Citat:

Ursprungligen postat av Dj_BoW

Hejsan!
Men när jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur för att installera win xp" så får jag till svars: "Installationen kan inte hitta någon hårddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och försöker starta windows på den nuvarande installationen är det inga problem.
Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte såg ut som något bios jag tidigare sett, så fanns det en rad där ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..
Betyder detta att ja enbart kan installera det hädan efter?

Svar nej. Däremot har Windows XP-skivan troligtvis inte några drivrutiner för din (SATA-)hårddisk, så installationsprogrammet för XP kan inte se hårddisken. Du behöver lägga WinXP-drivrutinerna på en diskett och sedan trycka F6 i början av installationen när ett meddelande om att "Tryck F6 om du vill installera en drivrutiner för en tredjepartstillverkare eller RAID-enhet...." (Press F6 if you need to install a third party SCSI or RAID driver....). Detta är dock ganska krångligt, så jag skulle rekommendera att du kör på Vista-spåret och exempelvis beställer en Vista-DVD eller återställningsskiva från datortillverkaren om du kan det, alternativt lånar en Vista-DVD från någon annan om möjligt.
Information om hur man beställer återställningsskivor för gamla HP- och Compaq-datorer finns exempelvis på 
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...cname=buh07342. Skulle gissa att de flesta datortillverkare har en liknande sida på sin sajt. Kolla med din datortillverkare.