2009-11-23, 19:52
Medlem
Rautetastes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Broccoli är en annan underskattad råvara. Koka så att den blir mjuk och skölj. Ta broccolin i en kastrull, häll i creme fraiche, salt+peppar. Suverän sås till pasta.

NEJ!!! Koka inte så att den blir mjuk!! Då smakar den ingenting och känns färdigtuggad!! (var är spy-smileyn?)

Den ska kokas "al dente" och utan salt! Man kan däremot salta och peppra när den är klar. Man kan med fördel puréa en del av broccolin och använda purén som sås tillsammans med broccolin.

Håller med dePaul om att kål är grymt underskattat.

Romanesco är ju en liten smakorgasm varje gång.

Kinakål tillsammans med köttfärssås smakar ljuvligt!!

Rotmos är ju såååå läckert!!!

Kohlrabi smakar rå så himla gott som tilltugg!!!

jag älskar kol!!
Citera
2009-11-23, 19:59
Medlem
Ap-ungens avatar
Fortsätt gärna med råvaror men de måste väl finnas bra "varor" som är prisvärda och goda? Alltså inte råvaror likt kött och grönsaker!

Personligen kan jag tycka oliver med paprika i är underskattade på något sätt. Används oftast bara som tilltugg på fester osv. men kan lätt användas i vardagens sallader och maträtter!
Citera
2009-11-23, 20:24
Medlem
Aakes avatar
Haricot verts däremot vet jag inte vad de har existensberättigande på matbordet.
Citera
2009-11-23, 20:26
Medlem
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rautetaste
NEJ!!! Koka inte så att den blir mjuk!! Då smakar den ingenting och känns färdigtuggad!! (var är spy-smileyn?)

Beror ju lite på vad man vill ha för slutresultat. Jag menar alltså en broccolisås till pasta. Om det är sås man vill ha så bör man nog koka broccolin mjuk så att den kan finfördelas.
Citera
2009-11-23, 21:30
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Jag tycker kanske inte tvärtom om men däremot tycker jag ruccola är ett grymt bra alternativ till vanlig sallad. Lite mer karaktäristisk smak och vackrare. Däremot blir man lätt trött på den om man käkar den ofta. Den funkar kanske bäst till lite mer "go" mat som man orkar laga under ledighet eller fest!

Jag tycker inte att ruccola är äckligt, men konsistensen är tråkig och på många ställen envisas de med att köra den som standardtillbehör så jag är grymt trött på det också. Jag föredrar vanlig sallad själv, men jag äter ruccolan också. Jag vänder mig mest mot att den skulle passa till allt hela tiden vilket många verkar tycka.
Citera
2009-11-23, 23:00
Medlem
Thubbes avatar
Nåt som jag tycker är underskattat är Chilisås. Inte chili, chilisås.
Det finns ingen maträtt som man inte kan krydda med chilisås (det skulle vara gröt möjligen, men inte fan är det mat?) och dessutom finns de i hur många olika smaker och styrkor som helst, så vem fan som helst kan använda det (även om jag personligen vill ha det kukstarkt).
Och nej, jag menar inte att man bara ska sitta och hälla såsen på sin tallrik som ketchup, jag menar att man ska ha den i maten som krydda när man gör tomatsås, köttfärsbiffar, marinad, bröd goddammit, vafan som helst!!

EDIT: 1200 inlägg.
Senast redigerad av Thubbe 2009-11-23 kl. 23:04.
Citera
2009-11-23, 23:28
Medlem
racerkatts avatar
Fältsallad (kallas Machésallad på svenska?) är grymt underskattad tycker jag. Förstår inte varför svenskarna envisas med den tråkiga isbergssalladen.

Sen tycker jag att rödkål är underskattat också. Önskar att någon pizzeria här i stan kunde börja sälja Kebab med rödkål. Det är supergott faktiskt.
Citera
2009-11-24, 23:32
Medlem
Euroshoppers avatar
Kycklinghjärta.

Gott och billigt!
Citera
2009-12-06, 10:59
Medlem
Jabberwockys avatar
Vitlök är kanske inte överskattad i den bemärkelsen, men många verkar tro att vitlök skall ingå i varenda jävla maträtt.

Rotfrukter såsom kålrot, svartrot, rättika och palsternacka är klart underskattade.

Sötpotatis är underskattad. Lördagens kvällsmeny bestod av grillad kyckling med stuvad sötpotatis och kikärtssallad.

Över- eller underskattat? Allt beror i slutändan ändå hur man tillagar maten och kombinerar ingredienserna.
Att koka en svartrot och sedan äta den är förmodligen ingen höjdare. Men om man efter kok lindar in den i parmaskinka och garnerar med parmesan så blir det en helt annan smakupplevelse.
Citera
2009-12-06, 11:21
Medlem
crackhitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siddhartha
Kött kanske inte kan räknas till råvara? Känns tveksamt. Håller med om att kål och rotfrukter är grymt underskattade. Svartrot är väl överskattad? Onödigt dyr sak som oftast ses på krogmenyer än på borden. Om priset hade varit lägre skulle jag gärna äta mer dock

Överskattat:
Italiensk mat
Soltorkade tomater
Svartrot

Underskattat:
Kål
Purjolök
Morot
Schallottenlök

Kött är väl i allra högsta grad en råvara?!

Sen när är schalottenlök underskattat?! Det är ju löken som är lite finare än dom andra lökarna!
Citera
2009-12-06, 11:22
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tystlåten
Tycker att olivolja är överskattat, även om den har sina ställen.
Jag håller verkligen med.

Grönsaker som morot, broccoli, olika löksorter är underskattat tycker jag. Jag brukar skära dom rätt fint och hastigt steka dom, grymt gott till nästan vilken måltid som helst, grönsakerna gör skillnad.

Dessutom tycker jag att folk underskattar salt! Pasta eller bröd utan salt och det är uppenbart att salt gör sitt. Folk saltar för lite tycker jag (även om vi tydligen äter för mycket salt i Sverige ).
Citera
2009-12-06, 20:41
Medlem
soundsystems avatar
Isbergssallad är enligt mig sjukt överskattat i dom svenska hemmen. Händer ofta att man bjuds på en sallad bestående av Isbergssallad, tomat och gurka när man äter hos någon som inte är vidare duktig på att laga mat. Usch!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in