2009-11-17, 10:32
Medlem
Hej!

Jag registrerade mig endast för att kunna skriva i tråden med samma namn som stängdes ner för några dagar sen. Tyvärr gick inte min tredagars vänteperiod över för än det var för sent...
Så nu hoppas jag ni har överseende när jag startar tråden igen, hoppas jag gör på rätt sätt.

Jag fick också inkalleseorden härom veckan. Väldigt glad ska tilläggas.

Det jag undrar är helt enkelt, kommer det vara en infohelg, så som jag har hört att andra utbildningar har?

I mina papper står det den tredje maj, men inget klockslag, Någon som vet vilken tid man ska vara där?

Då jag ständigt tänker på vad som komma skall, men enorm längtan, hoppas jag att vi kan ha en givande tråd där vi delar våra farhågor och förhoppningar inför, i alla fall min dröm sedan väldigt länge!

Tack på förhand.
2009-11-17, 10:37
Medlem
donkeywheels avatar
Ja det kommer vara en infohelg. Du kommer få ett brev hemskickat där all info kommer att stå. Du behöver inte oroa dig med andra ord!
2009-11-17, 10:50
Medlem
Tack!
2009-11-25, 09:05
Medlem
Nästa fråga jag behöver få besvarad innan jag kan få ro i själen är: Vad har jag att vänta mig?

Hur tuff är amfibiegruppbefälsutbildningen egentligen? Jämförd med andra, är den i toppen eller längre ner psykiskt/fysiskt påfrestande?

Har en kompis som skröt så jävla mycket om insatssoldat och att marinen var mesar. Då skrattade jag åt honom, gjorde jag fel?

Jag föll på mållinjen på kj-uttagningen, vill bara försäkra mig om att jag får ett helvete iaf...

Tack på förhand.
2009-11-25, 11:06
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Låter som en vanlig insatssoldat, det är jobbigt att få nintendotumme och det finns risk att man sätter mazarinen i halsen, med andra ord en väldigt farlig tjänst.

Du får nog en hyfsat tuff tjänst så du behöver inte oroa dig, annars finns det nog inget som hindrar dig att du slänger i lite extra vikter i packningen etc.
2009-11-25, 11:09
Medlem
Exciters avatar
I egenskap av gammal insatsgruppchef så kan ja säga att du kommer få det betydligt hårdare, på alla plan, whatsoever. Insats e hyfsat slappt.

Sen är inte alls marinen gay, FLOTTAN är gay! Amf är coolt.

Slut, frågor?
2009-11-25, 14:32
Medlem
Infohelgen är i slutet av Januari. Inbjudan kommer någon gång i december. För svar på fler av dina frågor kan du gå med i gruppen "Amf1 Maj 2010" på Facebook!

Tror det är omöjligt att säga hur "tuff" en utbildning är. Men jag sökte också till Amf för att få en utmaning, vilket jag lite fint poängterade för inskrivningsförrättaren, så det borde bli en utmaning om han inte var en jävel på att ljuga.
I övrigt har jag haft kontakt med en del olika personer som ligger där nu. Och då även två bra killar fallit på målsnöret att bli FJS och KJ. Även dessa personer har sagt att det är värre än dom föreställt sig och ibland, bokstavligt citerat, "ett rent helvete". Så jag tror du kommer bli nöjd.
Hur som helst tycker jag det viktigaste är att vi får en bra utbildning, vilket jag tror vi får. Framförallt efter att ha läst Värnpliktsrådets rapport om Amf1 strids- och fältutbildning...på den biten hade Amf1 mest positiv kritik av alla regementen.

Lite annan fin cred till regementet hittar man i Royal Marines senaste nummer av Globe & Laurel där en av eleverna som precis genomgått en stridsbåtskurs på Amf1 skriver följande:

”To sum it up, it was the best course I have ever done in my 15 years in the Corps and, to anyone, if you get chance to go out there, GO, and don’t let anyone get in the way. It has given me a whole new skill set and a completely different approach to navigation at speed within confined waters. The Landing Craft Branch can only gain in adopting some of the techniques already used by the Swedes. As for setting the foundations for receiving the new breed of Landing craft, I can think of no better apprenticeship”

Så min uppfattning är att utbildningen som bedrivs inom Amfibiebataljonen är väldigt kvalitativ.
Senast redigerad av gibfel 2009-11-25 kl. 14:36.
2009-11-25, 14:43
Medlem
Sweet som fan! Nu kan jag sova gott. Tack bros!
2009-11-25, 15:07
Medlem
503s avatar
...Och med dessa svar, som du förhoppningsvis är nöjd med, så avslutar vi denna tråden.
Vi vet ju hur det gick med den tidigare, och jag ser ogärna att vi får ytterligare en urspårad tråd om ämnet.
Den urprungliga frågan är besvarad, och det utgör inte underlag för vidare diskussion (tveksamt om det ens fanns något från början).

Det är trist att du aldrig hann med att ställa dina frågor i den andra tråden, men ja...skyll på dem som förstörde den.

Med den motiveringen, och utan vidare anmärkningar:
Låser
/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in