2009-11-18, 21:22
Bannlyst
Ryssland, USA, Kina och Tyskland brukar kallas för stora länder, många fler gör det, men vilket är det minsta "stora landet"?

Det finns säkert ingen riktig definition, men vilket är det minsta landet ni har hört benämnts för att vara ett stort land?
Senast redigerad av ChinaLover 2009-11-18 kl. 21:26.
Citera
2009-11-18, 21:59
Medlem
Brottweilers avatar
Tyskland.
Citera
2009-11-18, 23:06
Medlem
penol700s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brottweiler
Tyskland.

Älskar dina inlägg...
Vad är det för fråga egentligen? "vilket är det minsta landet ni har hört benämnts för att vara ett stort land?"
Vem är den kortaste människan du hört kallas för medellång?

Australien är ett stort land men med liten befolkning.. det bor många i Storbritannien men landet är litet. .vad vill du ha för svar?

Jag svarar Grönland, asstort.. men ändå inte.
Citera
2009-11-18, 23:12
Medlem
Eoppoyzs avatar
Är inte Sverige större än Tyskland rent storleksmässigt?
Citera
2009-11-18, 23:13
Medlem
glimmandes avatar
De som klassiskt brukar kallas stora i mening kultur, ekonomi, civilisatorisk lyskraft är Frankrike, Japan, Tyskland, UK, USA. Sedan räknas väl Kina också dit idag. Ryssland har fallit ifrån. Iallafall hur jag har uppfattat begreppet.

Av dessa är UK den som ej platsar något mer. De har relativt liten industriell vikt. Sinande nordsjöolja. En galen finanssektor i the city som ökat belåningen av allt till månen. Ungefär lika galna politiker som i Sverige (new labour/nu liebore).
Citera
2009-11-19, 00:26
Bannlyst
Dina trådar är så efterblivna det inte är sant. Vad fan undrar du egentligen? Det minsta stora landet? UK? Eller vad är det du vill få ut?

Är dina föräldrar syskon?
Citera
2009-11-19, 01:25
Medlem
soapmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ASDA
Dina trådar är så efterblivna det inte är sant. Vad fan undrar du egentligen? Det minsta stora landet? UK? Eller vad är det du vill få ut?

Vad kan du begära av en kille som heter Chinalover men som varken är kines eller gillar deras politik. Älskar Sverige, har en svensk flagga som avatar och tycker att Sydney är världens bästa stad.

Killen är ju uppenbart psykiskt instabil.
Citera
2009-11-19, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ASDA

Med tanke på var denna tråd är placerad bör det vara rätt uppenbart. Spanien är det minsta landet jag har hört som någon har kallat för stort land. Det var av Tony Blair, vad gör då ett land till ett "stort land"? Det vet jag inte riktigt och skrev det i första inlägget.

Jag förmodar att en pemanent medlem i FN:s säkerhetsråd, en kärnvapennation, en enorm ekonomi och en stor befolkning är avgörande i den frågan. Med tanke på att Sverige aldrig sägs vara ett stort land, men Ryssland alltid sägs vara ett stort land kan man inse att Ryssland är mycket mäktigare än Sverige.
Citera
2009-11-19, 11:28
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Jag förmodar att en pemanent medlem i FNs säkerhetsråd, en kärnvapennation, en enorm ekonomi och en stor befolkning är avgörande i den frågan.
Det är snarare definitionen på en stormakt.

Väger man in politik, kultur och ekonomi så rankar jag åtminstone Spanien, Tyskland, Brasilien, Japan och Indien som stora länder trots att de inte uppfyller de flesta av kriterierna ovan. Och givetvis den moraliska supermakten Sverige.

I skiktet under dem finns länder som Egypten och Nigeria, som skulle kunna vara stora om de fick ordning på sig själva.
Citera
2009-11-19, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChinaLover
Med tanke på att Sverige aldrig sägs vara ett stort land, men Ryssland alltid sägs vara ett stort land kan man inse att Ryssland är mycket mäktigare än Sverige.

Eller att Ryssland är större till ytan?
Citera
2009-11-19, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMaker
Eller att Ryssland är större till ytan?

Kan du då förklara för mig varför att man säger att Tyskland och Storbritannien är stora länder, men inte Sverige?

Eller är du bara en idiot som älskar att skriva idiotiska inlägg?
Citera
2009-11-20, 23:55
Medlem
Pocatellos avatar
Singapore kallas för ett stort land till exempel här och här men är mindre än till exempel Valdemarsviks kommun.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in