• 2
  • 3
2009-11-23, 01:30
Medlem
omgplzs avatar
Flytta hem tills du får högre inkomst (du kanske även kan äta gratis). Ta nåt deltidsjobb, vad som helst, brukar alltid finnas nåt.
Citera
2009-11-23, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
Inkomst 5500kr, skit dålig a kassa.

Utgifter

Hyra 3717kr

A kassa avgift 155kr

fack avgift 200kr

Telefonräkning 200kr

El 200kr

Bredband 300kr

Inget jag direkt kan vara utan. annars kan jag lika gärna flytta hem till morsan igen, kanske jag borde?

Facket finns väl ingen mening i att vara med i?
Det där lär inte hålla någon längre period iaf
Citera
2009-11-23, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av backflasharn
Kolla bannern till höger. Dom säljer sprit väldigt billigt. Tror jag sett så billigt som för 70 kronor/liter och i sånna fall kan du köpa 10 sånna och sälja för 200+ till ungdomar. (Beronde på hur mycket moral du har)

Vart? Ser inget om billig sprit.
Citera
2009-11-23, 01:59
Medlem
Nej jag tror inte att du kommer klara dig på 700 kr. Matpriserna har ökat på sistone. Och det är inte bara mat du ska ha. Du kanske blir tvungen att köpa kaffe på stan/jobbet etc. Du behöver toapapper, tvättmedel och sånt där också. Buss/bensin? Jag tror att du behöver dubbla den summan för att klara dig en månad, och då kommer du ändå behöva leva ganska snålt. Många skryter om hur dom klarar sig på 500 kr per månad men jag är lite skeptisk till sånt. De har förmodligen en situation som kräver att de bara lägger ut pengar på just mat och deras frysboxar är nog ganska fulla till att börja med. Men vad vet jag. Själv klarar jag mig inte på 700 kr inte en chans.

Edit: Trodde vi talade om en enstaka månad. Att leva på 700 kr per månad regelbundet är totalt uteslutet. Det är långt långt under existensminimum. Gå till soc så snart du kan, de kan ju dra ut på ansökningarna ibland.
Senast redigerad av stratebano 2009-11-23 kl. 02:02.
Citera
2009-11-23, 11:07
Medlem
TheMules avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stratebano
Gå till soc så snart du kan, de kan ju dra ut på ansökningarna ibland.

Precis, du har rätt till ca. 3000:- av soc varje månad minus eventuellt bostadsbidrag. Får du avslag vid första ansökan så ÖVERKLAGA! Tänk bara på alla parasiter som får bidrag månad efter månad utan att lyfta ett finger.
Senast redigerad av TheMule 2009-11-23 kl. 11:16.
Citera
2009-11-23, 12:46
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Annars kan du spela poker, finns enkla guider här på flashback.

Det var det dummaste förslaget jag har läst den här veckan.
Citera
2009-11-23, 13:30
Medlem
Diablo1118s avatar
Fixa ett jobb!!
Leta aktivt = Gå ut till företagen och fråga om de behöver extra personal.
Ta vad som helst . Försök gärna på restaurang då dessa ofta innebär gratis mat. Gäller det bara 1-2 dagar i veckan eller kanske enstaka timmar försök få lönen svart tills du kommer på fötter igen. Det finns stora nackdelar med svartjobb men för att överleva och rädda sig under kortare perioder tycker jag det är okej. Det är i ditt fall inte utgifterna som verkar vara problemet utan inkomsterna.

En "svart" praktikplats kan också hjälpa i värsta fall. I en period i mitt liv var det lite tunnt med jobb. Då fixade jag själv en praktikplats på en restaurang. jag fick inget betalt men hade gratis mat och lärde mig mycket. Efter ca 2 veckor fick jag extra timmar på helger och tillsist ledde det till en anställning. Fick även bra meriter som underlättade när jag senare sökte nytt jobb.
Det är dock viktigt att se till att man inte blir utnyttjad under en längre tid.
Citera
2009-11-24, 13:11
Medlem
Som Kennedy sa:
"dont ask what your country can do for you ask what you can do for your country"

Det är grundinställningen, gör allt för att få ett jobb, vilket som helst.
Men om inte funkar, så ska du naturligtvis söka upp soc och således avvika från Kennedys visdomsord.

P.S Ett tredje alternativ skulle naturligtvis kunna vara att hitta en billigare lägenhet. Men det beror ju på var du bor om det är möjligt osv osv.
Citera
2009-11-24, 17:03
Medlem
6its avatar
Jag söker jobb hela tiden.

Flytta hem är inte ett alternativ då jag flyttat till en fin lägenhet och vill inte flytta hem igen, känns lite som att börja om.

Har lite pengar sparade så dör ju inte på ett tag, men kommer ju gå minus hela tiden så till sist står jag ju på noll.
Citera
2009-11-24, 17:05
Medlem
CronoSs avatar
Sök bostadsbidrag.
Citera
2009-11-24, 17:43
Medlem
kaxen82s avatar
Citat:
Flytta hem är inte ett alternativ då jag flyttat till en fin lägenhet och vill inte flytta hem igen, känns lite som att börja om.

Så vi skattebetalare ska pröjsa din tjusiga lägenhet?
Citera
2009-11-24, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
Räkna precis ut att jag får 700kr efter räkningarna.

Går det klara sig på 700kr?
Nöjen kan jag bara glömma

Har du ingen familj du kan gå och äta hos?

Jag bor väldigt nära flera familjemedlemmar och jag kan erkänna att om jag inte haft dem i närheten så hade jag svultit då jag får klara mig på sisådär 300 kr efter att jag betalat, hyra, el, försäkringar och internet...

Det är inte mycket...
Får man inget extraknäck så är det där man sitter...

Livet är inte lätt som student men man får försöka be om hjälp ifrån familjen så ofta som man kan, har du din familj i din närhet eller är du ensam?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in