Idealet hette välskrivning någonstans i de historiska dimmorna. Gången från välskrivning till personlig och driven handstil följer Picassos spår. Först lärde han sig hantverket teckning och avbildning till perfektion, sen släppte han loss kreativiteten.
Lugnt och sansat börjar TS med att göra sig ett
referensblad med samtliga bokstäver och siffror skrivna, både gemener och versaler förstås. Ganska självklart är en skrivstil lätt framåtlutad, men det skall också framgå av det egna referensbladet.
På referensbladet bestämmer man om ä och ö skall skrivas med prickar eller som ã och õ eller med rakt streck över. Låt mig nämna att trots att jag själv tränades i snirkliga skrivna versaler använder jag nu textade versaler, men skrivstil för övrig löpande text.
http://odlingspyssel.blogg.se/2007/october/skrivstil.html
När TS har använt sitt
referensblad någon månad så är det dags att göra ett nytt på basis av erfarenheterna. Granska de dagliga skrivövningarna i förhållande till referensbladet.
Vad gäller att byta namnteckning får man vara lite försiktig i förhållande till gällande legitimation.
Den högerhänte skriver med höger och den vänsterhänte skriver med vänster. Finmotoriken används och tränas för så mycket mer än skrivning. Försök att byta batteri i klockan med fel hand...