Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-19, 08:27
Medlem
datajesuss avatar
tjenare bättre vetande flashbackare!

jag behöver en 3.5mm minitele plugg som gärna serut som denhär splittern från monster (http://ecx.images-amazon.com/images/I/31aCjUI9gtL._SS500_.jpg) MEN med den stora skilnaden att jag vill få ena pluggen att vara MIC och andra LINEOUT (alternativt headphones, speaker, <vad man nu vill kalla ljus-ut>).

Detta är ett enormt problem för mig med nya macbook pro med en kontakt och givetvis en irritation med iphone. Det är det fyrdelade jacket jag är ute efter som skall ha mic+lineout och det ska komma i en snygg och trevlig förpackning gärna. Produkttips emottages tacksamt!

Om detta inte redan fins hos Classe, Kjell eller liknande kedjor blir jag mycket förvånad. Men tyvärr inte riktigt hemma i deras sortiment för tillfället

Förmodligen fler som haft detta problem gissar jag, dock inget jag hittat med google, hotbot, altavista eller spaningsuppdrag i applestoren. sökfunktionen här på vårt kära flashback är inte heller speciellt hjälpsam.
Citera
2009-11-19, 11:12
Bannlyst
Öh. Kan ha missuppfattat totalt nu, men det du söker är ju inte möjligt. Du kan inte ha analogt ljud-ut och ljud-in i samma tele-kontakt. Tror inte det går med optiskt heller. Du har ju ett hörlursuttag (line-out) och en line-in ingång på en Macbook Pro.. Där kan du koppla in en Mic. Annars så kan du skaffa dig ett USB-ljudkort.
EDIT: Nä men nu är jag ju förvirrad. Det går ju med iPhone-lurarna sen Unibody kom.. Vet dock inte om det finns någon splitter för det. Du gillar alltså inte iPhone lurarna?
EDIT2: Och nu när jag tittar närmare på en 13" MBP så ser jag ju att den bara har en plugg.. Fan man håller på med dom här satans datorerna varje dag, men endå lär man sig hela tiden nya saker.
Jag hajar faktiskt inte hur dom har tänkt, men det verkar som det enda som stödjs är iPhone-lurarna:
Citat:
Ursprungligen postat av http://www.apple.com/macbookpro/specs-13inch.html
Built-in stereo speakers
Built-in omnidirectional microphone
Combined optical digital output/headphone out (user-selectable analog audio line in)
Supports Apple Stereo Headset with microphone
Senast redigerad av emilsund 2009-11-19 kl. 11:19.
Citera
2009-11-19, 11:28
Medlem
Andreasvbs avatar
Den har ju fler "kontakter" på själva piggen, måste vara en liknande i så fall.
Eller ett USB-headset, som emilsund skrev.
Citera
2009-11-19, 11:56
Medlem
datajesuss avatar
jag är själv dagligen arbetandes, porrsurfandes och allt vad det heter med iphone och macbook. hur i hela windows dom tänkte när dom gjorde EN plugg går över mitt förstånd, stånd och mental kapacitet.

kort och gott så går det kalasbra precis som du förstod med iphone sladden. således går det lika bra med iphone-lurarna i macbooken osv... det däremot är inte en acceptabel lösning.

jag som många andra har dyra eller speciella headset som har 2st 3.5mm telepluggar och därav vill använda dessa.

anledningarna till att man gjort så på iphone tyckte jag var självklara, till macbook? totalt omotiverat och oförståeligt.

mycket med mac är idiotiskt nuförtiden. jag skyller givetvis allt på att det måste gått åt helvete när steve var sjuk!
Citera
2009-11-19, 13:03
Medlem
Persepones avatar
Köp en sånhär på Kjell & Co, om du tvunget vill använda ditt gamla headset http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=31624

Eller byt till USB-headset som någon ovan nämner.

Apple har inte Mic-in (annat än som fungerar med deras eget iPhone headset) på dom större maskinerna heller, det är Line-in som gäller där.
Senast redigerad av Persepone 2009-11-19 kl. 13:06.
Citera
2009-11-19, 13:13
Medlem
datajesuss avatar
det låter inte som en bra lösning i mina öron (eller headset). en splitter är det jag är ute efter och om det krävs så får jag fortsätta köra min egenbyggda ett tag till, men behöver verkligenen ny fabruksgjuten.

mic från mina headset fungerar perfekt i äldre macbook, macbook pro, power mac, mac pro, g5 och några andra vi har på jobbet.. fungerar även ypperligt i iphone 2g, 3g, 3gs med egentillverkad test-lösning.

däremot är det allt annat än en accepterbar lösning utan en fabriksmonterad och helgjuten splitter är ett måste. åtminstone i mitt fall..

skall kunna flyttas direkt från nya mbp till iphone utan tjafs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in