2009-11-20, 18:41
Medlem
SilverBucklans avatar
Såg nyss filmen "Never get busted again" (ganska intressant film) där killen i filmen säger att om polisen skulle knacka på din dörr, så behöver du inte öppna dörren för dom. Eftersom dom knackar på så har dom antagligen ingen husrannsakan och alltså har dom ingen rätt att komma in. Så är det i USA iaf.

Men om det skulle hända här i Sverige, hur är det då?

Om jag nu sitter hemma och lyssnar på musik, och så ringer det på dörren. Jag knatar bort till dörren kollar i kikhålet och ser att det är 2 uniformerade poliser som står där. Måste jag öppna dörren för dom, eller kan jag bara fråga (igenom brevinkastet) vad dom vill? Och ifall dom nu skulle säga: Öppna dörren vi vill prata med dig. Måste jag då öppna dörren?

Tacksam för svar.
Citera
2009-11-20, 18:46
Medlem
Triumph1.s avatar
har du något att dölja för dem?
Citera
2009-11-20, 18:50
Medlem
Snöblinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumph1.
har du något att dölja för dem?

Det är inte det som är poängen.
Citera
Medlem
N00bAbbes avatar
Tror inte de kan tvinga dig, om de inte har bevis för att du gjort något
Citera
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverBucklan
Såg nyss filmen "Never get busted again" (ganska intressant film) där killen i filmen säger att om polisen skulle knacka på din dörr, så behöver du inte öppna dörren för dom. Eftersom dom knackar på så har dom antagligen ingen husrannsakan och alltså har dom ingen rätt att komma in. Så är det i USA iaf.

Men om det skulle hända här i Sverige, hur är det då?

Om jag nu sitter hemma och lyssnar på musik, och så ringer det på dörren. Jag knatar bort till dörren kollar i kikhålet och ser att det är 2 uniformerade poliser som står där. Måste jag öppna dörren för dom, eller kan jag bara fråga (igenom brevinkastet) vad dom vill? Och ifall dom nu skulle säga: Öppna dörren vi vill prata med dig. Måste jag då öppna dörren?

Tacksam för svar.

Nä, du måste inte öppna dörren men då riskerar du att ändå tar sig in med de metoder som krävs för att göra detta.
Citera
2009-11-20, 18:52
Medlem
micaeles avatar
Nej, du behöver aldrig öppna dörren för någon. Hemfridsbrott kallas det för, och kan enbart upphävas medelst husrannsakningsorder. Kronofogden lär ha något liknande för sin verksamhet, men å andra sidan kommer dessa sällan utan poliser i släptåg.

Om du t.ex. blir stoppad med bilen för ett blåstest behöver du inte veva ner rutan mer än att du kan få ut körkortet och dom kan stoppa in blåsröret. Först när du blåser positivt (alltså, är full som en alika) har dom nån form av rätt att stoppa dig från vidare framfart. Jag har gjort så här en hel del gånger och poliserna blir sällan glada, utan snarare misstänksamma och man ser en hel del ögon som spanar in genom rutorna för att hitta sattyg.

Å andra sidan, ju mer du skyler dig desto mer har du att dölja, eller hur?
Citera
2009-11-20, 18:55
Medlem
Giffoxs avatar
Jag kan inte föreställa mig några fördelar med att aktivt motarbeta polisen, snarare tvärtom.
Citera
2009-11-20, 18:58
Medlem
SilverBucklans avatar
okej tack för svaren, jag fick veta vad jag behövde.
Citera
2009-11-20, 19:01
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Nej, du behöver aldrig öppna dörren för någon. Hemfridsbrott kallas det för, och kan enbart upphävas medelst husrannsakningsorder. Kronofogden lär ha något liknande för sin verksamhet, men å andra sidan kommer dessa sällan utan poliser i släptåg.

Om det är fara i dröjsmål, vilket en polis i stort sett alltid kan få det till, så kan en polis själv fatta beslut om husransakan och då behöve rman ingen order.
Citera
2009-11-20, 19:18
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Om det är fara i dröjsmål, vilket en polis i stort sett alltid kan få det till, så kan en polis själv fatta beslut om husransakan och då behöve rman ingen order.
Oki. Vad innebär fara i dröjsmål?
Citera
2009-11-20, 19:37
Medlem
Giffoxs avatar
I princip allt och inget. Det finns med andra ord en del utrymme för godtycke även om polisen mig veterligen sällan knackar på utan relativt goda skäl, även om de inte behöver vara speciellt goda alltid - trots ett formellt proportionalitetskrav. Inte minst när det då gäller "fara i dröjsmål" och att en enskild polisman (utöver åklagare och förundersökningsledare i övriga fall) kan besluta om att hälsa på när bevisen lätt kan "försvinna", inte helt sällan i samband med en kroppsvisitation.
Citera
2009-11-20, 19:40
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Oki. Vad innebär fara i dröjsmål?

Kort och gott att det är bråttom och att det finns risker med att vänta (tex att knarklangaren spolar ner knark).

EDIT

Tvåa på den pucken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här