Citat:
Ursprungligen postat av
MonacoGuido
Hur fungerar det att doktorera efter juristexamen? Söker man en utlyst tjänst eller blir man handplockad redan under programmets gång?
Vad jag har hört ska det vara mycket hård konkurrens om doktorandplatserna inom humaniora medan det ska vara betydligt lättare för en civilingenjör att få doktorera. Hur ser det ut för jurister? Är det generellt sett många eller få sökande per doktorandplats? Skiljer det sig åt beroende på ämnesområde?
Tjänar man någonting i arbetslivet på att vara disputerad jurist om man inte vill fortsätta inom universitetsvärlden?
Om man vill fortsätta inom universitetsvärlden, hur svårt är det då att bli professor?
De universitet som erbjuder doktorandplatser i juridik är myndigheter, så de kan inte handplocka, utan det blir en offentlig anställningsprocess. Däremot brukar uppsathandledare med med mer makt på institutionerna rekommendera de studenter som är mer lämpade att ansöka om doktorandplatser. Ibland kan det till och med ske att doktorandplatser utlyses med en specifik person i åtanke. Kan därför vara smart att välja en handledare med mycket att säga till om/som har mycket prestige.
Vad gäller vilka områden som det är enklare att doktorera inom vet jag inte. Kan tänka mig att det är svårast inom de mest populära ämnena på programmet såsom straffrätt samt inom de ämnen som är svårast att få jobb inom såsom statsrätt, folkrätt osv.
Har svårt att se att det skulle gynna karriären inom den privata sfären. Däremot finns det många rådmän och även justitieråd som inte gått domarbanan (notarie, fiskal) utan har fått sina domartjänster enbart på grund av att de doktorerat och sedan jobbat inom akademin.