2004-01-25, 12:50
Medlem
kezoos avatar
Inte igen tänker säkert vissa av er. Men jag ger mig inte i mitt sökande efter svar

Satt och funderade för ett tag sedan och tänkte att varför har vissa mer utveklade sinnen än andra? T.ex vissa kan, inte läsa men se djurs tankar, andra människor som saknar vissa egenskaper och som är handikappade kan vara mattegenier eller ha några andra helt galna talanger för nått. Kan det vara så att vi människor har precis allt insprängt i hjärnan fast det ligger så djupt in att vi inte märker av det, eller kan använda oss av det? Man skulle kunna gämföra med ett datorprogram, vi kan ta C++ som ett exempel, vi får en uppsättning kunskaper genom våran uppväxt som vi sedan ska kunna leva på hela vårat liv, men egentligen är det bara en bråkdel av alla komandon och genvägar som finns inmatade i programet, alltså våra hjärnor. Det är bara så att vi inte har lärt oss att hitta alla komandon än, fast dom ändå finns där hela tiden och väntar på en. Och ju mer man söker efter dom så hittar man nya saker hela tiden. Men sen kan det vara så att hjärnan är begränsad på utrymme, vi säger en 200mb stor .exe fil (vissa har större och andra har mindre), men själva programet innehåller 200GB med information, så det gäller att hitta rätt information och kunna använda sig av det, vissa glöms bort medans tiden går och fylls på med annat. Så dom här handikappade människorna som saknar massa vitala funktioner som alla andra har ersätter dessa delar av hjärnan med annat information. Detta skulle förklara deras omänskliga talanger för vissa saker...

Ja det är en sjuk tanke, men jag är en sjuk person också...
Citera
2004-01-25, 18:38
Medlem
nxstys avatar
Jo det är ju så att vi bara använder en bråkdel av våra hjärnors kapacitet. Dom som är genier har ofta på ett eller annat sätt lärt sig att använda mer av hjärnan än oss andra. Tex en kille som var extremt duktig på mattematik. Han kunde ta tex 2452*342 och räkna ut det på ett par sekunder. I undersökningar visade det sig att han inte använde samma del av hjärnan till att räkna som vanliga personer gör. Han använde den delen av hjärnan som vi andra använder när vi minns vägar och platser. Så när han räknade ut ett tal så gjorde han det ungefär som vi andra gör när vi minns vägen hem från stan tex.

Fast att någon skulle kunna se djurs tankar tvivlar jag starkt på. Möjligtvis kommer man kunna läsa av tankar med någon slags maskin i framtiden. Men att någon skulle ha en motagare i huvudet som kunde ta emot hjärnvågar (om det nu finns något sådant) verkar ganska otroligt.
Citera
2004-01-27, 19:24
Awaiting Email Confirmation
\gros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nxsty
Jo det är ju så att vi bara använder en bråkdel av våra hjärnors kapacitet.
Vi använder inte en bråkdel av våra hjärnor. Det du säger är bara en myt som kom upp någon gång under 1800 talet då man inte visste lika mycket om hjärnans funktioner som man gör idag.

Citat:
Dom som är genier har ofta på ett eller annat sätt lärt sig att använda mer av hjärnan än oss andra.
Genier använder inte mer hjärnkapasitet utan de använder sin hjärna på ett mer effektivt sätt. Om ett geni skulle behöva räkna ut ett tal så skulle han/hon använda endast den hjärndelen som endast ansvarar för logik, skulle han/hon måla en tavla så skulle endast de hjärndelarna som ansvarar för kreativitet användas och andra hjärndelar skulle få vara vilande.
Citat:
Tex en kille som var extremt duktig på mattematik. Han kunde ta tex 2452*342 och räkna ut det på ett par sekunder. I undersökningar visade det sig att han inte använde samma del av hjärnan till att räkna som vanliga personer gör. Han använde den delen av hjärnan som vi andra använder när vi minns vägar och platser. Så när han räknade ut ett tal så gjorde han det ungefär som vi andra gör när vi minns vägen hem från stan tex.
Det programmet har jag också sett. En tysk man som hade IG i matte i skolan. Hans beräkningsförmåga har han utvecklat helt själv genom träning. När man har undersökt vilka delar av hans hjärna som användes så upptäckte man att det var just den logiska och den visuella delen som var mest aktiva under beräkningar. Hos en vanlig(otränad) människa var i princip alla delar av hjärnan mer eller mindre aktiva när man fick räkna ut något.

Citat:
Fast att någon skulle kunna se djurs tankar tvivlar jag starkt på. Möjligtvis kommer man kunna läsa av tankar med någon slags maskin i framtiden. Men att någon skulle ha en motagare i huvudet som kunde ta emot hjärnvågar (om det nu finns något sådant) verkar ganska otroligt.
Ingenting är omöjligt skulle jag säga. Allt är bara en fråga om tid.
Citera
2004-01-31, 20:24
Medlem
kezoos avatar
Jag har jävligt starka bevis på att det finns telepatiska egenskaper hoss folk, bland annat i mig.. Och jag antar att alla andra människor också har men märker inte av det eller kan använda sig av det.
Citera
2004-02-03, 17:55
Medlem
Svarta vargens avatar
Ja funderar på om det kan vara som så att man har en viss mängd egenskaper från början. Sen blir dessa fördelade lite hur som helst, tex att dyslektiker är bra på matte kanske. Dåligt exempel kanske. Som typ när man gör en rollspelskaraktär, man har en viss mängd poäng som ska fördelas och generna gör vart det läggs mest krut så att säga.
Eller är det helt otänkbart?
Citera
2004-02-03, 19:39
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Jag har jävligt starka bevis på att det finns telepatiska egenskaper hoss folk, bland annat i mig.. Och jag antar att alla andra människor också har men märker inte av det eller kan använda sig av det.

Jävligt starka bevis? Imponerande!
Ta de bevisen snabbt till James Randi ( http://www.randi.org ) så får du en miljon dollar! Du behöver inte ens ge mig provision för att jag tipsade dig!
Citera
2004-02-03, 19:54
Medlem
T.R.I.C.s avatar
hjärnan är ju en helt galet sjukt bra biologisk dator. kan man kommunicera utan fysisk uppkoppling med datorer som är gjorda av kretskort o såna där döda saker så borde väl köttklumpen i skallen inte vara sämre egentligen.
Citera
2004-02-03, 20:05
Medlem
PikeWakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.R.I.C.
hjärnan är ju en helt galet sjukt bra biologisk dator. kan man kommunicera utan fysisk uppkoppling med datorer som är gjorda av kretskort o såna där döda saker så borde väl köttklumpen i skallen inte vara sämre egentligen.

Jo, men sen var det det där med sladdarna mellan datorerna...

Allvarligt: Det finns inget hållbart vetenskapligt resonemang som bevisar att telepati är omöjligt. Det är å andra sidan aldrig lätt att bevisa ett negativt faktum, vilket många ateister har fått lära sig.
Det som är spännande med utvecklingen inom den moderna vetenskapen är att man har tvingats börja acceptera "icke-lokala" effekter, det vill säga att saker kan påverka varandra utan en direkt fysisk koppling mellan dem. Jag säger inte att det är ett argument för att telepati existerar - jag håller mig rätt skeptisk till det - men jag skulle inte heller våga påstå att det är omöjligt.
Citera
2004-02-07, 21:15
Medlem
Bleeps avatar
Citat:
Jo det är ju så att vi bara använder en bråkdel av våra hjärnors kapacitet. Dom som är genier har ofta på ett eller annat sätt lärt sig att använda mer av hjärnan än oss andra.
Sign "/gro" har visserligen redan svarat men jag vill ändå understryka och omformulera det han skrev. Genier använder INTE mer av hjärnan. Det är de facto precis tvärtom: När en synnerligen intelligent människa löser ett problem så "släcks" alla för problemlösningen onödiga delar av hjärnan ned och alla tankeenergi koncentreras till den lilla del av hjärnan som behövs. Om en dum människa försöker lösa samma problem sker inte samma sak utan tvärtom: han/hon använder fler delar av hjärnan och misslyckas således totalt.

Att förmågan till problemlösning är ett tecken på intelligens är jag övertygad om.
Citera
2004-11-17, 11:43
Medlem
Halvannans avatar
Citat:
Hej kezoo!
Hur har det gått? Har du kommit något närmare lösningen?
Skämt å sido, jag har också starka bevis på att det finns! Ge inte upp! Berätta gärna lite mer ;o)
Citera
2004-11-17, 14:12
Bannlyst
Ett av dessa undermedvetna sinnena är när man blir förföljd eller blir iaktagen.
Plötsligt så kommer den känslan och oftast stämmer den.
Som någon försvars mekanism.
Citera
2004-11-18, 02:26
Medlem
Djävulens avatar
Citat:
Inte igen tänker säkert vissa av er. Men jag ger mig inte i mitt sökande efter svar

Satt och funderade för ett tag sedan och tänkte att varför har vissa mer utveklade sinnen än andra? T.ex vissa kan, inte läsa men se djurs tankar, andra människor som saknar vissa egenskaper och som är handikappade kan vara mattegenier eller ha några andra helt galna talanger för nått. Kan det vara så att vi människor har precis allt insprängt i hjärnan fast det ligger så djupt in att vi inte märker av det, eller kan använda oss av det? Man skulle kunna gämföra med ett datorprogram, vi kan ta C++ som ett exempel, vi får en uppsättning kunskaper genom våran uppväxt som vi sedan ska kunna leva på hela vårat liv, men egentligen är det bara en bråkdel av alla komandon och genvägar som finns inmatade i programet, alltså våra hjärnor. Det är bara så att vi inte har lärt oss att hitta alla komandon än, fast dom ändå finns där hela tiden och väntar på en. Och ju mer man söker efter dom så hittar man nya saker hela tiden. Men sen kan det vara så att hjärnan är begränsad på utrymme, vi säger en 200mb stor .exe fil (vissa har större och andra har mindre), men själva programet innehåller 200GB med information, så det gäller att hitta rätt information och kunna använda sig av det, vissa glöms bort medans tiden går och fylls på med annat. Så dom här handikappade människorna som saknar massa vitala funktioner som alla andra har ersätter dessa delar av hjärnan med annat information. Detta skulle förklara deras omänskliga talanger för vissa saker...

Ja det är en sjuk tanke, men jag är en sjuk person också...

Mycket bra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in