Citat:
Ursprungligen postat av Dj_BoW
Hejsan!
Men nr jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur fr att installera win xp" s fr jag till svars: "Installationen kan inte hitta ngon hrddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och frsker starta windows p den nuvarande installationen r det inga problem.
Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte sg ut som ngot bios jag tidigare sett, s fanns det en rad dr ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..
Betyder detta att ja enbart kan installera det hdan efter?
Svar nej. Dremot har Windows XP-skivan troligtvis inte ngra drivrutiner fr din (SATA-)hrddisk, s installationsprogrammet fr XP kan inte se hrddisken. Du behver lgga WinXP-drivrutinerna p en diskett och sedan trycka F6 i brjan av installationen nr ett meddelande om att "Tryck F6 om du vill installera en drivrutiner fr en tredjepartstillverkare eller RAID-enhet...." (Press F6 if you need to install a third party SCSI or RAID driver....). Detta r dock ganska krngligt, s jag skulle rekommendera att du kr p Vista-spret och exempelvis bestller en Vista-DVD eller terstllningsskiva frn datortillverkaren om du kan det, alternativt lnar en Vista-DVD frn ngon annan om mjligt.
Information om hur man bestller terstllningsskivor fr gamla HP- och Compaq-datorer finns exempelvis p
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...cname=buh07342. Skulle gissa att de flesta datortillverkare har en liknande sida p sin sajt. Kolla med din datortillverkare.