2009-11-22, 23:51
Bannlyst
Nej, jag kom inte på någon mer passande topic.
ifall någon gräver en typ av bunker, och lämnar runt 4 kvadratmeter jord istället för golvet i bunkern, och odlar växter där, skulle det funka bra? något man bör tänka på ?
Citera
2009-11-22, 23:55
Medlem
racerkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjamasta
Nej, jag kom inte på någon mer passande topic.
ifall någon gräver en typ av bunker, och lämnar runt 4 kvadratmeter jord istället för golvet i bunkern, och odlar växter där, skulle det funka bra? något man bör tänka på ?
Till att börja med måste du ha el där om du ska kunna ha lampor och fläktar.
Citera
2009-11-23, 00:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av racerkatt
Till att börja med måste du ha el där om du ska kunna ha lampor och fläktar.

Allt det är löst, enda jag undrar över egentligen är hur olik jorden är på lägre altituder och hur det påverkar odling
Citera
2009-11-23, 01:25
Medlem
Kanske förbättra jorden? Byta ut den? Kul ide.
Hasselfors U-jord levererad med lastbil? Ska du köra näring? Hur är jorden? Är du på ett gammal gravfält där kossorna skitit upp lager på lager? Lucker svartjord med mkt sand eller..

Jag kan inte detta alls.
Citera
2009-11-23, 09:29
Medlem
cdxz11s avatar
Det bästa skulle nog vara att gräva upp sådär en halvmeter av jorden och ersätta den med kvalitejord, alternativt att man bara gräver små gropar där man ställer ned krukorna (för att spara lite plats på höjden).

Hade jag haft en yta på 4 m^2 hade jag lätt byggt ihop ett fint hydro system, typ ett gäng bubblare, de är simpla och effektiva.
Citera
2009-11-23, 19:01
Medlem
Häftig ide helt klart! Blir lite som i USA där det låg ett gäng tågvagnar nergrävda nånstans, om jag inte minns fel så var det 8 vagnar på 20m styck, jäävlar vilken odling säger jag bara

Byta ut jorden låter jobbigt, vad är det för fel på krukor? Takhöjd?
Citera
2009-11-23, 20:25
Medlem
E507s avatar
skulle kunna bli riktigt nice om man fick till det.

Skulle nästan säga att odlingsbänkar är rätt väg att gå.

Eller förbättra jordmånen med lite sand som du jobbar ner i marken, ingen större idee med matjord då all näring lika är borta ganska snabbt.
Sanden är bara för att få jorden att dränera ordentligt. Sen så måste man köra på med näring skulle säkert gå fint med de där bigödnings säckarna som bönder använder.
Citera
2009-11-24, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snytbengt
Häftig ide helt klart! Blir lite som i USA där det låg ett gäng tågvagnar nergrävda nånstans, om jag inte minns fel så var det 8 vagnar på 20m styck, jäävlar vilken odling säger jag bara

Byta ut jorden låter jobbigt, vad är det för fel på krukor? Takhöjd?
Poängen är ju att rotsystemet kan växa hur mkt som helst ut i jorden.
Citera
2009-11-24, 21:49
Medlem
Nutshell_89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganjamasta
Allt det är löst, enda jag undrar över egentligen är hur olik jorden är på lägre altituder och hur det påverkar odling

Men om du kan fixa en underjordsbunker med fläktar & belysning borde väl inte lite blomjord vara så svårt att fixa heller, eller hur?

Ska bli intressant att se om det blir nåt av detta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in