2009-11-22, 20:50
Medlem
Hejsan!

För ett år sen köpte ja en dator, ny i butik, med ett färdigt installerat Vista Home Premium.
Datorn är en HP Pavilion DV6000.
Med datorn följde aldrig några nya installations skivor och nu är jag i behov av en ominstallation.

Jag försökte mig på detta nyss, dock med en installation av Win XP Pro.
Men när jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur för att installera win xp" så får jag till svars:
"Installationen kan inte hitta någon hårddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och försöker starta windows på den nuvarande installationen är det inga problem.

Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte såg ut som något bios jag tidigare sett, så fanns det en rad där ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..

Betyder detta att ja enbart kan installera det hädan efter?
Kan man ladda ner Win Vista Home premium får Microsofts hemsida om man ändå har en fungerande och en orginal produkt nyckel?
Några andra tips?

Tack på förhand!
Citera
2009-11-22, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_BoW
Hejsan!

Men när jag kommit till proceduren att man skall trycka "retur för att installera win xp" så får jag till svars: "Installationen kan inte hitta någon hårddisk, kontrollera att bla bla bla."
Men tar jag ut skivan och försöker starta windows på den nuvarande installationen är det inga problem.

Vid kontroll i bios, vilket i sin tur inte såg ut som något bios jag tidigare sett, så fanns det en rad där ser stog;
Manufactor installation: Windows Vista Home Premium..

Betyder detta att ja enbart kan installera det hädan efter?

Svar nej. Däremot har Windows XP-skivan troligtvis inte några drivrutiner för din (SATA-)hårddisk, så installationsprogrammet för XP kan inte se hårddisken. Du behöver lägga WinXP-drivrutinerna på en diskett och sedan trycka F6 i början av installationen när ett meddelande om att "Tryck F6 om du vill installera en drivrutiner för en tredjepartstillverkare eller RAID-enhet...." (Press F6 if you need to install a third party SCSI or RAID driver....). Detta är dock ganska krångligt, så jag skulle rekommendera att du kör på Vista-spåret och exempelvis beställer en Vista-DVD eller återställningsskiva från datortillverkaren om du kan det, alternativt lånar en Vista-DVD från någon annan om möjligt.

Information om hur man beställer återställningsskivor för gamla HP- och Compaq-datorer finns exempelvis på http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...cname=buh07342. Skulle gissa att de flesta datortillverkare har en liknande sida på sin sajt. Kolla med din datortillverkare.
Senast redigerad av RogerWilco 2009-11-22 kl. 22:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in