2009-11-22, 20:34
Bannlyst
Jag går nu i slutet på första ring på gymnasiet, jag skulle egentligen gått i tredje ring men sabbatsår och byten av skolor har gjort att jag går i 1:an. Jag orkar egentligen inte läsa, ja har hatat skolan sen jag började när jag var 6-7år. Den skola jag går på nu började jag enbart av en andledning, att jag bodde hemma och det var ett krav från mina föräldrar för att bo hemma. Jag bor fortfarande hemma, men jag har skaffat ett deltidsjobb (Burger King). Ett kall jag har haft hela mitt liv är att gå med i de militära. Planen har tidigare varit att läsa klart skoleländet och sedan göra lumpen och gillar jag lumpen så satsar jag på en karriär som soldat.
Det jag undrar är om man måste ha gått klart gymnasiet för att göra lumpen?
Bör jag vänta tills jag har gått klart gymnasiet och sedan göra lumpen, vad tycker ni?
Vad jag har förstått så måste man iaf ha gjort gymnasiet för att bli officer, stämmer det?
Citera
2009-11-22, 20:39
Medlem
ynglingens avatar
Du måste ha gått ut gymnasiet med godkända betyg för att dem överhuvudtaget ska bli intresserade utav dig.
Citera
2009-11-22, 20:44
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSchniben
Jag går nu i slutet på första ring på gymnasiet, jag skulle egentligen gått i tredje ring men sabbatsår och byten av skolor har gjort att jag går i 1:an. Jag orkar egentligen inte läsa, ja har hatat skolan sen jag började när jag var 6-7år. Den skola jag går på nu började jag enbart av en andledning, att jag bodde hemma och det var ett krav från mina föräldrar för att bo hemma. Jag bor fortfarande hemma, men jag har skaffat ett deltidsjobb (Burger King). Ett kall jag har haft hela mitt liv är att gå med i de militära. Planen har tidigare varit att läsa klart skoleländet och sedan göra lumpen och gillar jag lumpen så satsar jag på en karriär som soldat.
Det jag undrar är om man måste ha gått klart gymnasiet för att göra lumpen?
Bör jag vänta tills jag har gått klart gymnasiet och sedan göra lumpen, vad tycker ni?
Vad jag har förstått så måste man iaf ha gjort gymnasiet för att bli officer, stämmer det?

Som det ser nu nu så är det ytterst meriterande med en akademisk utbildning för en blivande officer.

Gör klart plugget. Om allt känns förjävligt ta ledigt några år. Så kommer du klara det bättre.
Citera
2009-11-22, 21:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gudfadern_Sthlm
Som det ser nu nu så är det ytterst meriterande med en akademisk utbildning för en blivande officer.

Gör klart plugget. Om allt känns förjävligt ta ledigt några år. Så kommer du klara det bättre.
jag är 19år, att ta ledigt från skolan känns bara för dumt att göra, måste antingen göra klart skiten eller skita i det helt
Citera
2009-11-22, 21:19
Medlem
Då jag gjorde lumpen 02-03 var det en kille som hade droppat ut när han gick ettan och ändå gjorde lumpen. Dock så visade det sig att samma problem som man har i skolan stöter man tillslut på i militären också, så jag tvivlar på att du kommer trivas i militären om du vantrivs åh det grövsta i skolan.

Sen tror jag det blir svårt för dig att få göra lumpen om du inte klarat av att gå ut gymnasiet ens. Sen måste du ha gått gymnasiet (eller läst motsv. på komvux) för att kunna läsa till officer.
Citera
2009-11-22, 21:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lime
Då jag gjorde lumpen 02-03 var det en kille som hade droppat ut när han gick ettan och ändå gjorde lumpen. Dock så visade det sig att samma problem som man har i skolan stöter man tillslut på i militären också, så jag tvivlar på att du kommer trivas i militären om du vantrivs åh det grövsta i skolan.

Sen tror jag det blir svårt för dig att få göra lumpen om du inte klarat av att gå ut gymnasiet ens. Sen måste du ha gått gymnasiet (eller läst motsv. på komvux) för att kunna läsa till officer.
Vilka problem är de du menar? Varför skulle jag inte trivas i lumpen för att jag inte gillar skolan? Jag läser en distansutbildning just nu och anledningarna att jag inte trivs är bla, att jag hatar att bara sitta hemma eller vid en bänk och jobba med tråkiga ämnen som svenska engelska osv. Jag har tidigare gått på en kockskola i Danmark och där fick man halva dagarna laga mat. Den ända anledningen att jag slutade där var att jag kom till insikt att jag inte vill läsa en 4årig linje till ett yrke jag inte vill hålla på med någon längre tid. Grejen med min nuvarande skola är att jag är fast hemma och plugget förutom när jag jobbar eller tränar. Jag är en person som mår bra av att röra mig mycket varje dag. Att bara sitta hemma flera dagar i veckan och plugga gör mig inget annat än deprimerad.
Jag älskar träning, friluftsliv och vapen är ett intresse jag brinner för.
Så varför skulle jag inte trivas i lumpen?
Citera
2009-11-22, 22:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
1: Värnplikten is no more
2: Efter den 1/7 nästa är är det frivillig utbildning som gäller
3: Vill du bli anställd soldat lär kravet (som flertalet andra arbetsgivare ställer) vara genomförd gymnasieutb.

Så summan av det hela, läs färdigt den utbildning du påbörjat. För vad ska du göra sen då? Utan en utbildning kommer du fastna på Burgar Kungen och vända flottiga burgare dagarna i ända.
Citera
2009-11-22, 22:09
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Vilka problem är de du menar? Varför skulle jag inte trivas i lumpen för att jag inte gillar skolan? Jag läser en distansutbildning just nu och anledningarna att jag inte trivs är bla, att jag hatar att bara sitta hemma eller vid en bänk och jobba med tråkiga ämnen som svenska engelska osv. Jag har tidigare gått på en kockskola i Danmark och där fick man halva dagarna laga mat. Den ända anledningen att jag slutade där var att jag kom till insikt att jag inte vill läsa en 4årig linje till ett yrke jag inte vill hålla på med någon längre tid. Grejen med min nuvarande skola är att jag är fast hemma och plugget förutom när jag jobbar eller tränar. Jag är en person som mår bra av att röra mig mycket varje dag. Att bara sitta hemma flera dagar i veckan och plugga gör mig inget annat än deprimerad.

Kära vän, tror du att det militära handlar om att leka krig hela dagarna?
Skolbänken existerar där med.
Citera
2009-11-22, 22:11
Medlem
Citat:

Du verkar ha uppenbara problem att slutföra saker som du inte gillar, i lumpen kommer du att göra massor av grejer som 99 % av soldaterna absolut inte gillar. Med tanke på den höga konkurrensen så tvivlar jag på att FM tar in en person som inte har genomfört gymnasiet när det finns mängder med personer som har klarat gymnasiet.

Sluta tyck synd om dig själv och ta tag i det liv!
Citera
2009-11-22, 22:16
Medlem
Nänujävlars avatar
Citat:
Vilka problem är de du menar? Varför skulle jag inte trivas i lumpen för att jag inte gillar skolan? Jag läser en distansutbildning just nu och anledningarna att jag inte trivs är bla, att jag hatar att bara sitta hemma eller vid en bänk och jobba med tråkiga ämnen som svenska engelska osv.
Om du har svårt med att orka med/fullfölja skolan på grund av att det är tråkigt kommer du med stor sannolikhet ha svårt att orka med/fullfölja GU:n. För att alla saker man lär sig under GU:n är inte roliga eller ens intressanta. Tro mig. Det finns en hel del "tråkiga" saker man ägnar sig åt under sin värnplikt. Och när man gör dessa "tråkiga" saker är man inte sällan nedkyld och hungrig samt lider av sömnbrist och har ont i allehanda kroppsdelar.
Citat:
Var noga med att förtydliga detta vid alla kontakter med Försvarmakten. Det kan hjälpa dig på vägen.

Edit: Såg att G.. visst var inne på samma spår...
Citera
2009-11-22, 22:39
Medlem
Jag hoppade av gymnasiet efter halva ettan och jag rycker in i lumpen i Januari, dock är jag inte alls lika taggad som när jag var när jag mönstrade -_-

Får se hur det blir med det, om jag lyckas dissa det.

Minns att när jag var och mönstrade så gav mig psykologen en 4-5a bara pg.a att jag hoppat av gymnasiet och och resultatet visar ju lite om man kmr klara av lumpen psykiskt osv och jag tror han hade rätt där även om jag själv var lite irriterad och tyckte han var fördomsfull bara för jag ej tyckte om skolan...

Fast det behöver inte alls betyda att det gäller samma sak för dig.
Citera
2009-11-22, 23:01
Medlem
Betänk detta: lumpen är en skola. Visserligen ofta väldigt praktiskt, men ni ska lära er saker. Inte för ert egna egos skull, utan för att svenska staten behöver ta fram dugliga soldater.

Personer som har svårigheter att lära sig, inte gillar att använda skallen och inte gillar att arbeta i grupp har inget i FM att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in