2009-11-24, 09:41
Medlem
Eller är det en slump? De senaste åren ser jag det allt oftare. På bilplåtar, klotter och t.o.m på mitt ICA-kvitto från igårkväll då summan jag betalade var 777kr.

Jag har testat att googla siffrorna och att det skulle ha något heligt att göra. Men jag vet inte vad jag ska tro. Jag är ingen troende person. Är det någon som vet vad siffrorna har för "betydelse"?

Skulle vilja veta vad ni har för teorier om vad dessa mystiskt sammanslagna siffror betyder och vad det är frågan om här Jag tycker att jag ser det för ofta för att det skulle vara en slump..
Citera
2009-11-24, 10:01
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik333
Eller är det en slump? De senaste åren ser jag det allt oftare. På bilplåtar, klotter och t.o.m på mitt ICA-kvitto från igårkväll då summan jag betalade var 777kr.

Jag har testat att googla siffrorna och att det skulle ha något heligt att göra. Men jag vet inte vad jag ska tro. Jag är ingen troende person. Är det någon som vet vad siffrorna har för "betydelse"?

Skulle vilja veta vad ni har för teorier om vad dessa mystiskt sammanslagna siffror betyder och vad det är frågan om här Jag tycker att jag ser det för ofta för att det skulle vara en slump..

Talet 7 har alltid betraktats som speciellt. Veckans sju dagar, världens sju underverk, regnbågens sju färger, de sju dödssynderna, osv. Det sägs till och med att Newton lade till färgen indigo till sin beskrivning av spektrumet för att få det till just sju färger.

http://sv.wikipedia.org/wiki/7_%28tal%29

Det är nog, trots dina tvivel, en fråga om slump

Eller så är du The Chosen - vad vet jag
Citera
2009-11-24, 10:09
Medlem
excelsiss avatar
I judisk talmystik är 7 fullkomlighetens tal, 6 ofullkomlighetens. Talkombinationen 666 kan läsas ut som väldigt ofullkomligt och 777 skulle i så fall vara dess motsats.

Att fastna i siffror kan vara tecken på tvångssyndrom/psykisk problematik, jmf. Jim Carreys "The number 23".
Citera
2009-11-24, 10:12
Medlem
excelsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos
Talet 7 har alltid betraktats som speciellt. Veckans sju dagar, världens sju underverk, regnbågens sju färger, de sju dödssynderna, osv. Det sägs till och med att Newton lade till färgen indigo till sin beskrivning av spektrumet för att få det till just sju färger.

Det är väl lite mer än så. Arbetsminnet är på 7 +/- 2 item, delar du in regnbågen i varje av de 7 färgerna kan du avgöra 7 nya nyanser av den förr homogena färgen. Goethe forskade på detta och skrev någon form av bok i ämnet som tas upp som ett tidigt försök till perceptionspsykologi.
Citera
2009-11-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurynomos

Jaha, så det finns lite olika teorier om siffran. Där ser man.
Att sitta på FB och samtidigt vara "the chosen" är nog att ta i lite
Vad ska man göra nu då?
Citera
2009-11-24, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
I judisk talmystik är 7 fullkomlighetens tal, 6 ofullkomlighetens. Talkombinationen 666 kan läsas ut som väldigt ofullkomligt och 777 skulle i så fall vara dess motsats.

Att fastna i siffror kan vara tecken på tvångssyndrom/psykisk problematik, jmf. Jim Carreys "The number 23".

Intressant perspektiv och om så skulle varit fallet så hade jag varit glad över att veta varför jag från tid till tid ser siffrorna. Men jag har huvudet med mig, tyvärr. Jag förkastar därför din teori.
Citera
2009-11-24, 10:22
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erik333
Jaha, så det finns lite olika teorier om siffran. Där ser man.
Att sitta på FB och samtidigt vara "the chosen" är nog att ta i lite
Vad ska man göra nu då?

Samla ihop alla kvitton och "777-bevis" som du pratade om. Känns det jobbigt att vara utsatt för siffran sju, kontakta kurator/terapeut/psykolog och berätta om det.

Ett annat alternativ är att ta kontakt med valfri (karismatisk) pastor och vittna om dina upplevelser - kanske kan du göra en frikyrklig karriär?
Citera
2009-11-24, 10:23
Bannlyst
Tycker jag brukar se siffran 666 väldigt ofta. Det är väl bara att det är ett nummer man känner igen och därför reagerar på det. 542 Läggs ju inte på minnet på samma sätt.
Citera
2009-11-24, 10:26
Bannlyst
Selektivt minne!

YNWA
Citera
2009-11-24, 10:27
Medlem
Eurynomoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reggato
Tycker jag brukar se siffran 666 väldigt ofta. Det är väl bara att det är ett nummer man känner igen och därför reagerar på det. 542 Läggs ju inte på minnet på samma sätt.

13:37
Citera
2009-11-24, 10:31
Bannlyst
Lite mer om siffran 7 i Bibeln.

Citera
2009-11-24, 10:31
Medlem
najass avatar
En möjlig (trolig) förklaring finns i nedanstående länkar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronicity
http://en.wikipedia.org/wiki/Littlewood%27s_law

Vårt medvetande spelar oss ofta spratt och att tolka mönster är inbyggt i vår hjärna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in