2009-11-19, 00:04
Medlem
Götgatans avatar
Jag har under ett och ett halvt års tid lyckats stuka mitt knä tre gånger (ja, man kan stuka skiten) och söker nu tips om hur man kan träna upp knät för att minimera risken att det händer igen.
Har det hänt någon annan? Hur gjorde ni?
Citera
2009-11-19, 00:19
Medlem
SvenBures avatar
Är det ledbanden som är uttänjda ?
Citera
2009-11-19, 00:44
Medlem
Götgatans avatar
Kan inte så mycket om sånt där, men när det hände första gången så sa läkaren att det var som att stuka en fot. Och vi har alla varit där, man kommer stuka den igen.
Citera
2009-11-19, 01:29
Medlem
Vad du behöver göra är att gradvis träna upp styrkan i stödjemuskulaturen runt knäet. Enklaste sättet är att börja med att stå på ett ben, dvs det skadade benet. Knäet ska vara lätt böjt. Stå så en stund och vila mellan varven. Poängen är att man ska lära musklerna som löper över knäet att koppla in i rätt ordning och på rätt sätt. Ett ledband som är uttänjt tar mycket lång tid innan det är tillbaka i hyfsat form igen, om det över huvud taget blir bra. Så det man måste göra för att förhindra att samma skada uppstår igen är att träna upp alternativ stödjevävnad, alltså muskler.
Det finns något som heter proprioceptorer i kroppens ledband, dessa talar om för hjärnan i vilken ställning kroppen befinner sig i. T ex du behöver inte tänka efter om armen är lite utåt bakåt, -du vet det. Det är proprioception. När ett ledband blir uttänjt så försämras proprioceptionen och det tar längre tid för hjärnan att registrera att nu går det åt helvete och därför kommer försvarsmekanismen för sent.

Fortsättningen på träningen av stödjemuskulaturen blir att du gradvis börjar köra benböj i försiktig takt. Ytterligare senare kör du stående och benböj på instabilt underlag som t ex en madrass, för att sedan köra på en balansbräda eller en balansboll. Det viktigaste är dock att du inte stressar igenom övningarna bara för att de verkar simpla. KOm ihåg att det tar tid att bygga upp, men bara en sekund att rasera. Som ett korthus..
Citera
2009-11-19, 10:52
Medlem
Jag skulle nog ta kontakt med närmsta sjukgymnast. Knäleden är onekligen en led man vill vårda. Ett besök, eller två, där och de kan ge klara, enkla råd om hur du bör träna, vilka övningar du bör göra och vilka du absolut inte ska göra.

Visst, mycket kunskap finns på nätet och ett knä är inget konstigt men samtidigt ger den en trygghet när en kunnig visar och säger vad man bör och hur ofta.
Citera
2009-11-19, 11:48
Medlem
Götgatans avatar
Jättebra tips cachaca51, ska börja med det så fort jag kan börja stödja ordentligt på knät igen. Jag behöver verkligen få upp ett stadigare knä för jag har inte råd att vara sjukskriven varje gång jag råkar trampa lite snett.
Citera
2009-11-19, 14:38
Medlem
Låter bra. Men som föregående talare påpekade, om du känner dig minsta osäker så ta kontakt med en sjukgymnast eller en naprapat som kan hjälpa dig med att utföra övningen på rätt sätt. Det är lätt att man "faller in" med knäet när man gör benböjen, vilket inte ger en optimal muskeluppbyggnad. Just det kan bero på andra orsaker som t ex en svag sätesmuskel (vilket inte är ovanligt när man blivit sittande efter en skada) eller helt enkelt att man pronerar och har fel skor. Man kan ta hjälp av en spegel och en krita, där man ritar ett rakt streck från knäet och ned (på spegeln) och så försöker man att koncentrera sig på att knäet ska ligga längs linjen under hela rörelsen.

Lycka till!
Citera
2009-11-19, 23:04
Medlem
Götgatans avatar
Alltså, jag kan gå och arbeta med knät när det är mellan skador (jobbar som målare, så jag är rätt beroende av ett fungerande knä) utan att jag har ont eller besväras av det. Det jobbiga är att behöva dras med två veckors sjukskrivning en gång om halvåret. Och med just den här skadan hamnar båda veckorna på decemberlönen som alla vet är den lön man behöver mest på året. Surt...som...fan.
Så med alla övningar så känns det som att jag kommer klara det, men jag har ändå funderat på att ta kontakt med en sjukgymnast så att jag får ordentliga övningar som ändå är ordinerade av en legitimerad läkare. Kostar sjukgymnast något eller faller det in i den vanliga "gratis" sjukvård vi har? Vart vänder jag mig?
Citera
2009-11-20, 03:21
Medlem
Om du går till en sjukgymnast så får du ett pris som är subventionerat av landstinget, så du betalar alltså inga stora summor, förutsatt att sjukgymnasten är ansluten till landstinget såklart. Är den inte det kan det bli dyrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in