• 2
  • 3
2009-11-19, 07:43
Medlem
Tr0llfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libre
Det där är ju att vara blind för verkligheten om något....batteridrivna bilar?
Kom igen, skärp dig för fan......människan har kunnat tillverka helt vattendrivna bilar utan några som helst utsläpp med samma prestanda som bensindrivna för bra länge sedan.....det står dock på tok för mycket pengar på spel för att tillåta att något sådant kommer i bruk, och högre "makter" kommer att se till att vi alltid förblir det vi är, konsumenter och inget annat.
Och dessa "högre makter" skiter fullständigt i hur naturen och miljön ser ut om några hundra år.

Vakna

Vattendrivna bilar? Haha... Det du menar är alltså, att de som uppfann de "vattendriva bilarna" hör till de 'högre makterna'? eller menar du att de som uppfann vattendrivna bilarna har hindrats av de 'högre makterna' att sälja bilar som drivs på vatten eller hela idén överlag?

Tror du att du hade hindrats 'av de högre makterna' att sprida ut nyheten om vattendrivna bilar ifall det var du som uppfann dem?

Haha... Kan du specifiera lite vad det är för 'högre makter' du talar om?
Senast redigerad av Tr0llfan 2009-11-19 kl. 07:47.
Citera
2009-11-19, 08:10
Medlem
Libres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr0llfan
Vattendrivna bilar? Haha... Det du menar är alltså, att de som uppfann de "vattendriva bilarna" hör till de 'högre makterna'? eller menar du att de som uppfann vattendrivna bilarna har hindrats av de 'högre makterna' att sälja bilar som drivs på vatten eller hela idén överlag?

Tror du att du hade hindrats 'av de högre makterna' att sprida ut nyheten om vattendrivna bilar ifall det var du som uppfann dem?

Haha... Kan du specifiera lite vad det är för 'högre makter' du talar om?

Jag är ju inte direkt allvetande; "högre makter" var kanske bara ett dåligt ordval; hur som helst så är det ju inte direkt någon nyhet att vattendrivna bilar är fullt möjliga att framställa, dagens teknik har tagit oss långt förbi det stadiet. Och självklart så menar jag då att massproduktion av dessa för att ersätta bensindrivna bilar har hindrats.....
Citera
2009-11-19, 08:28
Medlem
Alltings avatar
Att det har hindrats av ekonomiska skäl är uppenbart, skillnaden är att nu har tekniken blivit så billig att mindre företag kan utveckla den.

Batteridrivna bilar finns och kommer helt klart att ta över mer och mer. Bränslecellsbilar är alldeles för dyra.

Rätt kul jämförelse vad som hänt. Har en borrmaskin med NiMH batterier, 12V. Stort tungt batteri, 18V ännu större ioch klumpigare. Sedan tittar man på en ny borrmaskin på 24V med litiumION batterier. En tredjedel så stora och med överlägsen kapacitet.

Det fanns batteridrivna bilar som körde på bly-syra batterier som gjorde 110 km/h och räckte 15 mil för 15 år sedan. Men bensinen var billig.

Det kommer helt klart batteridrivna bilar nu när tekniken finns tillgänglig och utvecklingen går framåt till det bättre.

Människan är smart nog att inse att utvecklingen av alternativa, miljövänliga och billiga energikällor har gått framåt med stormsteg. Till det bättre från det sämre.
Citera
2009-11-21, 21:26
Medlem
wrtsdfgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allting
Att det har hindrats av ekonomiska skäl är uppenbart, skillnaden är att nu har tekniken blivit så billig att mindre företag kan utveckla den.

Batteridrivna bilar finns och kommer helt klart att ta över mer och mer. Bränslecellsbilar är alldeles för dyra.

Rätt kul jämförelse vad som hänt. Har en borrmaskin med NiMH batterier, 12V. Stort tungt batteri, 18V ännu större ioch klumpigare. Sedan tittar man på en ny borrmaskin på 24V med litiumION batterier. En tredjedel så stora och med överlägsen kapacitet.

Det fanns batteridrivna bilar som körde på bly-syra batterier som gjorde 110 km/h och räckte 15 mil för 15 år sedan. Men bensinen var billig.

Det kommer helt klart batteridrivna bilar nu när tekniken finns tillgänglig och utvecklingen går framåt till det bättre.

Människan är smart nog att inse att utvecklingen av alternativa, miljövänliga och billiga energikällor har gått framåt med stormsteg. Till det bättre från det sämre.

Skulle snarare säga att det är marknaden som styr det hela än vad som är bäst för den gemene.
Citera
2009-11-24, 17:56
Medlem
Citat:
hur som helst så är det ju inte direkt någon nyhet att vattendrivna bilar är fullt möjliga att framställa, dagens teknik har tagit oss långt förbi det stadiet

Källa på det tack

OnT: Jag ser inga direkta hot mot människans fortsatta existens, så min förutsägelse är att mänskligheten kommer leva kvar på jorden under lång tid framöver
Citera
2009-11-25, 06:33
Medlem
Kuvolskis avatar
Det finns olika politiska ideologier, hudfärger, kön, kontinenter men alla går åt samma håll, utvecklingshållet. Vad kommer detta sig? Varför väljer inte en miljard av världens människor att återgå till det "enkla" livet som förmodligen skulle få oss att må fysiskt och där med psykiskt bättre?

Allt idag kontrollerar utvecklingen, allting utvecklas. Att det går för fort i utvecklingen är det ingen tvekan om. Aldrig förr har människan varit så vilsen och begränsad, aldrig förr har vi heller varit så fria och upplysta.

Svaret på varför alla ska med på denna utvecklingsresa finns nog i att det fortfarande finns krig. Ett land/community som strävar efter det enkla livet har ingen chans att försvara sig.

Vi är för smarta för att inte utveckla oss, men vi är på tok för dumma för att inse hur vi ska göra det och på vilket sätt det påverkar oss långsiktigt.
Citera
2009-11-25, 06:40
Medlem
Libres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Aldrig förr har människan varit så vilsen och begränsad, aldrig förr har vi heller varit så fria och upplysta.

Fria? Upplysta? Nominerar härmed den kommentaren till årets skämt på flashback, om det nu finns något sådant.

Vad gäller den efterfrågade källan på mitt yttrande i ett tidigare inlägg ber jag att få återkomma med detta, har inte varit hemma på ett tag men är ganska säker på att jag har ett och annan hemma på datorn.
Citera
2009-11-25, 06:53
Medlem
Kuvolskis avatar
Citat:
Fria? Upplysta? Nominerar härmed den kommentaren till årets skämt på flashback, om det nu finns något sådant.

Vad gäller den efterfrågade källan på mitt yttrande i ett tidigare inlägg ber jag att få återkomma med detta, har inte varit hemma på ett tag men är ganska säker på att jag har ett och annan hemma på datorn.

Jag ser att du passade på och tolka mitt inlägg lite som du ville, jag tycker absolut inte att vi är fria och upplysta i den skalan du är inne på. Med fria menade jag att vi har en förmåga att tänka själva på det vi lever i och kunna värdera det, istället för att någon säger till hos hur allt är uppbyggt och hur vi ska värdera det. Med upplysta menar jag att vi försöker motverka svält och andra dåliga saker på jorden och ofta kan urskilja rätt och fel/bra och dåligt medans vi tyvärr ruttnar upp inifrån.
Citera
2009-11-25, 09:15
Medlem
Libres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuvolski
Jag ser att du passade på och tolka mitt inlägg lite som du ville, jag tycker absolut inte att vi är fria och upplysta i den skalan du är inne på. Med fria menade jag att vi har en förmåga att tänka själva på det vi lever i och kunna värdera det, istället för att någon säger till hos hur allt är uppbyggt och hur vi ska värdera det. Med upplysta menar jag att vi försöker motverka svält och andra dåliga saker på jorden och ofta kan urskilja rätt och fel/bra och dåligt medans vi tyvärr ruttnar upp inifrån.

ber om ursäkt för hur jag uttryckte mig, men även efter ditt förtydligande kan jag inte hålla med överhuvudtaget.....just fria i den benämningen att vi skulle ha en förmåga att tänka själva på det vi lever i och värdera det, istället för att någon säger till oss hur allt är uppbyggt och hur vi ska värdera det; det är de största bristerna jag ser hos människor idag. Endast i en stor kris eller under en kort period efter en sådan tas den egenskapen fram hos människor.
Citera
2009-11-25, 12:46
Bannlyst
Med stora förmågor följer oftast stora drifter, eller åtminstone förståelsen utav vad egocentriska handlingar har att ge oss.
Visst, människan är antagligen för smart - för att vara försedd med vissa rudimentära impulser.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in