2009-11-23, 18:58
Bannlyst
Jag har ett ganska jobbigt problem med hemmanätverket, jag har 6 stycken datorer i nätverket men ingen av dessa kan kommunicera med varandra (dvs föra över filer eller utforska) när jag försöker så kommer det upp en ruta som vill ha lösenord och användarnamn jag har testat lite olika t.ex. admin - admin och guest - guest men inget av dessa funkar vilket verkar rimligt då jag inte har satt något lösenord, 3e parts applikationer fungerar däremot, t.ex. RAdmin och VNCtight men alltså inte fildelning, alla datorerna kör windows 7 ultimate 2 av dessa kör 64-bitar om detta nu skulle spela någon roll.
Jag skulle vara ytterst tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta
Citera
2009-11-23, 19:17
Medlem
micaeles avatar
Använder du dig av den inbyggda funktionaliteten för Homegroup? Då får du bara ett lösenord av den dator du börjar med och använder sedan detta på alla andra. Då kan du dela hejvilt mellan datorerna utan problem, även kringutrustning.
Citera
2009-11-23, 21:09
Bannlyst
tack så mycket, funkade fin fint
Citera
2010-01-07, 10:34
Medlem
Mr.Ouijas avatar
Lånar denna tråden lite:

Måste alla datorer ha samma OS? Försöker få ihop en XP Home Edition x86 med en Windows 7 Ultimate X64.
Men de hittar inte varandra alls..

På vilken dator borde jag starta nätverket? (skapa en arbetsgrupp)
Citera
2010-01-07, 11:34
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Ouija
Lånar denna tråden lite:

Måste alla datorer ha samma OS? Försöker få ihop en XP Home Edition x86 med en Windows 7 Ultimate X64.
Men de hittar inte varandra alls..

På vilken dator borde jag starta nätverket? (skapa en arbetsgrupp)
Jag har försökt med samma sak...Homegroup gäller ENBART om samtliga kör W7, men som läget är nu kommer jag inte ens åt min router, eller rättare sagt USB-sharen som delas ut direkt på routern.
Vi har 5 datorer i nätverket, 3 XP som alla kan kommunicera med varandra utan problem, en Vista som man kommer åt när den känner för det fast aldrig från W7 och så min W7-burk som inte kommer åt något.

Jag har inte orkat ge mig in i någon extrem felsökning men det känns fan fånigt när ett 8, snart 9 år gammalt OS hanterar en så simpel sak som nätverk bättre och enklare.
Citera
2010-01-07, 14:18
Medlem
Mr.Ouijas avatar
Ja det låter ju cpigt..
Citera
2010-01-07, 20:12
Medlem
-ELF-s avatar
En snabb Googling och hittade detta.
Sparar sidan så jag själv har den. Man vet ju alldrig när problemet uppstår...

http://www.howtogeek.com/howto/windo...dows-7-and-xp/
Citera
2010-01-08, 07:45
Moderator
MondoBizarros avatar
Bara att krypa till korset...jag hade klantat mig.
Följde en guide för vilka services man kunde stänga av och tydligen hade jag läst fel, han skrivit fel eller vad som, men det var iaf en eller flera som INTE bör vara avstängda om man vill att nätverket ska funka...

Fast detta förklarar fortfarande inte allt, som varför inte Vista-datorn kan ansluta eller anslutas till.
Nåja, nu funkar det för mig iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in