2009-11-22, 14:24
Medlem
pernil90s avatar
Hejsan

Var och köpte en MacBook Pro i dag, jag var lycklig som ett litet barn på julafton när jag öppnade paketet. Men lyckan blev ganska kortvarig, när jag skulle ställa in "allmän" info så märkte jag att man inte kunde trycka på styrplattan. Eller ja, visst kunde man trycka men det hände ingenting. Dock reagerar den om man rör fingret, men man kan alltså inte klicka någonstans. Satte i en vanlig mus och det fungerade som det skulle. Är det någonting jag måste ändra för att få styrplattan att fungera eller är det ett riktigt fel på datorn?

Provade även att starta om den utan resultat.

Hjälp uppskattas!

MVH
Citera
2009-11-22, 14:33
Medlem
Adam87s avatar
Klickar du på knappen då? Den som finns i nederkant på plattan (dold).
Om du vill kunna klicka var som helst måste detta ställas in.
Citera
2009-11-22, 14:40
Medlem
pernil90s avatar
Kan nog ha varit det som var problemet ja, ställde in det i inställningar sen och nu verkar det fungera som det ska.

Så tråden kan låsas, jag är nöjd. Lär väl få en massa andra problem senare med det får vi ta i en annan tråd...
Citera
2009-11-22, 16:53
Medlem
Sweetiepies avatar
Tyvärr så inte touch-klick eller högerklick (2 fingrar) påslaget som standard. Borde vara standard enligt mig.. så nybörjare inte får för sig att det inte går högerklicka.
Citera
2009-11-23, 09:51
Medlem
Är det inte så att hela styrplattan i sig är en enda stor knapp på unibody-modellerna?
Citera
2009-11-23, 11:04
Medlem
pernil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kleu
Är det inte så att hela styrplattan i sig är en enda stor knapp på unibody-modellerna?

Tydligen är det inte så, standard är att man bara klickar med de två knapparna längst ner. Förstår inte heller varför de inte gör det standare att hela plattan är en knappt från början. Jag var ju åtminstone helt borta...
Citera
2009-11-23, 17:23
Medlem
Xindaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pernil90
Tydligen är det inte så, standard är att man bara klickar med de två knapparna längst ner. Förstår inte heller varför de inte gör det standare att hela plattan är en knappt från början. Jag var ju åtminstone helt borta...

VA! Två knappar längst ned? Min gamla PowerBook hade en knapp under styrplattan och på nuvarande unibody är hela plattan en knapp.

Tror aldrig någon bärbar mac haft två knappar vid styrplattan.

PowerBook G4 och tidiga MacBook Pro
http://www.mamboat.com/laptops/wp-co...ook_12inch.jpg

MacBook Pro Unibody
http://upload.wikimedia.org/wikipedi...acBook_Pro.jpg
Senast redigerad av Xindak 2009-11-23 kl. 17:27.
Citera
2009-11-23, 17:27
Medlem
Noetlovskijs avatar
Säger som föregående talare - två knappar, är du full? Eller menar du två fingrar?

I systeminställningar kan du ställa in så att du bara behöver "toucha" knappen för att klicka, istället för att verkligen klicka så det blir ett klickljud från hela plattan - samt ställa in att touch med två fingrar = högerklick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in