Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-11-19, 16:49
Medlem
I huset som jag hyr så går huvudsäkringarna stup i kvarten.
Då vi skulle sätta i ny första gången så var det 16A i skåpet så självklart så satte jag in 16A igen men propparna fortsätter att gå, mycket pga vatten pumpen som idag har rasat men..... Idag såg jag att det stog 25 A på luckan till proppskåpet ( det sitter på utsidan av huset ). Borde det då inte vara 25A och att 16A är för svagt och därför inte orkar driva allt?
Anledningen till att jag frågar är att jag är totalt nollad då det gäller sånt här och vet inte vad som händer om jag sätter i för starka proppar i skåpet om det kan hända nått alls...Vad vet jag, är ju bara tjej och dessutom blondin .

Någon som kan detta??

Tack på förhand Chica
Citera
2009-11-19, 16:56
Medlem
joakim86s avatar
Det finns en sak som heter passdel, sitter i botten där du trycker in säkringen.
Kolla vilken färg den har, är den grå, så kan du inte säkra upp hur som helst.
Och är den blå så ska du köra med en 20a säkring , och gul så kör med en 25a.
Är de nått mer så fråga på
Citera
2009-11-19, 17:17
Medlem
Titta på baksidan av din elräkning där står villken storlek dina huvudsäkringar har då detta är faktureringsgrundande
Citera
2009-11-19, 21:22
Medlem
Det finns något som heter selektivitet. Du kan inte sätta in en 25A passdel + säkring för går den säkringen så går (oftast) den utanför med. Du får ringa elbolaget (nätägaren) och be dem säkra upp dig. Det kostar en del...

Edit: Dessutom kan det vara så att inkommande kabel inte har tillräckligt stor tvärsnittsarea för en 25A säkring och den kan behöva bytas. Säkrar du upp till en 25 A så kan det bli varmgång i kablen och därmed kan det orsaka brand.

/Molby
Senast redigerad av Molybden 2009-11-19 kl. 21:25.
Citera
2009-11-20, 01:05
Medlem
Megaforces avatar
Det som står på luckan är bara maxströmmen som lådan är avsedd för (pga att säkringar avger värme).

Äldre villor har vanligtvis 3 x 25A. 16A är inte så vanligt i hus eftersom man brukar dimensionera så att ett kök tar 3x16A och resterande 3x9A skall då räcka till resten av huset,

Vi har 35A säkringar i vårt hus.

Kika på passdelen inne i säkringsskåpet. Det brukar stå vilken maxström den är avsedd för och står det 20 eller 25A på den så kan du skaffa kraftigare säkringar.
Citera
2009-11-20, 10:47
Medlem
e_peppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det som står på luckan är bara maxströmmen som lådan är avsedd för (pga att säkringar avger värme).

Äldre villor har vanligtvis 3 x 25A. 16A är inte så vanligt i hus eftersom man brukar dimensionera så att ett kök tar 3x16A och resterande 3x9A skall då räcka till resten av huset,

Kika på passdelen inne i säkringsskåpet. Det brukar stå vilken maxström den är avsedd för och står det 20 eller 25A på den så kan du skaffa kraftigare säkringar.

Jag tycker det vanligaste är 16A huvudsäkringar, brukar räcka till en vanlig villa om man inte har allt för mycket lull-lull som bastu, uppvärmd bubbelkopp m.m..... det är värt att prova för det skiljer några tusenlappar om året om jag inte minns fel...
Annars är det 20A, och det räcker gott och väl oftast. 25A brukar sitta där det är ett flertal uppvärmda kåkar på tomten
Citera
2009-11-20, 19:43
Medlem
Matchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molybden
Det finns något som heter selektivitet. Du kan inte sätta in en 25A passdel + säkring för går den säkringen så går (oftast) den utanför med. Du får ringa elbolaget (nätägaren) och be dem säkra upp dig. Det kostar en del...

Edit: Dessutom kan det vara så att inkommande kabel inte har tillräckligt stor tvärsnittsarea för en 25A säkring och den kan behöva bytas. Säkrar du upp till en 25 A så kan det bli varmgång i kablen och därmed kan det orsaka brand.

/Molby

Eftersom 6mm2 är den minsta arean man får lägga till mätarskåpet, så borde inte det vara något problem för elbolaget att säkra upp för den saken skull.

Citat:

Framförallt så är trådarna till mätaren förmodligen bara 6mm2 och då är 25A max.

Håller fö. med e_peppe. 16A/20A är absolut vanligast.
Citera
2009-11-23, 00:01
Medlem
Citat:

Jordbruk? Eller en helvetes stor kåk med direktverkande el?
Nätavgiften för en 35A huvudsäkring brukar iaf vara mer än dubbelt av vad en 16A kostar. Och nära dubbelt så mycket som en 20A.
Citera
2009-11-23, 12:58
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dennis__f
Jordbruk? Eller en helvetes stor kåk med direktverkande el?
Nätavgiften för en 35A huvudsäkring brukar iaf vara mer än dubbelt av vad en 16A kostar. Och nära dubbelt så mycket som en 20A.

Nu vet jag inte var du bor, men här (i Göteborg) så är det samma avgift för alla mätarstorlekar upp till 63A för privatvillor.

I Göteborg är minimianslutningsstorleken 10mm2 på kabel, dvs 35A och max 16 mm2 (63A) när det gäller privatvillor.

I radhusområden och liknande kan det finnas mindre huvudsäkringar, men det beror på att de ursprungligen delat inkommande service på samma sätt som lägenheter då många radhusområden från början varit hyresrätter.
Citera
2009-11-23, 13:50
Moderator
Falukropps avatar
Börja med att vänta ett slag och se om det lugnar ner sig nu när pumpen är rasad för gott. Det vore inte helt otippat om det vore den som ätit säkringar, en växelströmsmotor som går tungt i starten kommer ligga på sin startström (som är betydligt mycket högre än strömmen den drar när den går på sitt synkrona/asynkrona varvtal) mycket längre tid.

Har det funkat uppsäkrat till 16A per fas förr, så får du ju utgå från att det antingen blivit mer eller mindre kortis nånstans eller att det finns ett jordfel nånstans i nån av dina elprylar. Börja felsöka med uteslutningsmetoden. Detta är förstås förutsatt att du inte kopplat in någon ny stor konsument på elnätet precis innan det började strula, i sådana fall kan det helt enkelt vara så att dina prylar sammanlagt drar mer ström än dina säkringar pallar, och då är det enda som hjälper att säkra upp det hela högre.

Du kan ju alltid försäkra dig om att det inte är för små säkringar som är istoppade, låna en 25A-propp och testa om den passar. Passdelen som folk snackar om har som uppgift att se till att en för stor säkring inte passar fysiskt. Är det alltså avsett för 16A kan du omöjligtvis stoppa dit en 25A-propp. Om den däremot passar så är det den du ska köra med (ja förutsatt då alltså att du inte ska upp en storlek eller två till).
Citera
2009-11-23, 14:03
Medlem
Se till att det inte är snedbelastat också, mycket vanligt om bara 1 och samma huvudsäkring går.
Citera
2009-11-24, 03:31
Medlem
Citat:
Nu vet jag inte var du bor, men här (i Göteborg) så är det samma avgift för alla mätarstorlekar upp till 63A för privatvillor.

Jag undrar om ni inte är ganska ensamma om detta i göteborg? I partille och falbygden kostar det mer ju större huvudsäkring du har. Samma sak gäller i alla andra kommuner där jag haft anledning att kolla nätavgifterna (nu gjorde jag en snabb översikt över några olika kommuner i olika delar av sverige och ingen hade fast avgift oberoende av säkringarnas storlek). Själv bor jag i piteå.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in