2009-11-24, 00:45
Medlem
Hej!

kollat runt lite på olika ljusterapilampor och hittade någon Nasa skapad variant med rött orange sken, samt den här
http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/lumie_zip.asp

vilken skulle innehålla 45 st vita led dioder. så då måste jag ju fråga. Är det vanliga vita led dioder i dessa? Eller vad är det för sort?
Citera
2009-11-24, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillsman
Hej!

kollat runt lite på olika ljusterapilampor och hittade någon Nasa skapad variant med rött orange sken, samt den här
http://www.nordiclightcare.com/ljusbehandling/lumie_zip.asp

vilken skulle innehålla 45 st vita led dioder. så då måste jag ju fråga. Är det vanliga vita led dioder i dessa? Eller vad är det för sort?

Enligt texten är det nån särskild slags märkvärdig variant med mer ljus i våglängder som ska vara "bra". Som en sidnot vet jag att Sahlgrenska när de utvärderade sitt ljusterapiprogram fick noll mätbar effekt när de jämförde med en testgrupp. Men de kanske inte hade NASA-dioder.

/Hast
Citera
2009-11-24, 10:59
Medlem
jo men problemet är ju att ljus med bra våglängder kan vara vad som helst.. och är inte ljus med viss färg alltid samma våglängd?

här är den där nasa utvecklade lampan.
http://www.biolight.nu/fs_main.asp?kat=2&lang=swe

tycker bara det låter som ett riktigt lurendrejeri med pengar, att kalla det ljusterapi dioder och öka priset med 10 000% fast jag vet ju inte om det är så.
Citera
2009-11-24, 12:37
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
jo men problemet är ju att ljus med bra våglängder kan vara vad som helst.. och är inte ljus med viss färg alltid samma våglängd?

här är den där nasa utvecklade lampan.
http://www.biolight.nu/fs_main.asp?kat=2&lang=swe

tycker bara det låter som ett riktigt lurendrejeri med pengar, att kalla det ljusterapi dioder och öka priset med 10 000% fast jag vet ju inte om det är så.

lurendrejeri är det allt. "bra ljus" är ljust men ändå harmoniskt, dvs det mesta utom starka spotlights och lysrör. Lite varma toner. fixa några vanliga lampor för en hundring så har du en bra setup för ljusterapi.
Citera
2009-11-24, 12:56
Medlem
Jag tvekar till att detta ska fungera. En lampa tror jag knappast kan ersätta dagsljus. Jag menar just det där om man är ute i dagsljus solen skiner och det är ljust överallt, den effekten får man ju aldrig av en lampa.

Visst, nåt "speciellt ljus" kanske kan aktivera vissa hormoner eller nåt men jag är som sagt väldigt tveksam.
Citera
2009-11-24, 16:58
Medlem
MoogBeats avatar
Citat:

Nej, färgintrycket uppstår först i vår hjärna. Gult ljus kan till exempel fås som en blandning av gröna och röda våglängdsband.

Citat:
Ursprungligen postat av Wooblu
Jag tvekar till att detta ska fungera. En lampa tror jag knappast kan ersätta dagsljus. Jag menar just det där om man är ute i dagsljus solen skiner och det är ljust överallt, den effekten får man ju aldrig av en lampa.

Man kan naturligtvis inte helt rättvist återge en utomhus-ljussituation inomhus, men man kan se till att spektralfördelningen hos en lampa liknar dagsljus så mycket som möjligt.
Senast redigerad av MoogBeat 2009-11-24 kl. 17:01.
Citera
2009-11-24, 17:48
Medlem
felpost
Senast redigerad av krillsman 2009-11-24 kl. 17:51.
Citera
2009-11-24, 17:50
Medlem
jag ser det ändå som värt ett försök.. blir så otroligt nere på vintrarna, men inte vill jag betala tusenlappar för några lampor som fått ett häftigt namn. så skulle vara bra om någon kunde konfirmera vilka lampor det rör sig om.

de ska ju ändå vara clinically proved?

Edit såg senaste posten nu. har du någon aning om hur man skulle kunna uppnå spektralfördelningen utan att betala tusenlapparna, typ genom att mixa olika ljus eller ngt sådant, kan ju hjälpa lite iallfall så mycket att jag slipper tillverka nembutal....
Citera
2009-11-24, 19:04
Medlem
Som någon tidigare varit inne på är vitt ljus inte så enkelt som att det är samma som något annat vitt ljus.

Det jag antar att man eftersträvar är ungefär samma ljustemperatur som naturligt dagsljus vilket är runt 5-6000 K.

Ljustemperaturen är mer eller mindre vilken sammansättning av våglängder som ljuset innehåller. Bara för att alla våglängder finns representerade innebär det inte att ljuset är motsvarande det som finns utomhus en solig dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in