2009-11-18, 06:45
Medlem
Finns olika saft för er som inte visste.
Olika koncentrerade:
1/3
1/4
1/7
1/9

1/9 är väl vad man behöver blanda i om man har funlight saft.

Bör man undvika att dricka flera glas saft om dagen? Och bör man alltid välja den som har högst koncentrat för tändernas skull? Är verkligen funlight bättre?

Kan ju alltid vara bra att veta då jag princip blandar ut allt mitt vatten med min kära saft!
Senast redigerad av Kombo 2009-11-18 kl. 07:43.
Citera
2009-11-18, 07:33
Bannlyst
Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, kanske hade den verkat vettig om du var en liten pojke/flicka på 5 år som eventuellt har en tendens till att utveckla anroxia!

Hur som helst så är mängden socker i en saft intressant, destå mer socker destå mer kalorier.

Light safter innehåller konstgjorda sötningsmedel men inga kalorier, dock så kan man fråga sig om man vill få i sig konstgjorda sötningsmedel, färgämnen och konserveringsmedel osv osv än att få i sig lite socker ifrån en hederlig svensk sockerbeta!

Vilket är viktigast för dig? Är det låga eller inga kalorier alls så välj lightsaften.

Är det smak och inga konstgjorda sötningsmedel så välj en saft med socker i!

Lycka till och botten upp!
Citera
2009-11-18, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kstrom
Jag måste erkänna att jag inte förstår din fråga, kanske hade den verkat vettig om du var en liten pojke/flicka på 5 år som eventuellt har en tendens till att utveckla anroxia!

Hur som helst så är mängden socker i en saft intressant, destå mer socker destå mer kalorier.

Light safter innehåller konstgjorda sötningsmedel men inga kalorier, dock så kan man fråga sig om man vill få i sig konstgjorda sötningsmedel, färgämnen och konserveringsmedel osv osv än att få i sig lite socker ifrån en hederlig svensk sockerbeta!

Vilket är viktigast för dig? Är det låga eller inga kalorier alls så välj lightsaften.

Är det smak och inga konstgjorda sötningsmedel så välj en saft med socker i!

Lycka till och botten upp!

Jaja den var lite luddig men du besvarade den rätt bra.
Det var väl mest socker jag tänkte på. Om tänderna tar skada?
en 33cl cola innehåller cirka 10-15st sockerbitar... skulle man kunna säga att en 33cl utblandad saft ligger i närheten? Eller är det endast 1-4st sockerbitar?
Nu förstår jag att det beror på vilken saft såklart men på ungefär?
mvh
Citera
2009-11-18, 07:53
Medlem
orengs avatar
Det är väl bara att jämföra sockermängden mellan dryckerna. Läsk borde vara värst.
Cola innehåller syror som fräter på tänderna. Sockret gör inte så mycket skada egentligen.

Hur mycket ska du dricka? 4 liter om dagen??
Ett par glas borde vara ofarligt
Citera
2009-11-18, 09:05
Medlem
Själv dricker jag ca 0,5l saft om dagen och har gjort så i 2 år nu. Än så länge mår mina tänder bra Och ineg fun light här inte. Bob-, kviks- eller äppeljuice- koncentrat brukar det variera mellan.
Citera
2009-11-18, 10:38
Medlem
Regelbundet födande av socker till tänderna/bakterierna i munnen är illa oavsett om det är via godis, läsk, frukt eller annat. Mängden ointressant då bara lite stannar i munnen oavsett mängd du häller i dig.

Dricker man sött till en måltid är det ingen fara för tänderna. Silar du tänderna i juice en gång i timman blir snart inget kvar (socker + syrligt).
Dvs syrliga ämnen attackerar direkt tänderna, socker gör det indirekt genom att föda bakterier vars biprodukt är syrliga ämnen som fräter på emaljen.

Funlight innehåller inget socker. Dock andra ämnen som man kanske inte vill hälla i sig i för stora mängder.
Bästa törstsläckaren är rent vatten. Billigaste också

Ett litet tips. Dricker/äter du sött/surt ta ett glas vatten efteråt och skölj munnen. Efter ett äpple, exempelvis, är det inte dumt att neutralisera syran och sötman från äpplet med lite vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in