• 4
  • 5
2010-10-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkonst
Jag tror personligen att Tors Torn blir av.. Har fr mig att en uppdaterad version av husen skulle presenteras i juni mnad?
Tors Torn blir ca 145m styck (och inte 100m som det str i listan) och de har i praktiken redan pbrjats. Den som bor i 08 kan ta sig till Torsplan vid Norra Station och kolla hur de brjat med frberedande arbeten och garage/underbyggnader.

Dock krvar det med ekonomin i projektet just nu, men det br kunna lsa sig. Killen som r huvudfinansir (en miljard per torn) r norrbaggen Steinar Stokke och jag tror att han ftt med sig PEAB p bten nu ocks, men det ska jag inte svra p.

Fattar jag det rtt har Steinar gjort sig sina pengar p hlso- och lkemedelsindustri i Norge och d Norra Station ska vara en del av det nya Life Science-kluster som vxer fram mellan Uppsala och Sdertlje passar det som handen i handsken att han skapar ett par profilbyggnader just dr.

Jag tror dessutom att 145m har med Bromma flygplats och kraven drifrn att gra. Det kan vara s att det gr en magisk grns fr tillstnd och grejer vid 150m.
Citera
2010-10-13, 23:07
Medlem
lithionits avatar
det jag tycker r trkigt med tors torn r att det bara innebr ytterligare kontorslokaler.

Det skulle vara extremt mycket bttre om tornen innehll bostder, med tanke p den svra bristen p bostder i centrala Stockholm. Vad ska man med fler kontorslokaler till om inte fretagens personal kan f nnstans att bo. Lste i en artikel att bristen p bostder r ett stort problem fr stockholms fretag pga. att det frsvrar mjligheterna att f personal.
Citera
2010-10-21, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
det jag tycker r trkigt med tors torn r att det bara innebr ytterligare kontorslokaler.

Det skulle vara extremt mycket bttre om tornen innehll bostder, med tanke p den svra bristen p bostder i centrala Stockholm. Vad ska man med fler kontorslokaler till om inte fretagens personal kan f nnstans att bo. Lste i en artikel att bristen p bostder r ett stort problem fr stockholms fretag pga. att det frsvrar mjligheterna att f personal.
Det ena tornet r ursprungligen tnkt att vara hotell. Det andra kontor.

Nu lutar det nd, pga ekonomiska skl, t att det delvis blir bostder i tornen. Olkart i vilken omfattning.
Citera
2012-03-23, 22:08
Medlem
timmmys avatar
Vet ngon om det har kommit lngre vid ett bygge av Svanen i Gvle?
Bor inte lngre dr s kan inte hlla mig uppdaterad lika bra, men har inte sett ngot i tidningen.
Citera
2012-03-24, 19:21
Medlem
Mad Jacks avatar
Vad jag frsttt s ska hghuset i Bors minskas frn 30 till 24 vningar s det borde kunna tas bort frn listan. Dock lite kul att det r tre hghus i spannet 20-25 vningar p gng i centrala delar av den staden.
Citera
2012-03-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Tors Torn blir ca 145m styck (och inte 100m som det str i listan) och de har i praktiken redan pbrjats. Den som bor i 08 kan ta sig till Torsplan vid Norra Station och kolla hur de brjat med frberedande arbeten och garage/underbyggnader.

Dock krvar det med ekonomin i projektet just nu, men det br kunna lsa sig. Killen som r huvudfinansir (en miljard per torn) r norrbaggen Steinar Stokke och jag tror att han ftt med sig PEAB p bten nu ocks, men det ska jag inte svra p.

Fattar jag det rtt har Steinar gjort sig sina pengar p hlso- och lkemedelsindustri i Norge och d Norra Station ska vara en del av det nya Life Science-kluster som vxer fram mellan Uppsala och Sdertlje passar det som handen i handsken att han skapar ett par profilbyggnader just dr.

Jag tror dessutom att 145m har med Bromma flygplats och kraven drifrn att gra. Det kan vara s att det gr en magisk grns fr tillstnd och grejer vid 150m.

Den kommer inte bli av, tyvrr. Det var lite problem som uppstod vid marken, om jag inte minns fel. Blir skert 7-8 vningar som det brukar bli nr planerna inte gr som de ska.
Citera
2012-03-24, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av timmmy
Vet ngon om det har kommit lngre vid ett bygge av Svanen i Gvle?
Bor inte lngre dr s kan inte hlla mig uppdaterad lika bra, men har inte sett ngot i tidningen.
Projektet skrotades och lades ner.

Citat:
Svanen skulle bli ett landmrke fr Gvle, med bostder, kontors- och konferenslokaler i ett spektakulrt hghus. Planen var att ha kontrakt p 80 procent av lokalerna innan byggstarten i slutet av 2011. Men initiativtagarna, Lnsfrskringar och fastighetsbolaget Norrvidden, har inte lyckats intressera tillrckligt mnga hyresgster, och nu skrotas hela projektet.
Vid rsskiftet utgr den option som Lnsfrskringar haft p att ta mark i ansprk mellan riks 80 och E4. Projekteringen skulle ha inletts i januari nsta r fr att kunna ha bygget klart ngon gng under 2014, men enligt Lnsfrskringar har tidsplanen varit fr knappt tilltagen. Finanskrisen satte ocks kppar i hjulet fr projektet.

http://gd.se/nyheter/gavle/1.2602692...ing-for-svanen
Citera
2012-03-25, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob

Som av en hndelse s r den internationella konsensus om hjden fr en skyskrapa 150m...undrar om det r ett sammantrffande eller bara kuriosa?
Citera
2012-03-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rebax
Den kommer inte bli av, tyvrr. Det var lite problem som uppstod vid marken, om jag inte minns fel. Blir skert 7-8 vningar som det brukar bli nr planerna inte gr som de ska.

Det r dyrt att bygga skyskrapor, inget bra val ifall det behvs mnga nya billiga lgenheter. Man bygger skyskrapor fr att markpriserna r hga, det r dr markpriserna r hga som man bygger mnga skyskrapor. I Frankfurt byggde man nd skyskrapor fast n man inte behvde och nr man byggt dem s steg markpriserna s nu mste man bygga hgt fr att f ekonomin att g ihop.
Citera
2012-04-08, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruter
Det r dyrt att bygga skyskrapor, inget bra val ifall det behvs mnga nya billiga lgenheter. Man bygger skyskrapor fr att markpriserna r hga, det r dr markpriserna r hga som man bygger mnga skyskrapor. I Frankfurt byggde man nd skyskrapor fast n man inte behvde och nr man byggt dem s steg markpriserna s nu mste man bygga hgt fr att f ekonomin att g ihop.
Jag hller med dig, ifall man satsar p lgenheter r skyskrapor inte alls ndvndiga, det r ondigt snarare.
Citera
2012-04-17, 00:26
Medlem
Bonnarns avatar
r det inga nya hjdare p gng inom snar framtid?
Citera
2014-06-11, 22:17
Medlem
HugoZHackenbushs avatar
Planer fr Lindholmen i Gteborg http://www.expressen.se/gt/arkitektf...pa-lindholmen/
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in