Citat:
Ursprungligen postat av U137
Därför att brännvin/vin/öl/mjöd har funnits med i bilden lika länge som landet Sverige exicterat. Hade det lanserats idag hade det totalförbjudits.
Nu har alkoholhaltiga drycker en betydligt längre historia än Sverige som nation. Alkoholen är grymt integrerad i samhället på alla sätt man kan tänka sig.
Att sedan CB och andra droger är olagliga har jag svårare att förstå, men misstänker att det finns en del politik, en del socialt/kulturellt och ekonomiska anledningar.
En viktig sak som inte ens är drogrelaterat är vår vilja att förbjuda allt som är dåligt/skadligt. Det handlar om människosyn, vi vet inte vårt eget bästa så pappa staten ska leda oss i rätt riktning.
Att detta tankefel (dåligt->förbjuda) spelar roll märker man lätt i debatten. Drogmotståndarna argument brukar vara mer fokuserade på drogernas skadeverkningar, beroende etc. Kort sagt så försöker de förklara att drogerna är just dåliga.
De drogliberala brukar snarare argumentera om de konsekvenser som förbudet eller "the war on drugs" faktiskt får. Visst kan man även vara oense om hur pass farlig en drog faktiskt är, men i huvudsak ser jag att man argumenterar om skilda saker. Den ena sidan försöker övertala den andra om att droger är dåliga/destruktiva, den andra försöker förklara att drogförbudet är destruktivt.
Problemet här blir den tankevurpa som säger att allt som är dåligt för individen även bör förbjudas. Man litar helt enkelt inte på individens förmåga att göra riktiga val.
Så enligt mig har bägge sidorna rätt i den generella drogdebatten. Ja droger är skadligt och kan leda till mycket elände. Ja drogförbudet gör mer skada än nytta.