2009-11-24, 22:08
Medlem
Mad Fer Its avatar
Hej

3 äggulor
6vitlöksklyftor
1.5 DL olja ( neutral)
1.msk Äppelcidervinäger
Salt

Detta recept har jag försökt 2ggr att göra aioli med.
Det står "Vispa ihop äggen och vitlöken, tillsätt sedan oljan droppvis till en början.

Min fråga är, hur mycket ska man vispa ägg o vitlök? BAra blanda ihop? Vispa yberlänge?
För min har bara blivit rinnig och delat sig
Citera
2009-11-24, 22:25
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mad Fer It
Hej

3 äggulor
6vitlöksklyftor
1.5 DL olja ( neutral)
1.msk Äppelcidervinäger
Salt

Detta recept har jag försökt 2ggr att göra aioli med.
Det står "Vispa ihop äggen och vitlöken, tillsätt sedan oljan droppvis till en början.

Min fråga är, hur mycket ska man vispa ägg o vitlök? BAra blanda ihop? Vispa yberlänge?
För min har bara blivit rinnig och delat sig
Aioli är inget annat än vitlöksmajonnäs. Enklast är att utgå fån majonnäsen och tillsätta vitlök på slutet. Garanterat idiotsäkert.

Använd köksassistent. Lägg i rumstempererade gulor, en skvätt citronsaft, en skvätt vinäger, 2 tsk senap (neutral), en nypa färskmalen vitpeppar, en nypa socker och två - tre nypor salt. Du kan dessutom ha i lite Worcestershiresås, cognac och lite cayenne.

Använd därefter neutral olja som du droppar ner i blandningen, innan du kan öka farten när emulsionen börjar ta plats.

När väl denna majonnäs är färdig så är det bara att blanda i vitlöken. Denna kan du antingen pressa eller finhacka, alt. riva.

~Paul~
Citera
2009-11-24, 22:27
Medlem
Snövits avatar
Se till att alla ingredienser är samma temperatur när du börjar.

Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Använd köksassistent.

Jag kör elvisp för jag har ingen assistent och matberedaren funkar det inte i.
Citera
2009-11-24, 22:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
matberedaren funkar det inte i.
Varför inte?

~Paul~
Citera
2009-11-24, 23:04
Medlem
Cantorass avatar
Så här kan man göra om man har en stavmixer
http://www.youtube.com/watch?v=iguDyQ1Vdm0&feature=related
inget trams med att droppa i olja eller separera vita och gula.

Annars är det vanligt att man göra aioli i morteln - mortla vitlöken med lite salt, rör i en äggula or mortla sedan ner oljan långsamt.
Senast redigerad av Cantoras 2009-11-24 kl. 23:09.
Citera
2009-11-24, 23:14
Medlem
schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras

Annars är det vanligt att man göra aioli i morteln - mortla vitlöken med lite salt, rör i en äggula or mortla sedan ner oljan långsamt.
Blev svårt imponerad av den videon, helt plötsligt känner man sig dum som droppat olja och vispat som en idiot
Citera
2009-11-24, 23:45
Medlem
Citat:
Varför inte?

~Paul~
Nu vet ju inte jag, vad som är problemet för Snövit, men när jag skulle göra majonäs i min matberedare så blandade sig inte äggulorna med oljan. Äggsmeten låg på botten och oljan som ett skikt ovanför. Däremot fungerar det perfekt med elvisp eller stavmixer.
Citera
2009-11-24, 23:50
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmn
Nu vet ju inte jag, vad som är problemet för Snövit, men när jag skulle göra majonäs i min matberedare så blandade sig inte äggulorna med oljan. Äggsmeten låg på botten och oljan som ett skikt ovanför. Däremot fungerar det perfekt med elvisp eller stavmixer.
Jag kör också i min matberedare och det funkar. Problemet ligger nog i något annat.

Jag har testat alla metoder och det mesta funkar. De gångerna jag har misslyckats så har det berott på för höga varv i kombination med för mycket olja på en gång.

~Paul~
Citera
2009-11-24, 23:56
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras

Visst funkar det med stavmixer, brukar också göra så när jag har bråttom. Dock kör jag den vanliga strilmetoden.

Separerar gulorna gör jag mest för färgens och konsistensens skull. Inbillar mig nämligen att enbart äggulor lämnar ett något krämigare resultat och godare smak.

Att mortla/handvispa aioli orkar jag däremot sällan .

~Paul~
Citera
2009-11-25, 01:20
Medlem
Citat:
Jag kör också i min matberedare och det funkar. Problemet ligger nog i något annat.

Jag har testat alla metoder och det mesta funkar. De gångerna jag har misslyckats så har det berott på för höga varv i kombination med för mycket olja på en gång.

~Paul~
Nja, vad jag kom fram till, så går min kniv inte ner i botten på beredningskärlet. Kniven befann sig hela tiden över äggulorna, så de blandades aldrig med oljan.
Citera
2009-11-25, 21:48
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Varför inte?

~Paul~

Jag tror jag hade för lite ingredienser när jag gjorde på bara en äggula det funkade i alla fall inte. Knivarna nådde inte riktigt, jag kanske ska prova med fler gulor?
Citera
2009-11-25, 22:02
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Aioli är inget annat än vitlöksmajonnäs. Enklast är att utgå fån majonnäsen och tillsätta vitlök på slutet. Garanterat idiotsäkert.

Använd köksassistent. Lägg i rumstempererade gulor, en skvätt citronsaft, en skvätt vinäger, 2 tsk senap (neutral), en nypa färskmalen vitpeppar, en nypa socker och två - tre nypor salt. Du kan dessutom ha i lite Worcestershiresås, cognac och lite cayenne.

Använd därefter neutral olja som du droppar ner i blandningen, innan du kan öka farten när emulsionen börjar ta plats.

När väl denna majonnäs är färdig så är det bara att blanda i vitlöken. Denna kan du antingen pressa eller finhacka, alt. riva.

~Paul~

Det där var nog fan det sämsta majonäsreceptet jag någonsin läst. Vad pratar du om?!

En majonäs består av äggula, vinäger, senap och olja! INGENTING ANNAT!

Jag föredrar att använda elvisp eller ballongvisp. För att det sedan ska bli en aïoli; tillsätt vitlök i önskad mängd!

Om majonäsen blir för "rinnig" så är det bara att vispa i mer olja, desto mer olja - desto fastare majo!

PEACE
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in