2009-11-20, 15:12
Medlem
T.ex som tillväxt av hjärnan, utveckling med mera? Min psykiatriker säger inte att det finns någonting negativt med detta bortsett från eventuella biverkningar såsom huvudvärk, illamående med mera. Jag syftar mer på effekter som det inte kommer gå att åtgärda, t.ex få ett sämre minne med mera.

Läste på.. Wikipedia

"De eventuella följderna av bruk av antidepressiva medel gällande tillväxt, mognad och kognitiv utveckling på lång sikt har inte fastställts hos barn och ungdomar under 18 år"

Är iofs inte under 18år, men jag kan vara "lite senare" än andra i utvecklingen kanske. Jag är 18 år.
Citera
2009-11-20, 15:27
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejepenator
"De eventuella följderna av bruk av antidepressiva medel gällande tillväxt, mognad och kognitiv utveckling på lång sikt har inte fastställts hos barn och ungdomar under 18 år"

Är iofs inte under 18år, men jag kan vara "lite senare" än andra i utvecklingen kanske. Jag är 18 år.
Den informationen är saxad från Läkemedelsverket, som är en instans som har mycket bra koll på det där. Varpå jag antar att det stämmer. Jag har själv inte ramlat över någon annan information som kan svara på långsiktiga biverkningar.

Det är dock fel av din psykiatriker att säga att det inte finns något negativt med användningen av setralin-preparat förutom lindriga biverkningar. Risken för biverkningar som självmordsförsök, självmordstankar och fientlighet (främst aggression, trots och ilska) finns och är större hos patienter under 18 år.
Citera
2009-11-20, 16:17
Medlem
Okej. Kanske ska skita i att stoppa i mig det då..

Några andra som har synpunkter på detta?
Citera
2009-11-20, 16:22
Medlem
Snoppzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thejepenator
Okej. Kanske ska skita i att stoppa i mig det då..
Hm. Det var inte det som var min poäng. Utan bara att konstatera att det inte verkar finnas tydligt kartlagt hur de långsiktiga biverkningarna ser ut. Sedan tycker jag att det var konstigt att din läkare tog så lättsamt på biverkningarna, när du själv säger att du är lite sen i utvecklingen.

Du tillsammans med din läkare får väga fördelar mot nackdelar. Om du är i det skedet att setralin kommer på tal kan jag tänka mig att det finns anledning att faktiskt prova det.
Citera
2009-11-20, 16:30
Medlem
Jo, får ta och göra det..

Sen finns väl chansen att läkaren är fyrkantig när det kommer till detta och kommer slå undan / motsäga mina frågor kring långsiktiga effekter..

Sen är jag lite överdrivet kisig när det kommer till sånt här.. men aja.
Citera
2009-11-20, 19:42
Medlem
Rosles avatar
Jag ser faktiskt ingen anledning att skippa sertralinet bara för att man oroar sig för ev. biverkningar, speciellt om du nu behöver sertralin. Om du nu skulle få biverkningar i form av t ex ökad ångest är det bara att säga till din psykatriker så kommer han skriva ut en annan sorts SSRI som förhoppningsvis fungerar bättre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in