2009-11-19, 22:49
Medlem
Checks avatar
Satt och tittade på någon rulle på tv och sedan kom det gamla klassiska snacket över radio mellan militären och när dom säger att något är uppfattat använder dom ordet "Roger" vilket är ett namn för mig. Sen om jag inte minns helt galet så ska väl Charlie eller något annat vara betydelsen för just fienden?

Men nu till huvudfrågan i den här tråden, vad är ursprunget till dessa "namn-kommunikations-ord" alltså hur kom dom till och hur många finns det egentligen?
Citera
2009-11-19, 22:51
Medlem
roger, du menar uppfattat kanske? sedan är la typ charlie, alpha, omega osv när man bokstaverar saker. Någon får gärna rätta mig om jag har fel
Citera
2009-11-19, 22:53
Medlem
Checks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
roger, du menar uppfattat kanske? sedan är la typ charlie, alpha, omega osv när man bokstaverar saker. Någon får gärna rätta mig om jag har fel

Ja, Roger = uppfattat, jag skrev ju det..
Sen Charlie alpha omega och alla vad det nu finns, var kom dom från och vad betyder alla och hur många finns det är ju själva frågan..
Citera
2009-11-19, 22:56
Medlem
Man använder det när man bokstaverar ord tror jag. varje namn börjar på olika bokstäver (A)lpha (O)mega (C)harlie. Det kan ju bli lite luddigt om man säger varje bokstav osv, då kan man höra fel när någon bokstaverar så att då säger man namn istället, som börjar på bokstaven man vill att de i andra änden ska höra. Men varför de just valde de namnen vet jag inte.

Men roger tror jag helt enkelt bara att det betyder uppfattar. Tror inte det andvänds som namn i USA, om ingen här ifrån flyttar dit.
Senast redigerad av Tamii 2009-11-19 kl. 22:58.
Citera
2009-11-19, 22:57
Medlem
ormanoffs avatar
Just varför Charlie blivit beteckning för fienden är att det började användas under Vietnamkriget. Vietcong blev förkortat Victor Charlie och senare bara Charlie.

Bokstavsbeteckningarna är en internationell NATO-standard som ska underlätta kommunikation. Den som försökt bokstavera något över telefon vet varför en standard behövs, det kan vara stört omöjligt att höra skillnad på exempelvis F och S på en halvkass linje.

Sen finns det nog lite andra anledningar också.

se http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet
Citera
2009-11-19, 23:01
Medlem
ormanoffs avatar
Och angående Roger används det därför att man förr svarade R för received på radiomeddelanden.
Citera
2009-11-19, 23:03
Medlem
Fickludds avatar
Jag hittade nedanstående på nätet men vet inte hur sant det är. Jag var själv telegrafist i det militära men minns inte att vi använde en bokstav med betydelsen 'OK, jag förstår'. Visst finns '§ — — — ——— — ' (förstått) men vi använde det inte.

ROGER -- "in the meaning of 'Yes, O.K., I understand you -- is voice code for the letter R. It is part of the 'Able, Baker, Charlie' code known and used by all radiophone operators in the services. From the earliest days of wireless communication, the Morse code letter R (dit-dah-dit) has been used to indicate 'O.K. -- understood.' So 'Roger' was the logical voice-phone equivalent." "Morris Dictionary of Word and Phrase Origins" by William and Mary Morris (HarperCollins, New York, 1977, 1988).
Citera
2009-11-19, 23:45
Medlem
AbrahamLincolns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Check
Ja, Roger = uppfattat, jag skrev ju det..
Sen Charlie alpha omega och alla vad det nu finns, var kom dom från och vad betyder alla och hur många finns det är ju själva frågan..

Denna typen av ord eller rättare sagt namn används även inom försvarsmakten. Vissa ord kan vara svåra att uppfatta och därför har man kommit på ord som ersätter meningen med de svårbegripliga orden som kan bli missuppfattade över radio.

I lumpen fick man lära sig den svenska motsvarigheten.

Här kan du se NATO:s fonetiska alfabet som amerikanerna använder.

http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet

Hoppas detta hjälpte dig att förstå.
Citera
2009-11-19, 23:53
Medlem
Asgarvads avatar
Nuförtiden får alla, som kommer i kontakt med signalering, lära sig NATO-standard. Till och med FRO-signalister i hemvärnet.
Citera
2009-11-20, 14:51
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Just varför Charlie blivit beteckning för fienden är att det började användas under Vietnamkriget. Vietcong blev förkortat Victor Charlie och senare bara Charlie.
Bokstavsbeteckningarna är en internationell NATO-standard som ska underlätta kommunikation. Den som försökt bokstavera något över telefon vet varför en standard behövs, det kan vara stört omöjligt att höra skillnad på exempelvis F och S på en halvkass linje.

Sen finns det nog lite andra anledningar också.

se http://en.wikipedia.org/wiki/NATO_phonetic_alphabet

Men det slutade man väl med efter vietnamkriget? Irakiska "insurgents" kallas väl inte Charlie?
Som sagt var har vår egna försvarsmakt en egen kod.
En OT-anekdot är när Torsten Ehrenmark skulle rapportera från Derry dagen efter "Bloody sunday". Det var i princip omöjligt att få tag på en fungerande telefon men Ehrenmark hittade en trevlig protestantisk familj som hade en fungerande telefon.
Det blev dock lite svettigt när han skulle rapportera om klottret "Fuck the queen" som han hade sett (han satt i samma rum som familjen).
Så det fick bli "Fredrik, Urban, Caesar, Kalle" osv .
Citera
2009-11-20, 15:14
Medlem
penol700s avatar
Här är lite olika varianter.. minns själv att vi var tvungna att lära oss den svenska och amerikanska i lumpen. Visste däremot inte att polisen i NY använde sig av en egen variant.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bokstavering
Citera
2009-11-20, 15:18
Medlem
nollans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tamii
Man använder det när man bokstaverar ord tror jag. varje namn börjar på olika bokstäver (A)lpha (O)mega (C)harlie. Det kan ju bli lite luddigt om man säger varje bokstav osv, då kan man höra fel när någon bokstaverar så att då säger man namn istället, som börjar på bokstaven man vill att de i andra änden ska höra. Men varför de just valde de namnen vet jag inte.

Men roger tror jag helt enkelt bara att det betyder uppfattar. Tror inte det andvänds som namn i USA, om ingen här ifrån flyttar dit.
Omega vet jag inte om jag hört på film, men det skulle inte förvåna mig. Det låter ju coolare än Oscar som är standarden på många håll.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in