2009-11-24, 17:53
Medlem
aabys avatar
Hej, jag har Svårt att få lån p.g.a många krediter. jag hade så gärna vilja få ett större lån och baka in alla krediter i ett enda lån. och minska mina månadskostnader ganska mkt.

låt oss säga att jag vill ha ett lån på 80 000 kr för att lösa krediter och dylikt. om jag då har 8000 kr undanstoppat som jag kan ge till banken som handpenning, ökar chanserna då att få igenom lånet?.

Min nuvarande bank är : Swedbank.

nån som har några tips och förslag, eller nån som varit med om något liknande och lyckats fått ett lån?

tittar man på Lyxfällan, så verkar de ju gå jätte lätt att få ett lån. fast att dom har kört ekonomin totalt i botten. hur lyckas dom få lån?

mvh
Citera
2009-11-24, 18:29
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
Hej, jag har Svårt att få lån p.g.a många krediter. jag hade så gärna vilja få ett större lån och baka in alla krediter i ett enda lån. och minska mina månadskostnader ganska mkt.

låt oss säga att jag vill ha ett lån på 80 000 kr för att lösa krediter och dylikt. om jag då har 8000 kr undanstoppat som jag kan ge till banken som handpenning, ökar chanserna då att få igenom lånet?.

Min nuvarande bank är : Swedbank.

nån som har några tips och förslag, eller nån som varit med om något liknande och lyckats fått ett lån?

tittar man på Lyxfällan, så verkar de ju gå jätte lätt att få ett lån. fast att dom har kört ekonomin totalt i botten. hur lyckas dom få lån?

mvh

Vad har du för inkomster och utgifter? Att du har 8000kr undanstoppat påverkar nog inget...förutom att det räcker med att låna 72000 istället...
Angående lyxfällan så påverkas säkert bankens bedömning av att det är ett tv program... Sen är det oftas så att de i lyxfällan har någon form av säkerhet som boende eller borgenär.
Citera
2009-11-24, 18:42
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Vad har du för inkomster och utgifter? Att du har 8000kr undanstoppat påverkar nog inget...förutom att det räcker med att låna 72000 istället...
Angående lyxfällan så påverkas säkert bankens bedömning av att det är ett tv program... Sen är det oftas så att de i lyxfällan har någon form av säkerhet som boende eller borgenär.

jag tjänar 15950 kr före skatt just nu. de jag betalar varje månad 3500 kr är krediter som jag betalar varje månad sen hyra på 5300 kr. och lite andra småräkningar

hade varit så gött att få bort krediterna och all ränta.
Citera
2009-11-24, 19:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
jag tjänar 15950 kr före skatt just nu. de jag betalar varje månad 3500 kr är krediter som jag betalar varje månad sen hyra på 5300 kr. och lite andra småräkningar

hade varit så gött att få bort krediterna och all ränta.

Om du gör en realistisk och tydlig budget som visar hur mycket pengar du har kvar varje månad och tar med dig den till banken så bör dina chancer öka.

Själv har jag svårt för Swedbank då jag tycker de är dåliga och besvärliga.
Ta kontakt med en annna bank du gillar och boka möte. oavsett om de säger ja eller nej besök några banker till och se vad de kan erbjuda. Välj den bank som känns bäst för dig.

Har sett här på FB att många tycks vara rädda för att få ett nej på banken. Det tycker jag är löjligt...bara att gå till nästa.

Lycka till
Citera
2009-11-24, 23:37
Medlem
Till att börja med, ansök inte om lån. Boka ett möte med banken och berätta om dina planer, berätta även om din ekonomiska situation utan att hymla om något. Fråga vad de anser och vad de tror om dina chanser att få ett lån. Verkar de det minsta tveksamma säger du att du ska fundera på saken och eventuellt återkomma. Lyssna med fler banker tills du får ett positivt besked, först då gör du en låneansökan.

Anledningen till att du inte ska göra en låneansökan om det verkar tveksamt till om du får lånet är att även antalet förfrågningar om kredit registreras hos UC och inte bara de krediter som beviljats. Precis som ett stort antal småkrediter är även ett stort antal förfrågningar något som sätter käppar i hjulen när du vill låna.

Att ha 8000kr undanstoppade kan absolut öka dina chanser att få lånet, bankerna gillar trots allt att man sparar och har en buffert, men handpenning på lånet verkar det dumt att använda pengarna till.
Citera
2009-11-25, 01:23
Medlem
Knaffells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Har sett här på FB att många tycks vara rädda för att få ett nej på banken. Det tycker jag är löjligt...bara att gå till nästa.

Lycka till

Skulle gärna vilja hålla med dig, och det gjorde jag faktiskt för några dagar sedan.

Men efter att ha sett Plus-avsnittet där bankerna nekade lån endast på grund utav att man ansökt om lån hos flera banker (detta genom att titta på antalet kreditupplysningar samt vilka som gjort dessa).

Så bara för att bankerna gjort x antal kreditupplysningar då man velat undersöka vilket lån/bank som passar en bäst, så har de blivit nekade lån.

I programmet får man se personer som till synes borde vara fullfärdiga de lån de begär, få avslag, eftersom de anses för risky då det gjorts ett antal kreditupplysningar på dem.
Det fanns alltså personer som fått lån beviljade från Swedbank, sedan valde dessa att se om de kunde få ett bättre avtal hos några andra banker, när de sedan insåg att Swedbank och då valde att kontakta dem igen, blev dem nekade denna gång, trots oförändrad ekonomisk situation.
Citera
2009-11-25, 23:55
Medlem
DoktorKubiks avatar
Har bara erfarenhet av amerikanska lösningar för detta problem (callas adverse credit därborta), men det kanske finns motsvarande lösningar här?

Bara att köra en google sökning och titta runt lite. Jag hittade denna: www.economyfix.co.cc

Av namnet att döma är det nån gratissida, men det finns en del matnyttigt där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in