Någon som har koll på hur mycket systemresurser gnome använder under ArchLinux? Fluxbox under Arch drog ca 50mb ram för mig och under Ubuntu upp emot 240 vid normal användning.
Någon som har koll på hur mycket systemresurser gnome använder under ArchLinux? Fluxbox under Arch drog ca 50mb ram för mig och under Ubuntu upp emot 240 vid normal användning.
Så här ser top ut på tjejens dator som kör gnome och arch:
Edit: Lite svårt att se kanske, men det står 4% MEM på Xorg, antar att gnome-session går igenom Xorg. (4% av 505 mb total = ~25 mb). Antar att gnome går via Xorg, någon som vet kanske?
Senast redigerad av ancide 2009-11-19 kl. 00:31.
Edit: Lite svårt att se kanske, men det står 4% MEM på Xorg, antar att gnome-session går igenom Xorg. (4% av 505 mb total = ~25 mb). Antar att gnome går via Xorg, någon som vet kanske?
sounds about right... gnome i sig ska väl dra 386mb... vilket antagligen innebär att firefox suger åt sig strax under hundra mb.
så om jag förstått dig rätt har du nog fel;
gnome ~386
firefox ~90
xorg ~20
terminal ~10
nåt sånt...
eller?
Senast redigerad av serein 2009-11-19 kl. 00:39.
sounds about right... gnome i sig ska väl dra 386mb... vilket antagligen innebär att firefox suger åt sig strax under hundra mb.
så om jag förstått dig rätt har du nog fel;
gnome ~386
firefox ~90
xorg ~20
terminal ~10
nåt sånt...
eller?
Okej, jag har ingen aning hur mycket gnome drar. Tycker det är lite konstigt att man inte ser hur mycket gnome drar när man kör top.
Självklart ska det vara ~20 på xorg (jag skrev 505 * 0.05 istället för 0.04).
Tror nog det är dags att återkomma till Topic dock.
-------------
OnT:
TS,
Har du följt Xorg guiden jag skickade dig? Den specifika? Följer du den till punkt och pricka borde det inte vara några problem.
Daemons to start at boot-up (in this order)
# - prefix a daemon with a ! to disable it
# - prefix a daemon with a @ to start it up in the background
#
DAEMONS=(syslog-ng !network networkmanager netfs crond alsa dbus hal fam gdm)
Så nu funkar det fint
Fast nu har jag lite problem med keyboard layouten.
När jag går inte på Keyboard settings och layouter så är både svenska och usa framme. Svenska är ibokat men layouten är endå engelska . Men när jag tar bort usa från listan funkar det galant. Men efter en omstart så är det lika det dant igen så jag måste ta bort usa för att det ska funka.
När jag går inte på Keyboard settings och layouter så är både svenska och usa framme. Svenska är ibokat men layouten är endå engelska . Men när jag tar bort usa från listan funkar det galant. Men efter en omstart så är det lika det dant igen så jag måste ta bort usa för att det ska funka.
Det är så här att när jag installerat och lagt till hal slutar alsa att fungera
Så här ser det i i DAEMONS
DAEMONS=(syslog-ng dbus hal network nfts crond)
DAEMONS=(syslog-ng network crond alsa)
Men så fort jag tar bort hal och rebootar så funkar alsa igen.
Alsa fungerar om jag startar hal manuellt men är ju ganska jobbigt att göra det hela tiden.
Vad är fel?
tips: som jag förstått det så anropar hal dbus, vilket innebär att du inte behöver köra det i daemons, då det ändå startas av hal.
rätta mig om jag har fel.
hade faktiskt samma problem som dig med fluxbox, men en dag så försvann det, och fråga mig inte vad jag gjorde... men, har du "utkommenterat" engelskt tangentbord i /etc/locale.gen ? testa det?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!