2009-11-18, 15:56
Medlem
nekers avatar
Idag använder vi:
  • Torky
  • IKEAs vita papperservetter

Men efter att ha läst:
http://www.thekitchn.com/thekitchn/linens/looking-for-classic-yet-easy-to-maintain-cloth-napkins-101698
blev jag sugen på att byta ut till mot tygservetter till vardags. Någon som använder tygservetter till vardags istället för papper?

Jag skulle vilja ha dem i bomull, lätta och tvätta och sådana som håller formen tvätt efter tvätt. Tips eller idéer?
Köpa lite tyg och sy egna?
Någon webadress med resturangutrustning?

Eller skall man fortsätta med papper????
Citera
2009-11-18, 16:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neker
Idag använder vi:
  • Torky
  • IKEAs vita papperservetter

Men efter att ha läst:
http://www.thekitchn.com/thekitchn/linens/looking-for-classic-yet-easy-to-maintain-cloth-napkins-101698
blev jag sugen på att byta ut till mot tygservetter till vardags. Någon som använder tygservetter till vardags istället för papper?

Jag skulle vilja ha dem i bomull, lätta och tvätta och sådana som håller formen tvätt efter tvätt. Tips eller idéer?
Köpa lite tyg och sy egna?
Någon webadress med resturangutrustning?

Eller skall man fortsätta med papper????

http://www.hemtex.com/sv/Start/Kok/Ovrig-kokstextil/?ppc=tygservetter
Citera
2009-11-18, 17:13
Medlem
FF0000s avatar
ikea har tygservetter.
Citera
2009-11-18, 21:13
Medlem
nekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fakkadakk
http://www.hemtex.com/sv/Start/Kok/Ovrig-kokstextil/?ppc=tygservetter

1. Bara i linne, eller? Jag sökte lättskötta i bomull
2. Har du erfarenhet av dem?
Citera
2009-11-18, 21:15
Medlem
nekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FF0000
ikea har tygservetter.

Menar du
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10100909
?

Har du erfarenhet av dem själv?
Citera
2009-11-18, 21:31
Medlem
Trolldockans avatar
Sy själv av bra bomullstyg? Är knappast svårt direkt

Annars kan jag tipsa om att röda korset och andra secondhand-butiker nästan ger bort tygservetter av mycket hög kvalité. Nästan hemskt när man tänker på det. Otrolig kvalité som bara slumpas bort
Citera
2009-11-18, 22:07
Medlem
nekers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolldockan
Sy själv av bra bomullstyg? Är knappast svårt direkt

Annars kan jag tipsa om att röda korset och andra secondhand-butiker nästan ger bort tygservetter av mycket hög kvalité. Nästan hemskt när man tänker på det. Otrolig kvalité som bara slumpas bort

Tack för förslagen
1. Vad är bra bomullstyg för servetter? Jag tänkte att man skulle ha en uppsättning som bara var att slänga i tvättmaskinen och klara blekmedel. Jag har inte lust att mangla dem så de skall vara hyfsat skrynkelfria efter de torkat.

2. Skall kolla på second hand
Citera
2009-11-18, 22:33
Medlem
Trolldockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neker
Tack för förslagen
1. Vad är bra bomullstyg för servetter? Jag tänkte att man skulle ha en uppsättning som bara var att slänga i tvättmaskinen och klara blekmedel. Jag har inte lust att mangla dem så de skall vara hyfsat skrynkelfria efter de torkat.

2. Skall kolla på second hand
Ska de vara av bomull är det svårt att hitta skrynkelfritt. Om bomull är skrynkelfri har den ofta blandats med konstmaterial och har inte samma sköna kvalitet. (Men hör i en tyg-butik, kanske finns nyare material som jag inte känner till.)

Sträcker du dem bra och hänger dem för torkning så får du dem dock "hyfsat" skrynkelfria.
Citera
2009-11-18, 22:53
Medlem
Hispers avatar
Materialet i servetter kan inte ha med matlagning att göra.

Till Hem och Bostad eller något liknande.

/Mod
Citera
2009-11-19, 09:36
Medlem
paradoxalts avatar
Jag tycker du ska sy! Det gjorde jag redan som student, så det är väldigt enkelt och ekonomiskt!

Nu blev jag sugen på att sy nya, egna - tack för inspirationen!
Citera
2009-11-19, 13:43
Medlem
Snurrens avatar
Om man använder servettring till servetterna så gör det inte så mycket att de är skrynkliga.
Citera
2009-11-19, 14:38
Medlem
cineramas avatar
Ta och köp vanlig bomullstyg... Köp bara vitt om du ska använda blekmedel.
Fålla kanterna, det blir finast om man viker så att det blir 3 lager av tyg och att det blir smalt. Man kan t.ex. beräkna 15 mm för sömsmån, vik in 7 mm och sen vik igen, och stryka det, och sen sy nära innersta kanten (inte yttest).

oj, glömde det viktigaste: tvätta hela tygstycket först innan du klipper ut och syr då blir du av med krympandet och då blir det inte lika skrynkligt om du inte har tvättat då krymper tyg och sytråd inte i "samma takt" då kan det se skrynkligt ut i sömmarna.

Ovan är för fin look. Om man bara vill köra tyg till vardags som ersättning för papper och inte bryr sig om utseende kan man köra på overlockmaskin, men jag antar att det är överkurs eftersom detta här är flashback.... (Nej såkallad overlocksöm på vanlig symaskin är INTE samma sak. Overlockmaskin syr och klipper rent kanten på samma gång, se på sömmarna inuti köpta kläder, där har du vanligen overlock) Man kan visserligen göra samma sak med sicksack, men då ser det inte lika fint ut.. Möjligen om du ska ha lapparna till att torka upp med istället för wettex, den nivån ungefär.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in