Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
Iofs ska väl inte "tanken" med civil olydnad spela någon större roll. Goda intentioner är inget som är med i beräkningen.
Du vill alltså bedöma hurvida civil olydnad är moraliskt rätt/fel utan något sammanhang?
Det är som att fråga om innehållet i en tom kopp smakar gott eller äckligt. Enligt konsekvensetiken så är det
enbart en handlings konsekvenser som gör den rätt eller fel. Det kan vara moraliskt försvarbart att tortera en miljon spädbarn till döds om de positiva konsekvenserna överstiger de negativa. Vad som ska mätas skiljer sig dock mellan olika teorier.
Citat:
Och så finns frågan, vad är "bra" konsekvenser? Jag kan tänka mig att det vore "bra" om det kapitalistiska systemet kollapsar, men det håller inte många med om.
Det är inte så klurigt som ni får det till.
Ponera att jag och två andra är på en öde ö. Det kommer ta en vecka för hjälp att nå oss, och vi svälter alla ihjäl om inte två av oss dödar den tredje och äter upp denna.
De två andra har familjer hemma som saknar dem, men jag är ensam i världen. Givetvis tycker inte jag att det är "bra" att de äter upp mig, men en hedonistisk utilitarist skulle nog vara beredd att tycka det. Inte bara att det är "bra", utan att det tom är
moraliskt rätt. Att inte äta upp mig vore moraliskt fel!
Det förutsätter förstås att uppätandet inte får massa andra konsekvenser. Världen kanske blir jätteupprörd över det brutala som skett, isåfall är det kanske moraliskt rätt att svälta ihjäl.
Skit i vad individen tycker, det är ren majoritetsdiktatur som gäller inom de flesta konsekvensetiker.