2011-09-22, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sfrge
Det är kul att se hur olika smak folk har när det gäller litteratur...
Det är klart det finns mycket som är skräp...Själv läser jag i princip bara deckare...
Vet inte riktigt varför. Bara tanken på att sätta sig ner med något hyllat mästerverk som Tolstojs "Krig Och Fred" eller nått liknande känns som ett rent sövande plågeri...Det går inte. Folk får lyfta dessa böcker till skyarna om dom vill men jag pallar inte att läsa 1200 sidor som handlar om ryska ätter under Napoleon-tiden.

Handen på hjärtat. Finns det någon människa (utanför den akademiska kultureliten) som nånsin läst en bok av någon Nobelpristagare innan den personen vann priset...
Jag är tveksam alltså..Först när personen i fråga vunnit och blivit känd så dyker böckerna upp i bokhandeln. Först då vågar sig dom mest modiga personerna på att köpa en bok och läsa...
Det här är så tydligt hela tiden...Kommer ihåg nått gammalt skämt från "Helt Apropå" gänget..Tror det var Stellan Sundahl som sa så här om litteraturpriset:

"Huvudkriteriet för att vinna Nobelpriset i litteratur är att du skall bara totalt okänd som författare"

Tycket det stämmer klockrent...

Nonsens.

Hur kan någon som "i princip bara läser deckare" ha något att uttala sig om vad gäller litteratur?
Jag tillhör inte någon akademisk kulturelit men har ändå läst flera författare innan de fått nobelpriset; Toni Morrison, V.S. Naipaul och J.M. Coetzee, Günter Grass vad jag kommer på nu.
Hur kommer det sig? Dessa författares böcker var exponerade på det lokala biblioteket långt innan de fick nobelpriset. Deras böcker var utgivna som pocket, bl.a. i den billiga "En bok för alla"-serien.
Det krävs med andra ord inget litterärt djupgrävande för att hitta "god" litteratur och visst får "för allmänheten tillgängliga" författare nobelpriset.
Senast redigerad av Basho 2011-09-22 kl. 13:13.
Citera
2011-09-22, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Den första jag "hört" säga det! De flesta höjer den boken till skyarna.

Tror inte att jag är ensam om det, även om det inte märks så mycket. Människor som vanligtvis inte läser litteratur tror jag tilltalas av Murakamis böcker (jmf. Alkemisten av Coelho) och dessa är ju i majoritet.
Själv är jag benägen att börja betrakta Murakami som en litterär bluff. Eller så är han bara en genuint frånstötande författare/person.
Citera
2011-09-22, 15:05
Bannlyst
Jag läste Onda själar (lite osäker på om det verkligen var titeln) av Eino Hanski för ett par år sen. Dålig var bara förnamnet. Den var överdriven och larvig och sen dess har Hanski varit bannlyst från min bokhylla. Han borde försöka ägna sig åt nåt annat istället, för skriva kan han fan inte.
Citera
2011-09-22, 16:57
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Handen på hjärtat. Finns det någon människa (utanför den akademiska kultureliten) som nånsin läst en bok av någon Nobelpristagare innan den personen vann priset...
Jag är tveksam alltså..Först när personen i fråga vunnit och blivit känd så dyker böckerna upp i bokhandeln. Först då vågar sig dom mest modiga personerna på att köpa en bok och läsa...
Det här är så tydligt hela tiden...Kommer ihåg nått gammalt skämt från "Helt Apropå" gänget..Tror det var Stellan Sundahl som sa så här om litteraturpriset:

"Huvudkriteriet för att vinna Nobelpriset i litteratur är att du skall bara totalt okänd som författare"

Tycket det stämmer klockrent...

Nej, du har fått saker lite om bakfoten, men det är begripligt. Att nobelpristagare i litteratur är okända är en seglivad populär vanföreställning, som sannolikt härrör från sent 70-tal och en kliché folk gärna rapar upp, när de inte har nåt genomtänkt att säga ungefär som All reklam är bra reklam, fast vilken normalbegåvad som helst begriper, att så inte är fallet. 1975 - 80 förärades hursomhelst Montale, Bellow, Aleixandre, Singer och Milosz priset och där var det väl bara Bellow, som var någorlunda känd. Singer blev det i och med priset.

Tittar vi på senare år måste vi gå tillbaka till 1996 och Szymborska, innan vi hittar en författare den normale konsumenten av kultursidorna inte kände till. Vet inte hur det är med Gao Xingjian år 2000, men det kanske nån annan kan klargöra. Jag visste vem det var, men det har sin förklaring utanför kultursidorna.

Vi tittar på mer än 10 år av ytterst välkända pristagare och jag undrar hur populaspappskallarna ska ha det egentligen, innan de blir nöjda. Kan man bli så mycket mer känd än Lessing, Le Clézio och Vargas Llosa?

On topic: Sämsta bok är och förblir da Vinci-koden och jag hyser ingen förhoppning om att den kommer att slås. Den står i min bokhylla som en dödfödd tvehövdad kalv i en monter på Naturhistoriska - jag får en frisson av äckel varenda gång jag ser den och jag ser den nu inklämd mellan Wang Wei, Dumézil och Joseph Heller.
Senast redigerad av Cohiba 2011-09-22 kl. 17:02.
Citera
2011-09-22, 18:03
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Basho
Nonsens.

Hur kan någon som "i princip bara läser deckare" ha något att uttala sig om vad gäller litteratur?
Jag tillhör inte någon akademisk kulturelit men har ändå läst flera författare innan de fått nobelpriset; Toni Morrison, V.S. Naipaul och J.M. Coetzee, Günter Grass vad jag kommer på nu.
Hur kommer det sig? Dessa författares böcker var exponerade på det lokala biblioteket långt innan de fick nobelpriset. Deras böcker var utgivna som pocket, bl.a. i den billiga "En bok för alla"-serien.
Det krävs med andra ord inget litterärt djupgrävande för att hitta "god" litteratur och visst får "för allmänheten tillgängliga" författare nobelpriset.

Ja men erkänn att det måste ju ändå bara vara akademikernas åsikter som styr vad dom då anser vara "god" litteratur...
Dom kan ju omöjligt gå på popularitet..Vad folk gillar...Vad som säljer...Helt omöjligt.
I sånna fall så borde ju Stephen King eller Agatha Christie eller liknande vunnit priset för länge sen...
Citera
2011-09-22, 18:15
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cohiba

Vi tittar på mer än 10 år av ytterst välkända pristagare och jag undrar hur populaspappskallarna ska ha det egentligen, innan de blir nöjda. Kan man bli så mycket mer känd än Lessing, Le Clézio och Vargas Llosa?

Ja, det kan man. Det är absolut inga problem..Fråga folk på stan hur många som läst något av Le Clézio så får du ju se hur känd han är...
Citera
2011-09-22, 19:35
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ja men erkänn att det måste ju ändå bara vara akademikernas åsikter som styr vad dom då anser vara "god" litteratur...
Dom kan ju omöjligt gå på popularitet..Vad folk gillar...Vad som säljer...Helt omöjligt.
I sånna fall så borde ju Stephen King eller Agatha Christie eller liknande vunnit priset för länge sen...
“Vad är sanning?” Fler begabbare borde ta reda på kommitténs & akademiens riktlinjer innan de tar sig för att kritisera resultatet. Men det brukar ju innebära läsning.
Citera
2011-09-22, 19:53
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ja, det kan man. Det är absolut inga problem..Fråga folk på stan hur många som läst något av Le Clézio så får du ju se hur känd han är...

...och vad har det med saken att göra? Det här har med litteratur och inte med slumpmässigt utvalt folk på stan att göra. Likasågott kunde du ju gå ut och fråga vilken ny båtmodell, som är sjödugligast och avfärda dem ingen hört talas om. Ärligt talat, om du inte vet att Le Clézio är en av de nu levande författare, som varit världsberömd längst, så begriper jag inte vad du har i litteraturforumet att pissa att göra?
Citera
2011-09-22, 20:11
Medlem
fbes avatar
Citat:
Du menar att vad som är "god" litteratur bäst avgörs av de som inte är särskilt intresserade av litteratur. Med samma logik är då den bästa maten en BigMac.
Citera
2011-09-22, 20:36
Medlem
sfrges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Du menar att vad som är "god" litteratur bäst avgörs av de som inte är särskilt intresserade av litteratur. Med samma logik är då den bästa maten en BigMac.

Vart går gränsen då?? När är man intresserad av litteratur??
Dom flesta människor läser ju någon form av böcker...

Är inte Astrid Lingrens Pippi Långstrump lika mycket litteratur som Solsjenitsyn eller vadå? Vem bestämer vad som är litteratur?
Citera
2011-09-22, 23:45
Medlem
Boolios avatar
Sämsta boken någonsin är en sagobok kallad "Koranen"
Citera
2011-09-23, 00:18
Medlem
JackPalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boolio
Sämsta boken någonsin är en sagobok kallad "Koranen"

Känner mig nödgad att hålla med. Blir helt vansinnig av att koranen är helt ologiskt uppbyggd. 114 Suror markerade med muqatta´at (som inte ens muslimerna förstår sig på) och sedan är även meningarna numrerade helt osammanhängande.

Att boken uppmanar till att lemlästa mig och mina medmänniskor gör inte saken bättre. Någon som kanske vet hur man ska läsa den? För den saknar ju totalt en röd tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in