2009-11-22, 20:50
Medlem
Hejsan!

Fr ett r sen kpte ja en dator, ny i butik, med ett frdigt installerat Vista Home Premium.
Datorn r en HP Pavilion DV6000.
Med datorn fljde aldrig ngra nya installations skivor och nu r jag i behov av en ominstallation.

Jag frskte mig p detta nyss, dock med en installation av Win XP Pro.
Men nr jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur fr att installera win xp" s fr jag till svars:
"Installationen kan inte hitta ngon hrddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och frsker starta windows p den nuvarande installationen r det inga problem.

Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte sg ut som ngot bios jag tidigare sett, s fanns det en rad dr ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..

Betyder detta att ja enbart kan installera det hdan efter?
Kan man ladda ner Win Vista Home premium fr Microsofts hemsida om man nd har en fungerande och en orginal produkt nyckel?
Ngra andra tips?

Tack p frhand!
Citera
2009-11-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_BoW
Hejsan!

Men nr jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur fr att installera win xp" s fr jag till svars: "Installationen kan inte hitta ngon hrddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och frsker starta windows p den nuvarande installationen r det inga problem.

Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte sg ut som ngot bios jag tidigare sett, s fanns det en rad dr ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..

Betyder detta att ja enbart kan installera det hdan efter?

Svar nej. Dremot har Windows XP-skivan troligtvis inte ngra drivrutiner fr din (SATA-)hrddisk, s installationsprogrammet fr XP kan inte se hrddisken. Du behver lgga WinXP-drivrutinerna p en diskett och sedan trycka F6 i brjan av installationen nr ett meddelande om att "Tryck F6 om du vill installera en drivrutiner fr en tredjepartstillverkare eller RAID-enhet...." (Press F6 if you need to install a third party SCSI or RAID driver....). Detta r dock ganska krngligt, s jag skulle rekommendera att du kr p Vista-spret och exempelvis bestller en Vista-DVD eller terstllningsskiva frn datortillverkaren om du kan det, alternativt lnar en Vista-DVD frn ngon annan om mjligt.

Information om hur man bestller terstllningsskivor fr gamla HP- och Compaq-datorer finns exempelvis p http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...cname=buh07342. Skulle gissa att de flesta datortillverkare har en liknande sida p sin sajt. Kolla med din datortillverkare.
Senast redigerad av RogerWilco 2009-11-22 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in