2009-11-21, 17:53
Medlem
Hej på er!

På senare tid har jag känt ett starkt begär av att lägga mig till med en elegantare och mer respektingivande handstil. Som det för tillfället förhåller sig så textar jag ständigt. Min textning är en ganska exakt avbildning av de vanliga, svenska tryckbokstäverna. Stilen är förvisso tydlig och lättläst, men inte särskilt tilltalande ur ett estetiskt perspektiv.

Jag har ett behov av att skriva på flera olika språk. Samtliga skrivs med det latinska alfabetet. Dessutom har jag just påbörjat självständiga ryskstudier och som jag har uppfattat det hela, utifrån begränsade observationer, är det sällan man textar när man skriver det kyrilliska alfabetet för hand. För övrigt textar jag även min namnteckning, vilket känns lite barnsligt.

Hur ska jag bära mig åt för att komma ifrån detta eviga textande, och lära mig skriva en skrivstil som är elegant, effektiv och utstrålar auktoritet och skriftvana. Ge mig tips och råd, är ni snälla!
Citera
2009-11-21, 17:56
Medlem
tjåppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kårrv
Hej på er!

På senare tid har jag känt ett starkt begär av att lägga mig till med en elegantare och mer respektingivande handstil. Som det för tillfället förhåller sig så textar jag ständigt. Min textning är en ganska exakt avbildning av de vanliga, svenska tryckbokstäverna. Stilen är förvisso tydlig och lättläst, men inte särskilt tilltalande ur ett estetiskt perspektiv.

Jag har ett behov av att skriva på flera olika språk. Samtliga skrivs med det latinska alfabetet. Dessutom har jag just påbörjat självständiga ryskstudier och som jag har uppfattat det hela, utifrån begränsade observationer, är det sällan man textar när man skriver det kyrilliska alfabetet för hand. För övrigt textar jag även min namnteckning, vilket känns lite barnsligt.

Hur ska jag bära mig åt för att komma ifrån detta eviga textande, och lära mig skriva en skrivstil som är elegant, effektiv och utstrålar auktoritet och skriftvana. Ge mig tips och råd, är ni snälla!

Prova att "sätta ihop" bokstäverna du skriver. Tillför lite extra "snirklar" och grejer i början på stora bokstäver till exempel. Du kan också prova att kursivera din stil, och se om det flyter på bättre. Tänk bara på att alla bokstäverna blir lika mycket kursiverade, annars kommer det se fult ut.

mvh
Citera
2009-11-21, 17:58
Medlem
Snyggs avatar
Asså går det ens? Är inte ens handstil något man får dras med hela livet? Jag menar, har man väl lärt sig skriva på ett visst sätt så kommer man skriva likadant i all framtid, kanske..

Annars så köp nån skrivstils övningsbok och sitt och kötta!

Lycka till!
Citera
2009-11-21, 18:23
Medlem
skriv långsamt till en början, tänk på vad du skriver och hur du kopplar ihop bokstäverna, efter ett tag kommer du kunna det automatiskt. typ som att skriva med T9 på mobben
Citera
2009-11-21, 19:26
Medlem
Klastrulss avatar
Lär dig skriva med vänsterhanden (om du är högerhänt; högerhanden om du är vänsterhänt) och lär dig skriva snyggt redan från början. Jag vet inte om det fungerar. Jag försökte lära mig skriva med vänster ett tag just för att få snyggare handstil. "Måste vara lättare om man lär sig snyggt från början", tänkte jag. Jag orkade aldrig fullföra mitt projekt så jag vet inte om det fungerar.
Citera
2009-11-21, 20:01
Medlem
doejanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snygg
Asså går det ens? Är inte ens handstil något man får dras med hela livet? Jag menar, har man väl lärt sig skriva på ett visst sätt så kommer man skriva likadant i all framtid, kanske..

ABSOLUT!! man lär sig bara nya rörelsemönster.

och så köper du en (eller flera) bok om kalligrafi. där kan man få jättebra tips om lutning, mellanrum, allt. köp en rutig skrivbok. Och öva, öva, öva..
Citera
2009-11-21, 23:19
Medlem
Zwerchstands avatar
Skriv för hand ofta. Även stiliga snirklar kommer annars förmedla ovanans ansträngning.
Citera
2009-11-22, 00:11
Medlem
Egon3s avatar
Idealet hette välskrivning någonstans i de historiska dimmorna. Gången från välskrivning till personlig och driven handstil följer Picassos spår. Först lärde han sig hantverket teckning och avbildning till perfektion, sen släppte han loss kreativiteten.

Lugnt och sansat börjar TS med att göra sig ett referensblad med samtliga bokstäver och siffror skrivna, både gemener och versaler förstås. Ganska självklart är en skrivstil lätt framåtlutad, men det skall också framgå av det egna referensbladet.

På referensbladet bestämmer man om ä och ö skall skrivas med prickar eller som ã och õ eller med rakt streck över. Låt mig nämna att trots att jag själv tränades i snirkliga skrivna versaler använder jag nu textade versaler, men skrivstil för övrig löpande text.

http://odlingspyssel.blogg.se/2007/october/skrivstil.html

När TS har använt sitt referensblad någon månad så är det dags att göra ett nytt på basis av erfarenheterna. Granska de dagliga skrivövningarna i förhållande till referensbladet.

Vad gäller att byta namnteckning får man vara lite försiktig i förhållande till gällande legitimation.

Den högerhänte skriver med höger och den vänsterhänte skriver med vänster. Finmotoriken används och tränas för så mycket mer än skrivning. Försök att byta batteri i klockan med fel hand...
Senast redigerad av Egon3 2009-11-22 kl. 00:29.
Citera
2009-11-22, 22:06
Medlem
Jag tackar för samtliga tips.

Efter att ha läst alla svar har jag kommit fram till att jag först och främst ska skriva ut ett referensblad. Sedan ska jag öva(!) med referensbladet som utgångspunkt, och efterhand prova variationer. Förhoppningsvis behöver jag snart inte vända mig till referensbladet. Egon3s textade versaler verkar intressanta och ska provas. Jag har jämfört några olika skrivstilsmallar och har kommit fram till att jag ska utgå ifrån den stil som tyskarna kallar Lateinische Ausgangsschrift (se länk 1). Jag tänkte att jag skulle passa på och nämna att jag fick lära mig att skriva skrivstil under någon tid i tredje klass. Efteråt återgick man till textandet, men skrivstilsbokstäverna man lärde sig (se länk 2) sitter fortfarande till viss del kvar i minnet.

Låter detta tillvägagångssätt vettigt? Vad sägs om mallen jag har valt? Tala nu eller tig för evigt.

1. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/de/a/a5/La-ges.jpg

2. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/99/Svssfb.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in