

2. Det finns inga absoluta regler. Jag rekommenderade att utgå från en majonnäs i samband med den enklaste formen av aioli. I min majonnäs ingår således samma ingredienser som i din. Resten av ingredienserna syftade till att ge aiolin (således inte majonnäsen) en specifik smakriktning.

Men. Jag anser samtidigt att man kan smaksätta eller krydda en majonnäs efter eget huvud. Som jag nämnde tidigare. Det finns inga recept som är huggna i sten.

3. Att tillsätta mer olja tillför visserligen en fastare konsistens men också förtar från själva smaken.

~Paul~
Citera
2009-11-26, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Jag tror jag hade för lite ingredienser när jag gjorde på bara en äggula det funkade i alla fall inte. Knivarna nådde inte riktigt, jag kanske ska prova med fler gulor?
I min matberedare funkade det inte med 2 äggulor heller. Skulle tro att jag skulle beöva 6-7 gulor, och så mycket majonäs gör jag aldrig på en gång.
Citera
2009-11-26, 08:29
Medlem
Hur man vill ha sin aioli är en smaksak men jag rekomenderar:

-Äggulor
-Dijonsenap
-Vitlök
-Citron
-Späd på med olja till den får en riktig konstistens.
-ev lite salt och peppar

Prova med stavmixer om du har misslyckats tidigare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in