Citat:
Ursprungligen postat av omigal
Vi hade ett test under gymnasietiden som avgjorde 50% av slutbetyget inom filosofi. VG/MVG-delen var separat och inneholl bara en fraga. Det var helt enkelt:
Vad ar mod?
Medan vi andra satt och skrev sa att svettet lackade A4 efter A4 sa var en av de smartare personerna i klassen klar efter 2 minuter. Hans svar var:
Detta ar mod.
Fick hogsta betyg, och imponerade pa oss alla.
Jag har hört flera varianter av det där. En uppgift jag hört är att en elev fick frågan "Vad är meningen med livet?" på ett prov och lämnade in ett blankt papper för att få högsta betyg och en annan är att Sartre fick frågan "Finns den här stolen?" (eller liknande) när en stol stod längst fram i salen och han svarade "vilken stol?" för att få högsta betyg. Huruvida dessa stämmer har jag ingen aning om, men det är berättelser som har florerat ganska länge.
Jag vet heller inte om omigals inlägg är hittepå eller sanning, men OM det är sanning så känns det inte helt fjärran att eleven hört alla liknande berättelser och helt enkelt gjorde en egen version. Första gången det hände var det helt klart intressant, men om det börjar dyka upp fler och fler som gör samma sak så är det trist att det finns filosofi-lärare som inte vet om det. Jag utesluter inte att eleven i omigals exempel kan ha kommit på idén ovetandes om att han inte var först, men om inte så är det väldigt lamt.
EDIT: Sorry för OT, ville dela med mig av detta när saken berördes.