2009-11-19, 16:22
Medlem
SkogenSugers avatar
Ända sen jag var liten har jag alltid trott att knark är olagligt så länge du inte är sjuk och får det utskrivet från en läkare. Jag har inte orkat beblanda mig med dealers så därför har knark aldrig varit en del av mitt liv... Tills jag läste en intressant artikel i tidningen:

LÅS IN ERA BARN OCH SLÄNG BORT NYCKELN! DEN NYA LIVSFARLIGA DROGEN SPICE HAR SPRIDIT SIG TILL SVERIGE! (okej rubriken kanske inte var så överdriven men nästan) Artikeln handlade iaf om hur ungdommar beställer droger från internet som inte staten vet vad de inehåller och därför är det väldigt stor chans att man kan dö av dem.

Så tack vare all gratis reklam från tidningar blev spice en drog som nästan varenda tonåring kände till, och med internets hjälp behövde man bara söka på spice på google så fick man länkar till flera olika försäljare.

Men till min och 100tals andra lagliga pundares förskräckelse så kom regering till slut äntligen på vad Dwarf skullcap, Pixie penis och alla andra skumma "ingridienser" i spice igentligen var för nånting och kunde förbjuda det.

Så efter att ha gått ut och bölat på internet berättar de snubbar som har vart med i matchen lite längre än oss nyfrälsta snorungar att: Så fort dom förbjuder en laglig drog kommer det en ny. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara

All text innan det här är igentligen bara sentimental skit min igentliga fråga är:
Så vad jag undrar är hur den lagliga drogens historia har sett ut sen cannabis blev olagligt på slutet av 80-talet? När började lagliga droger säljas i sverige och vad hette dessa produkter? vilka företag är det som har varit de stora inom laglig drogförsäljning? Fanns det en marknad för lagliga droger innan internet och i sådana fall vart köpte man drogerna då?

Allt ni kan berätta för mig om lagliga droger innan spice är intressant så sitter du på information eller anekdoter dela gärna med dig
Senast redigerad av SkogenSuger 2009-11-19 kl. 16:36.
Citera
2009-11-19, 16:25
Medlem
lowerCases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogenSuger
Ända sen jag var liten har jag alltid trott att knark är olagligt så länge du inte är sjuk och får det utskrivet från en läkare. Jag har inte orkat beblanda mig med dealers så därför har knark aldrig varit en del av mitt liv... Tills jag läste en intressant artikel i tidningen:

LÅS IN ERA BARN OCH SLÄNG BORT NYCKELN! DEN NYA LIVSFARLIGA DROGEN SPICE HAR SPRIDIT SIG TILL SVERIGE! (okej rubriken kanske inte var så överdriven men nästan) Artikeln handlade iaf om hur ungdommar beställer droger från internet som inte staten vet vad de inehåller och därför är det väldigt stor chans att man kan dö av dem.

Så tack vare all gratis reklam från tidningar blev spice en drog som nästan varenda tonåring kände till, och med internets hjälp behövde man bara söka på spice på google så fick man länkar till flera olika försäljare.

Men till min och 100tals andra lagliga pundares förskräckelse så kom regering till slut äntligen på vad Dwarf skullcap, Pixie penis och alla andra skumma "ingridienser" i spice igentligen var för nånting och kunde förbjuda det.

Så efter att ha gått ut och bölat på internet berättar de snubbar som har vart med i matchen lite längre än oss nyfrälsta snorungar att: Så fort dom förbjuder en laglig drog kommer det en ny. Så har det alltid varit och så kommer det alltid att vara

All text innan det här är igentligen bara sentimental skit min igentliga fråga är:
Så va jag undrar är hur ser den lagliga drogens historia ut? När började lagliga droger säljas i sverige och vad hette dessa produkter? vilka företag är det som har varit de stora inom laglig drogförsäljning? Fanns det en marknad för lagliga droger innan internet och i sådana fall vart köpte man drogerna då?

Allt ni kan berätta för mig om lagliga droger innan spice är intressant så sitter du på information eller anekdoter dela gärna med dig

Alla droger har ju varit lagliga... så... blir en liten konstig fråga

Om du menar när RC-marknaden började expandera ordentligt var det väl runt 2004-2005(då jag märkte det iaf).
Citera
2009-11-19, 16:29
Medlem
Himmler!s avatar
Citat:

Så va jag undrar är hur ser den lagliga drogens historia ut? När började lagliga droger säljas i sverige och vad hette dessa produkter? vilka företag är det som har varit de stora inom laglig drogförsäljning? Fanns det en marknad för lagliga droger innan internet och i sådana fall vart köpte man drogerna då?

När jag var tonåring på 90-talet så fanns det en sida som hette smartdrugs som sålde totalt värdelösa örtblandningar och psilocybinsvampar som var lagliga på den tiden. GHB var dessutom lagligt och väldigt populärt i GBG runt slutet av 90-talet. Man kunde gå runt på stan och dricka det helt öppet. Givetvis överdoserade folk dagligen och drogen förbjöds rätt snabbt.
Citera
2009-11-19, 16:33
Medlem
euphorias avatar
En av de största aktörerna är ju Lars Bergkvist aka. Läderlasse* med sina hemsidor främst "Naturensdroger". Jag hittade dock ingen information på hur länge läderbögen har hållt på med sin försäljning men jag vet med säkerhet att sidan funnits sedan början av 2000-talet till var det kanske 2007? Men jag förmodar att dessa typer av droger blivit populära tack vare internet? Under nittonhundratalet blev ju en massa droger illegala men allt var lagligt före det.

* som han kallas efter en bild på honom iklädd tajta lädertrikåer.
Senast redigerad av euphoria 2009-11-19 kl. 16:36.
Citera
2009-11-19, 16:34
Medlem
SkogenSugers avatar
Jo jag kom på att hela mitt fina inlägg är ohyggligt korkat.

men om jag omformulerar min fråga och frågar hur den lagliga drogmarknaden sett ut efter att marijuana blev olagligt i slutet på 80-talet?
Citera
2009-11-19, 16:39
Medlem
SkogenSugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmler!
När jag var tonåring på 90-talet så fanns det en sida som hette smartdrugs som sålde totalt värdelösa örtblandningar och psilocybinsvampar som var lagliga på den tiden. GHB var dessutom lagligt och väldigt populärt i GBG runt slutet av 90-talet. Man kunde gå runt på stan och dricka det helt öppet. Givetvis överdoserade folk dagligen och drogen förbjöds rätt snabbt.

Har ett gammalt minne av att jag hörde nån gång när jag var ett litet barn att GHB var världens farligaste drog. av nån anledning har det minnet satt sig men jag har aldrig förstått riktigt vad GBH är.
Citera
2009-11-19, 16:40
Medlem
SkogenSugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
En av de största aktörerna är ju Lars Bergkvist aka. Läderlasse* med sina hemsidor främst "Naturensdroger". Jag hittade dock ingen information på hur länge läderbögen har hållt på med sin försäljning men jag vet med säkerhet att sidan funnits sedan början av 2000-talet till var det kanske 2007? Men jag förmodar att dessa typer av droger blivit populära tack vare internet? Under nittonhundratalet blev ju en massa droger illegala men allt var lagligt före det.

* som han kallas efter en bild på honom iklädd tajta lädertrikåer.

Kan läderlasse ha varit den första i sverige som började sälja JHW blandningar tro?
Citera
2009-11-19, 16:49
Medlem
Citat:
Jo jag kom på att hela mitt fina inlägg är ohyggligt korkat.

men om jag omformulerar min fråga och frågar hur den lagliga drogmarknaden sett ut efter att marijuana blev olagligt i slutet på 80-talet?
Marijuana har varit olagligt sedan 57 om jag minns rätt, det ända man förbjöd 88 var personligt bruk, så försäljningen var ju olaglig långt innan.

jwh var väl spicesweden som började med, vem det nu än är som äger/ägde den.
Citera
2009-11-19, 17:04
Medlem
Utopia.s avatar
Minns att jag läste nån bok om knark när jag var liten, och då snackade de om "designer drugs", knark som var specialframtaget för att undvika existerande lagar. Undrar också hur distributionen av RCs såg ut innan internet.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Designer_drug

En engelsk wikipediartikel om designer drugs
Citera
2009-11-19, 17:21
Medlem
SkogenSugers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopia.
Minns att jag läste nån bok om knark när jag var liten, och då snackade de om "designer drugs", knark som var specialframtaget för att undvika existerande lagar. Undrar också hur distributionen av RCs såg ut innan internet.

Edit: http://en.wikipedia.org/wiki/Designer_drug

En engelsk wikipediartikel om designer drugs

Väldigt intressant artikel..
Citera
2009-11-19, 18:00
Medlem
Sandozs avatar
Sveriges narkotikalagar, några hållpunkter:

1688 - Opium får endast skrivas ut mot recept.
1756 - Kaffe förbjuds.
1923 - Narkotikakungörelsen tillkommer. Det blir straffbart att hantera bl a heroin och kokain. Endast böter i straffskalan.
1930 - Cannabis läggs till listan.
1938 - Amfetamin skrivs ut mot bl a förkylning.
1942 - 3% av svenskarna får amfetamin utskrivet.
1958 - Amfetamin narkotikaklassas.
1966 - LSD narkotikaklassas.
1968 - Narkotikastrafflagen träder i kraft.
1987 - MDMA narkotikaklassas.
1988 - Användning av narkotika kriminaliseras.
1999 - Lagen om hälsofarliga varor införs. Psilocybinsvampar narkotikaklassas.
2005 - Ketamin narkotikaklassas.
2009 - 4-flouramfetamin och JWH-018 narkotikaklassas.

Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
En av de största aktörerna är ju Lars Bergkvist aka. Läderlasse* med sina hemsidor främst "Naturensdroger". Jag hittade dock ingen information på hur länge läderbögen har hållt på med sin försäljning men jag vet med säkerhet att sidan funnits sedan början av 2000-talet till var det kanske 2007?

ND har varit igång igen i ett år nu. RC-marknaden på nätet uppkommer till stor del som en följd av att Shulgins hundratals drogrecept blir tillgängliga genom verken PiHKAL och TIHKAL. I slutet av 90-talet härjade ravekommissionen som bäst i Sverige, samtidigt börjar exempelvis 2C-B dyka upp på festerna vilket då är fullt lagligt. Vissa, som blivit trakasserade av dessa hatiska men sanslöst enfaldiga kulturpoliser, inser snart att myndigheterna under många år kommer att släpa efter med lagarna och eftersom det var busenkelt att beställa från exempelvis Japan skulle drogmarknaden i Sverige aldrig bli sig lik igen. Ravekommissionen är nog den i särklass mest kontraproduktiva antidroenhet som funnits i Sverige. De gjorde i princip allt för att öppna vägen för nya och dittills okända droger här. Vissa droger som redan var etablerade i andra länder, som ketamin, kunde beställas frittt från bl a indiska apotek och livet lekte.
Senast redigerad av Sandoz 2009-11-19 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in