2009-11-24, 18:55
Medlem
DarkOceans avatar
har tit champix i tre dagar nu och redan frsta dagen brjade jag m skumt och p kvllen hll mitt huvud p att explodera, dag tv brjade illamendet och enorm trtthet vet inte hur det ska g imorgon nr jag ska ta tv om dagen, men r det nn som vet om ngra biverkningar ger med sig eller fr man st ut med skiten? s hr kan man ju inte m i tre mnader
Citera
2009-11-24, 19:21
Medlem
Jag tog Champix i vras och efter en mnad brjade jag m illa och knna mig deppig av medicinen.

D minskade jag dosen s att jag tog en halv tablett p morgonen och andra halvan p kvllen, efter ett par dagar frsvann biverkningarna och jag mdde bttre. Snus suget kade inte heller trots minskad dos.
Citera
2011-04-03, 00:17
Medlem
Jag slutade rka med hjlp av Champix i December 2010. Sedan dess r jag rkfri.(3 1/2 mnader)
Efter ngra mnaders funderingar under 2010 bestmde jag mig fr att inte rka mer r 2011. Jag har slutat rka fr 20 r sedan men efter att jag brjade igen har det varit svrare att st emot suget och ven att motivera sig sjlv.
Jag kontaktade min huslkare fr rdgivning. Min doktor ordinerade Champix och berttade ven om att det kan frekomma biverkningar. Min doktor kontaktade mig lpande under behandlingen fr att kontrollera hur jag reagerade p medicinen.
Den frsta tydliga biverkningen var att jag var mycket trttare n vanligt om dagarna. P frsta helgdagen var det inga problem att sova en hel natt och sedan efter lunch sova bort hela eftermiddagen. Trttheten hngde kvar hela tiden men blev lttare att kontrollera efter en tid.
Nsta biverkning, var att min hud blev vldigt torr. I ansiktet flagnade huden och hrbotten slppte ifrn sig en hel del flagor som mjll.
Hudproblemet var droppen fr mig, jag stod inte ut med den torra huden och hudkrmer lste inte problemet, trots experthjlp p det omrdet. Jag beslutade mig fr att minska ned p tabletterna.
Efter en mnads behandling efter ordinarie dosering, minskade jag intaget med hlften. Allts bara en tablett per dag. Detta hjlpte min hud att terhmta sig en aning och det visade sig vara fullt tillrcklig dos fr att inte brja rka igen.
Efter ytterliggare tv veckor med halv dos, brt jag helt behandlingen med tabletterna. Rksuget var helt borta, dremot upptckte jag olika situationer som pminde om tiden med rkning. Dessa situationer var svra stunder men de gick ver p bara ngra minuter. Det hnder att jag upplever detta fortfarande med som sagt, det varar bara ngra minuter.

Nu eftert har jag knt av andra frndringar som jag inte upplevde tidigare, som med stor sannolikhet beror p rkstoppet. Ngra tydliga positiva tecken, som att min hud ser mkt mer frisk ut, ven yngre. Knner mig inte lika stel i kroppen som tidigare. Ryggvrken r helt borta m.m.
En negativ effekt r att rkning faktiskt dmpade oro och stress ganska effektivt. Nu knner jag av det betydligt mer.

Jag vill rekommendera Champix om du inte kan sluta utan hjlp. Om du vljer Champix, var beredd p att det kan vara en jobbig period.

Mlet r att sluta rka! Allt annat lr man sig att leva med eller s gr det ver efter en tid:)

/Tom
Citera
2020-11-09, 18:00
Medlem
Champix - 121doc.com Tabletterna funkar. Det r nstan mirakulst hur man efter ngra dagar fr mindre lust att rka, hur man glmmer bort att rka trots att man ska rka som vanligt den frsta tiden.
Citera
2020-11-09, 18:31
Medlem
Jag r inne p vecka 3 nu. Jag har minst en hel veckas minneslucka. Jag har i princip sovit dygnet runt, bara vart vaken fr att ta (ckligt) och rasta hunden. Jag provade fr ngra r sedan men avbrt medicineringen pga biverkningarna. Denna gngen ska jag hrda ut, fr jag vill verkligen sluta rka nu, dessutom ska jag gra en operation inom ngon vecka och det krvs att jag r rkfri innan de skr i mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in