Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-21, 19:51
Medlem
Hej, jag planerar att ta mitt första lån till förmån av en bil, jag har inget fast jobb men har ca 11-12k på kortet varje månad, har inga som hellst anmärkingar men får inte lånet på 150 000kr beviljat pga för låg inkomst.
jag har en borgensman (förälder) som kan tänka sig att ställa upp. problemet är att om ca 2år planerar att att ta ett eget bil lån och kan då inte mera vara borgensman.
Men när den tiden är inne kommer jag att ha fast jobb men stadig inkomst.
Det jag undrar är om detta går att lösa genom att teckna lånet med borgen för att om något år ta bort borgen när jag kan visa för banken genom kreditupplysning att jag har en tillräcklig inkomst?

vore mycket tacksam för lite seriösa svar
Mvh
Citera
2009-11-21, 20:26
Medlem
Whiteliess avatar
150tkr på en bil utan inkomst? Get real... Du kan inte ens vara säker på att du har jobb och fast inkomst om 1-2 år.

Enda lösningen på detta idiotiska köp skulle vara att din borgensman står på lånet själv, om han/hon är kreditvärdig nog att blancolåna 150k.

För med dig som huvudsökande kommer det aldrig gå, och du bör sluta söka lån utan inkomst eftersom det sänker din kreditvärdighet drastiskt för varje ansökan.
Citera
2009-11-21, 20:40
Medlem
behöver inte folks åsikter om att jag inte bör ta ett lån, jag vet att jag får en fast anställning och jag har pengar nu med, frågan är om jag kan få ett lån nu med borgen för att sedan avskaffa borgen när man kan redovisa en tillräcklig vit inkomst. Mvh
Citera
2009-11-21, 21:47
Medlem
Whiteliess avatar
Du kan glömma lånet. Banker är väldigt restriktiva. Utan inkomst = inget lån, allra minst blancolån. Din borgensman måste stå på lånet själv, sedan får du avbetala lånet till h*n. Sedan överlåta krediten när du, om 2 år, har ditt garanterade fasta jobb...
Citera
2009-11-21, 22:29
Medlem
ja det är ju en lösning, är alla banker så här kinkiga? har ju trots allt en safe timanställning sedan 1,5 tillbaks.
Citera
2009-11-24, 19:08
Medlem
Ta lånet på föräldrana se till att skaffa fast anställning. Prata med banken och peka på din fasta anställning och säg du vill skriva ifrån föräldrana som borgenärer. Sen kommer banken gör en bedöming. Något vi inte kan göra här på något som sker om ett år utan fullständig information.
Citera
2009-11-24, 19:11
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan__
behöver inte folks åsikter om att jag inte bör ta ett lån, jag vet att jag får en fast anställning och jag har pengar nu med, frågan är om jag kan få ett lån nu med borgen för att sedan avskaffa borgen när man kan redovisa en tillräcklig vit inkomst. Mvh

Nej, borgen är bara en extra säkerhet om du befinner dig i gränslandet eller
det av annat skäl är betingat att ta borgen.

Du måste alltså kunna klara av att betala lånet på egen hand med din inkomst.
Citera
2011-03-02, 23:51
Medlem
aabys avatar
Jag undrar om jag kommer kunna få ett lån på handelsbanken?. jag har jätte mkt kreditupplysningar.

Har pratat med en på handelsbanken, han sa att man kan söka lån med borgensman. men att det inte var så vanligt längre.

Men min pappa kan ställa upp som borgensman och jag har precis fått ett fast jobb i norge som elektriker.

Jag har mkt skulder som jag skulle vilja samla på ett lån.
Citera
2011-03-03, 15:13
Medlem
Borgensman kommer aldrig att gå eftersom att du saknar inkomst överhuvudtaget. Däremot kan du förmodligen få ett lån med en medlåntagare där ni internt gör upp om att du står för avgifterna etc. Men det måste finnas någon säkring för lånet.
Citera
2011-03-03, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaby
Jag undrar om jag kommer kunna få ett lån på handelsbanken?. jag har jätte mkt kreditupplysningar.

Har pratat med en på handelsbanken, han sa att man kan söka lån med borgensman. men att det inte var så vanligt längre.

Men min pappa kan ställa upp som borgensman och jag har precis fått ett fast jobb i norge som elektriker.

Vad jag förstår är det istället medlåntagare man ska ha. Om du förlorar jobbet och tvingas leva på akassa/soc/whatever så kan du fortfarande dra av 30% på lånet (om nu medlåntagaren har ett jobb)...
Detta var, som jag förstår, ej möjligt med borgenär.
Citera
2011-04-02, 11:31
Medlem
aabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aaby

Jag fick lån på handelsbanken utan minsta problem, behövde ingen borgensman heller.

Så just nu känns livet så jävla gött, när jag har bakat in alla min skit krediter å dylikt i ett riktigt lån på handelsbanken
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in