2009-11-18, 20:30
Medlem
Plus avatar
Hej!

Jag har sökt i all evighet, men ännu inte funnit svar på min fråga. Jag vet dock inte om jag har postat detta topic i rätt forumdel, Mod får mer än gärna flytta om det är fel.

Jag står inför följande scenario; jag och en kompis har registrerat ett eget företag som vi nu vill ordna en hemsida plus e-post till, allt detta på en egen server. På denna server ska finnas web-hosting till hemsidan och en mail-server till e-posten, men hur går jag till väga för att skapa en e-postadress likt minepostadress@mindomän.se och "peka" den mot min server utan att behöva betala för något webhotell? Alltså när man skickar ett mejl till e-postadressen ska detta mejl gå till servern och sedan vidare till epostklienten.

Alla registrar jag tittat på har mycket dålig information om just detta och om det över huvud taget är möjligt med deras tjänst. Vi vill ju inte köpa en domän hos ett företag som inte har vad vi söker.

Nu ställer jag alltså frågan här. Jag är övertygad om det här på FlashBack finns någon som gjort detta tidigare och som i så fall är villig att besvara mina frågor.
Citera
2009-11-18, 21:28
Medlem
I dindomänkontrollpanel får du fixa en MX-pekning till din server och sen där sätta upp alla programvaror i den.
Citera
2009-11-18, 21:33
Medlem
kklasens avatar
Jag skulle rekommendera Loopia som registrar, om du ska bara ha domänen där.
Citera
2009-11-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kklasen

Samma här.
Citera
2009-11-18, 21:41
Medlem
Plus avatar
Citat:

Ja, jag har tittat mycket på Loopia. Det verkar mycket användarvänligt, och att allt kan skötas från webben är ett solklart plus.

Citat:
Ursprungligen postat av HankTheTank
I dindomänkontrollpanel får du fixa en MX-pekning till din server och sen där sätta upp alla programvaror i den.

Okej, finns det hos alla? Alltså är det standard så kallat.

Finns det hos Loopia? kklasen.
Citera
2009-11-18, 22:50
Medlem
Ja, MX är en dns-pekning eller vad man ska kalla det...

Bind domänen mail.dindoman.se till en IP-adress sen gör du ett MX-statement mot mail.dindoman.se, yeah, typ.

Då kommer mailen som kommer in mot admin@dindoman.se att skickas dit MXen pekar, mot mail.dindoman.se

Nu har jag gjort det här en gång så alla termer kanske inte är rätt, men tillvägagångssättet borde stämma iaf. Detta har jag gjort med loopias tjänster.
Citera
2009-11-19, 16:01
Medlem
qrizzes avatar
Citat:

Jag rekommenderar med loopia
Och som epost-server. Varför inte använda google apps? http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html 25 mailadresser gratis med erat domän.
Citera
2009-11-19, 16:05
Medlem
kklasens avatar
Ja, det ska gå att ange MX-post i din domän oavsätt vilken dns du använder. Sedan har vissa säkert valt att ta bort denna funktion, vilket är rent idioti.

Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Varför inte använda google apps? http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html 25 mailadresser gratis med erat domän.

Jag skulle hellre välja Microsoft Live än Google apps för mail. Du kan ha upp till 500 adresser där.
http://domains.live.com/
Citera
2009-11-19, 17:43
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qrizze
Jag rekommenderar med loopia
Och som epost-server. Varför inte använda google apps? http://www.google.com/apps/intl/sv/group/index.html 25 mailadresser gratis med erat domän.

Citat:
Ja, det ska gå att ange MX-post i din domän oavsätt vilken dns du använder. Sedan har vissa säkert valt att ta bort denna funktion, vilket är rent idioti.

Jag skulle hellre välja Microsoft Live än Google apps för mail. Du kan ha upp till 500 adresser där.
http://domains.live.com/

Om ni menar att vi ska använda en färdig tjänst istället för att slippa servern så är det inte något alternativ då vi ändå behöver den till backup, ftp, hemsidan och lite annat smått och gott.

Citat:
Ursprungligen postat av HankTheTank
Ja, MX är en dns-pekning eller vad man ska kalla det...

Bind domänen mail.dindoman.se till en IP-adress sen gör du ett MX-statement mot mail.dindoman.se, yeah, typ.

Då kommer mailen som kommer in mot admin@dindoman.se att skickas dit MXen pekar, mot mail.dindoman.se

Nu har jag gjort det här en gång så alla termer kanske inte är rätt, men tillvägagångssättet borde stämma iaf. Detta har jag gjort med loopias tjänster.

Då betyder det i princip att jag ska ha två stycken dynamiska DNS:er, en till mail som heter mail.domän.se och en till hemsidan som heter www.domän.se, om jag förstått allting rätt?
Citera
2009-11-19, 19:15
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plu
Om ni menar att vi ska använda en färdig tjänst istället för att slippa servern så är det inte något alternativ då vi ändå behöver den till backup, ftp, hemsidan och lite annat smått och gott.
Jag körde min mail över gmail. Jag tog alltså emot och skickade mail på vadsomhelst@mindomän.se från gmail. Det var mycket smidigare än att ägna otaliga timmar åt att lära mig konfigurera sendmail/postfix säkert.
Postfix är såklart roligt att leka med, men kör det på en testserver tills du verkligen lärt dig.

Citat:
Då betyder det i princip att jag ska ha två stycken dynamiska DNS:er, en till mail som heter mail.domän.se och en till hemsidan som heter www.domän.se, om jag förstått allting rätt?
Lägg in mail som en subdomän istället. Jag tycker dock inte detta är en bra idé.

Tänk på att du kanske inte får hosta en webbsida/mailserver för ett företag på en privat lina, kolla igenom avtalet.
Citera
2009-11-19, 19:41
Medlem
Plus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Jag körde min mail över gmail. Jag tog alltså emot och skickade mail på vadsomhelst@mindomän.se från gmail. Det var mycket smidigare än att ägna otaliga timmar åt att lära mig konfigurera sendmail/postfix säkert.
Postfix är såklart roligt att leka med, men kör det på en testserver tills du verkligen lärt dig.

Det är lika sant som det är sagt att enkelhet i många fall är att föredra, jag hade dock i samband med detta tänkt passa på och lära mig lite. Det finns ju betydligt enklare varianter av mejlserver än postfix även om det hade varit att föredra, jag hade tänkt testa eBox som kan konfigureras grafiskt över ett web-gränssnitt. I vilket fall som helst så ska jag ta mig lite tid att titta på google apps och hotmail domains nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Twofish
Lägg in mail som en subdomän istället. Jag tycker dock inte detta är en bra idé.

Tänk på att du kanske inte får hosta en webbsida/mailserver för ett företag på en privat lina, kolla igenom avtalet.

Kräver inte subdomäner någon DNS, eller det hänvisas till samma adress som domänen, med tanke på alla MX-pekningen? Tack för tipset om avtalet, det hade jag verkligen inte en enda tanke på.
Citera
2009-11-19, 20:05
Medlem
Twofishs avatar
Citat:
Kräver inte subdomäner någon DNS, eller det hänvisas till samma adress som domänen, med tanke på alla MX-pekningen?

Registrera domänen på loopia. Peka den mot din ip-adress. (Loopia har dyndns stöd).
Lägg till subdomänen mail.domän.se och peka mot ip (A) eller domän (CNAME).

Gå in under e-post och välj:
Hantera e-post med extern server (MX-pekning)
Skriv in mail.domän.se som mål.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in