• 1
  • 2
2009-11-19, 17:06
Medlem
Haren8s avatar
Har en Windows Vista dator hemma som har ett värde upp till 14000 kr. Nu har datorn antagligen kraschat eftersom det står "system not found" när man ska starta datorn. Några förslag på vad man kan göra med datorn förutom att lämna in den där man köpte den? Går det alla laga eller?

Förslag tack!
Citera
2009-11-19, 17:08
Medlem
fags avatar
Sätt i en skiva med ett operativsystem på och installera om det genom att följa instruktionerna som dyker upp.

Tänk på att dina sparade saker försvinner, så om det är någonting du känner att du måste ha kvar så sök vidare i ämnet om hur du kan få tillgång till dessa filer, eller lämna in datorn.
Citera
2009-11-19, 17:16
Medlem
det kanske är så att du har 2 eller fler hårddiskar och en av kablarna till den med windows på hoppat ut? eller att du lekt runt lite i boot disk priority i bios?
Citera
2009-11-19, 17:21
Medlem
Haren8s avatar
Det är en bärbar dator, så vi kan avskriva teorin om två hårddiskar ?

Jag startar datorn meddelandet "System not found" dyker upp? Har redan prövat med att ominstallera operativsystemet!
Citera
2009-11-19, 17:28
Medlem
Startar BIOS?
Hur länge sen var det du köpte datorn?
Citera
2009-11-19, 17:34
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2009-11-19, 17:55
Medlem
Haren8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Species
Startar BIOS?
Hur länge sen var det du köpte datorn?

Förlåt men hur vet man om Bios funkar eller inte? Tacksam för hjälp!!
Citera
2009-11-19, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Förlåt men hur vet man om Bios funkar eller inte? Tacksam för hjälp!!

Bios funkar nog ska du se... Men prova tryck delete när du startar datorn så kommer du nog in där. Är olika knappar för olika datorer. Kan också vara f8 osv.
Citera
2009-11-19, 19:04
Medlem
Bövelens avatar
Börja med att gå in i Bios.

Beroende på märke så är det olika knappar som tar dig in.

Alternativen brukar vara DELETE, INSERT, F10, F1, F2.

Du skall trycka på någon av ovan precis när datorn startar och fabrikatets logga visas.

Om du har ominstallerat OS´et så betyder iaf det att datorn hittar hdn, vilket är bra. Antagligen är bootordningen fel och det kan du dels kontrollera i Bios, eller så "resetar" du BIOS till fabriksinställningar (då blir det rätt oavsett).

Leta efter "Set defaults" eller något i den stilen.

Olika personer säger olika saker när dom säger "ominstallera datorn". Vad menar du? Har du satt i en Windowsskiva? Beskriv gärna vad du har gjort.
Citera
2009-11-19, 22:43
Medlem
Haren8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bövelen
Börja med att gå in i Bios.

Beroende på märke så är det olika knappar som tar dig in.

Alternativen brukar vara DELETE, INSERT, F10, F1, F2.

Du skall trycka på någon av ovan precis när datorn startar och fabrikatets logga visas.

Om du har ominstallerat OS´et så betyder iaf det att datorn hittar hdn, vilket är bra. Antagligen är bootordningen fel och det kan du dels kontrollera i Bios, eller så "resetar" du BIOS till fabriksinställningar (då blir det rätt oavsett).

Leta efter "Set defaults" eller något i den stilen.

Olika personer säger olika saker när dom säger "ominstallera datorn". Vad menar du? Har du satt i en Windowsskiva? Beskriv gärna vad du har gjort.

Jag har ominstallerad hela datorn med en backup skiva som jag gjorde när jag fick datorn!
Citera
2009-11-19, 23:09
Medlem
Haren8s avatar
Förlåt men det står så här när man startar datorn "OPERATING system not found" och inte System not found som jag skrev tidigare!
Citera
2009-11-19, 23:30
Medlem
fags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haren8
Förlåt men det står så här när man startar datorn "OPERATING system not found" och inte System not found som jag skrev tidigare!
Vilket betyder att ditt operativsystem som du har installerat antingen blev installerat felaktigt, eller på en disk som det är vajsing på.

Prova installera om igen, om det inte funkar så kanske du ska överväga att lämna in den. Det kan vara jobbigt att pilla inuti datorn för att titta till disken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in