Citat:
Ursprungligen postat av Alexth
men ser inte anarkokapitalister (eller du personligen) något socialt/moraliskt problem med ojämlikhet. Kan det vara försvarbart att offra det totala välståndet för lite mer jämlikhet, även om det tenderar att "belöna" de svaga.
Jag ser inget problem alls i att de "svaga" belönas. De kan både behöva och förtjäna att belönas. Det enda jag har emot är att man utför denna belöning genom tvångsmetoder.
Ser inget alls moraliskt problem med klyftor som sådana. Jag har det inte sämre bara för att någon annan har det bättre. Kanske upplever jag då och då viss avundsjuka, men det är ju i så fall mitt eget problem, och inget andra skall tvingas att rätta sig efter. Människor vill olika saker och prioriterar olika, dessutom. Själv kanske jag vill jobba mindre och få mer fritid, trots att det innebär en lägre levnadsstandard. Någon annan kanske sätter karriären främst, och siktar mot toppen av allt han förmår. Att våra inkomster i så fall lär skilja sig markant är vare sig konstigt eller omoraliskt. Kanske hade jag själv både velat och kunnat det, om det inte varit för en sjukdom eller annan tragisk och "orättvis" omständighet. Världen är dock inte en alltigenom "rättvis" plats, och att man drabbas av sådana omständigheter ger en inte rätten att tvinga till sig saker av andra. Så nej, de enda omoraliska klyftor jag ser, det är de klyftor som skapats av fördelningspolitik!