2009-11-24, 17:19
Medlem
Jag trodde jag höll på att bli skumögd, för en hel del bilder och menyer i IE8 såg bloatade och otydliga ut. Men när jag startade FF och allt såg ut som det brukade, insåg jag att det var IE8-relaterat. Se följande skärmdumpsihopklipp:
http://pici.se/pictures/sdphesQFx.png
Jag har kollat på de mest uppenbara inställningarna i IE8, men inget verkar hjälpa. Nån som kan komma med råd? Bilden i länken är en png, jag har faktiskt inte kollat om andra filformat också ser skit ut (vanliga jpg ser OK ut), men jag antar att lösningen påverkar samtliga eventuella påverkade format.

/Hast
Citera
2009-11-25, 09:12
Medlem
toffeltjuvens avatar
för mig så ser bilden från firefox ut att vara suddigare än den från IE8
Citera
2009-11-25, 11:07
Medlem
Nanings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toffeltjuven
för mig så ser bilden från firefox ut att vara suddigare än den från IE8

+1 på den. Jag tycker helt klart IE8-bilden ser klarare ut.
Citera
2009-11-25, 12:08
Medlem
-ELF-s avatar
Håller med ovanstående. Övre delen är klarare.

Det kan vara att Clear Type inte är på eller är på (Jag har det på).
Kan möjligen också vara grafikdrivisarna eller något med skärmen.
Senast redigerad av -ELF- 2009-11-25 kl. 12:12.
Citera
2009-11-25, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Håller med ovanstående. Övre delen är klarare.

Det kan vara att Clear Type inte är på eller är på (Jag har det på).
Kan möjligen också vara grafikdrivisarna eller något med skärmen.

Jävla skit. Jag glömde den här tråden, ursäkta... Hursomhelst, pici.se måste göra nåt med bilden och jag mitt dumma spån kollade aldrig på min egen länk. Jag har nu testat imageshack och pici med både bmp och jpg, båda gör om bilden så att det blir precis som ni konstaterat, IE8 ser bättre ut. Tro mig, på orginalbilden är skillnaden som jag far efter mycket tydlig. Vilken tjänst kan jag använda där jag kan ladda upp en bitmap eller som inte komprimerar sönder min jpg?

/Hast
Citera
2009-11-26, 12:53
Medlem
-ELF-s avatar
Testa.
http://bayimg.com/
Citera
2009-11-26, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -ELF-
Testa.
http://bayimg.com/

Tack.

Nu har jag laddat upp bitmappen dit: http://bayimg.com/CaFOPaACa

Tittar jag på bitmappen ovan i IE8 ser hela bilden allmänt oskarp ut. Det är ju en bitmap av en skärmdump som inte ska se sådan ut. Kollar jag på url:en ovan i FF så ser det ut "som det ska". I Crome ser det också ut som det ska. FF-bilden är knivskarp och IE8-bilden är bloatad och suddig. Så om ni använder IE8 och inte ser nån skillnad, prova FF eller Crome.

/Hast
Citera
2009-11-26, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Tack.
/Hast

På min skärm ser IE-länken mycket klarare ut. Firefox-bilden är dock lite utsmetad.
Citera
2009-11-26, 13:30
Medlem
rwss avatar
Det här låter som ett html-fel. Kan du posta koden du använder för att visa bilden? Skulle tro att Firefox av någon anledning skalar upp bilden (du har manuellt satt storleken till något felaktigt i html på ett sätt som inte IE8 fattar). Det som visas i IE8 är korrekt och det som visas i Firefox är helt enkelt originalbilden något uppskalad (därför den är suddigare, och ser därför "kantutjämnad" ut vilket du av någon dum anledning ser som "skarpare" när det i själva verket är tvärtom).

Edit: Om du t.ex. kopierar och klistrar staplarna jämte varandra så ser du att firefox-versionen är uppskalad.
Citera
2009-11-26, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rws
Det här låter som ett html-fel. Kan du posta koden du använder för att visa bilden? Skulle tro att Firefox av någon anledning skalar upp bilden (du har manuellt satt storleken till något felaktigt i html på ett sätt som inte IE8 fattar). Det som visas i IE8 är korrekt och det som visas i Firefox är helt enkelt originalbilden något uppskalad (därför den är suddigare, och ser därför "kantutjämnad" ut vilket du av någon dum anledning ser som "skarpare" när det i själva verket är tvärtom).

Edit: Om du t.ex. kopierar och klistrar staplarna jämte varandra så ser du att firefox-versionen är uppskalad.

Jag är härmed officiellt dubbelt dum i hvudet. Bilderna jag länkat till är felmärkta, IE8-bilden är från FF och tvärt om. Trots flera påpekanden om att det såg bättre ut i "fel" läsare trillade inte poletten ned.

Här är en URL till en liknande sida (jag minns inte exakt var jag drog skärmdumpen):
http://www.tomshardware.com/reviews/radeon-5770-overclocking,2473-8.html

Ser skit ut i IE8, ser bra ut i FF.

Nå, nu när jag har rett ut all missledande information, vad ska jag göra för att IE8 inte ska fula till bilder?

/Hast
Citera
2009-11-26, 14:30
Medlem
gadzooxs avatar
Ser ju bara ut som att du lyckats zooma lite med ctrl-scrollhjul. Tryck ctrl-0 för att resetta till 100% zoom.
Citera
2009-11-27, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gadzoox
Ser ju bara ut som att du lyckats zooma lite med ctrl-scrollhjul. Tryck ctrl-0 för att resetta till 100% zoom.

Så utomordentligt fånigt enkelt. Trippel uppsättning guldstjärnor till dig. Man lär sig nåt nytt varje dag!

/Hast
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in