2004-01-24, 22:06
Bannlyst
Men antar att luften kan vara för fuktig.... Kanske finns nå bra sett att avfukta luften innan den strömmer in i datorn?
Citera
2004-01-24, 22:15
Medlem
PumpOmatics avatar
Har funderat på samma sak.
Jag tror att det blir bättre om man kör vattenkylt blandat med glykol och så lägger man radiatiorn på balkongen och borrar in rör eller slangar till burken.

Detta lär funka skit på sommrarna men kanon på vintern.
Citera
2004-01-24, 22:31
Medlem
suryoyos avatar
så då är jag inte ensam om tanken heller, har själv funderat hur det skulle bli ifall man hade utnyttjat vinddraget här till liknande saker, hade vart skönt o slippa allt oljud med fläktar...
Citera
2004-01-24, 22:56
Medlem
AnkBanks avatar
Läste om en kille som hade grävt ner en 2 x 2 x 2 m radiator (ja, jävligt stor) tre-fyra meter ner i marken, ingjuten i ett betongblock.

Sedan hade han då kopparrör till datorn.

Tydligen funkade det skitbra, ingen fläkt någonstans.

Men ganska värdelöst om man ska ta med datorn någonstans.
Citera
2004-01-24, 23:02
Medlem
StigAllans avatar
Ta och stoppa in radiatorn i ett gammalt fungerande kylskåp som ni har på balkongen.
Då fungerar det både sommar och vinter.

Kylskåpet drar visserligen en del effekt, men vad gör man inte för att slippa fläkt- bullret?

Ställ cirkulationspumpen på balkongen så har ni det tyst som graven.

Då kan det vara läge att börja vara audiofil med datorn som jukebox, inget fläktbuller och med en isolerad låda med tysta hårddiskar så bör ljudanläggningen vara i det närmaste knäpptyst.
Citera
2004-01-25, 15:23
Medlem
avdagatas avatar
Glöm inte att om temperaturen på vattnet/luften understiger rumstemperaturen bildas kondens.

Har själv varit inne på att bygga kompressorkylning. Fräste block och införskaffade allt, men när jag upptäckte att kompressorn funkade halvt lade jag det på hyllan. Kanske är dags att dra upp projektet igen.
Citera
2004-01-26, 19:35
Medlem
PumpOmatics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avdagata
Glöm inte att om temperaturen på vattnet/luften understiger rumstemperaturen bildas kondens.

Just därför ska man isolera rören. Använd samma som kylmontörer använder. Funkar kanon. =)
Citera
2004-01-26, 22:29
Medlem
snousers avatar
Kan man inte sätta en fläkt i ett par rör och blåsa in luft (kall) in i datorn och ett rör ut på andra sidan.
Citera
2004-01-26, 23:42
Bannlyst
snouser: Jo men luften kan ju vara fuktig och det e ju inte bra...
Citera
2004-01-26, 23:46
Medlem
snousers avatar
men inte om man tar luften från källaren där är det ju kalt.

man kan ju ha två koppar rör och i motten på varje kopparör så sätter man två turbinfläktar så blir det ett bra sug och datron blir kall (hoppas ja). Och om man vill ha in ren luft så kan man ju sätta in ett filter i början av röret så kommer inget obehagligt in.
Citera
2004-01-28, 16:39
Medlem
Klurade på saken igår...

Drog igång en burk med 14 diskar i racket hemma och den skapar en väldans värme samt en massa oljud (mycket från diskarna)

Bor i lägenhet så det är svårt att ställa den i källaren eller nåt sånt, Funderar på att dra in kalluft vintertid, sommartid vet jag inte vad man ska göra.

Men som sagt, vill inte ha in fukt och vattenkylning blir för dyrt efterssom jag har massa diskar som behöver kylning. Behöver helt enkelt kunna ha allt i ett lätt ljudisolerande rack och ändå kunna hålla temperaturen nere. i dagsläget blir det snabbt för varmt, och kylfläktar till rack låter i allmänhet nåt fruktansvärt.

Kom gärna med förslag, på hur man löser fuktproblemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in